Review: Trek Domane+ LT: Altijd goede benen!

Je ziet het niet op het eerste gezicht, maar de Trek Domane+ LT is een endurance- annex gravelracer met elektrische trapondersteuning. Dat is voor wielerpuristen vloeken in de kerk, maar desondanks in sommige situaties wel praktisch.

Vooral als je bedenkt dat de elektrische aandrijflijn in de Domane+ LT veel minder weegt dan de systemen die op gewone e-bikes toegepast worden. Dat zou volgens de makers het beste uit twee werelden opleveren. Hij rijgevoel van een gewone gravelracer, maar met een elektrisch windje in de rug als de omstandigheden daarom vragen. Tijdens Gravel Innbruck hebben we de proef op de som genomen.

Offroad-geschikte endurance-racer

De Domane is sinds jaar en dag Treks ‘endurance-racer’. Zeg maar dé fiets voor klassiekers als Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen. Om op de kasseien comfort te realiseren is het frame van de Domane geschikt voor banden tot 38 mm. Maar er is meer: het frame is voor en achter uitgerust met het zogenaamde IsoSpeed-systeem, waarbij de zitbuis en de vorkbuis in lengterichting gecontroleerd kunnen doorbuigen. Hierdoor worden oneffenheden in de ondergrond opgevangen. Uiteraard niet in de mate waarin het onderstel van een dubbelgeveerde mountainbike dat doet, maar desondanks is mijn ervaring dat IsoSpeed beslist een positieve bijdrage aan het comfort levert.

Die combinatie van dikke banden en IsoSpeed maakt de Domane – ondanks dat Trek met de Checkpoint ook een gespecialiseerde graveracer in z’n programma heeft – een geschikte fiets voor off-road avonturen. Een set noppenbandjes eronder en gravelen maar. En datzelfde geldt ook voor de Domane+ LT, Treks geëlektrificeerde Domane. Geëlektrificeerde Domane? Jazeker, ook de racefiets is inmiddels ten prooi gevallen aan de elektrificeringsdrift van de fietsindustrie. Je kan het de product-managers niet eens kwalijk nemen. Want als het elektrisch is, dan wordt het verkocht. Maar héb je er wat aan? Na deelname aan het evenement Gravel Innsbruck en voorafgaand daaraan een paar dagen toeren door de omgeving van Innsbruck op een Domane+ LT denk ik van wel. Ik zal uitleggen waarom. Maar eerst even een stukje techniek…

Bij de IsoSpeed-constructie zijn de boven- en zitbuis van elkaar losgekoppeld, waardoor deze laatste vrij naar achteren kan buigen. Dat verhoogt merkbaar het rijcomfort.

Bij de IsoSpeed-constructie zijn de boven- en zitbuis van elkaar losgekoppelt, waardoor deze laatste vrij naar achteren kan buigen. Dat verhoogt merkbaar het rijcomfort.

De souplesse van de IsoSpeed-zitbuis kan aan de onderkant van de bovenbuis traploos worden ingesteld van stug naar soepel.

De souplesse van de IsoSpeed-zitbuis kan aan de onderkant van de bovenbuis traploos worden ingesteld van stug naar soepel.

Vanwege de Iso Speed-constructie is het verstelbereik van het zadel relatief gering.

Vanwege de IsoSpeed-constructie is het verstelbereik van het zadel relatief gering.

De Domane+ LT heeft ook een IsoSpeed-systeem in de balhoofdbuis, waardoor de voorvork ook enigszins kan meebewegen met oneffenheden in het wegdek. Die balhoofdbuis is met bijna twintig centimeter overigens flink lang, wat zorgt voor een comfortabele zithouding.

De Domane+ LT heeft ook een IsoSpeed-systeem in de balhoofdbuis, waardoor de voorvork ook enigszins kan meebewegen met oneffenheden in het wegdek. Die balhoofdbuis is met bijna twintig centimeter overigens flink lang, wat zorgt voor een comfortabele zithouding.

De gelagerde draaipunten van het IsoSpeed-systeem zijn onder het afdekkapje ondergebracht.

De gelagerde draaipunten van het IsoSpeed-systeem zijn onder het afdekkapje ondergebracht.

Lichtgewicht trapondersteuning

Een elektrisch windje in de rug is lekker, maar niet als dat betekent dat de fiets daardoor loodzwaar wordt. De Domane+ LT is en blijft immers een racefiets voor lange ritten over slechte wegen en die mag niet teveel wegen. Trek maakt daarom gebruik van het aandrijfsysteem van het Duitse bedrijf Fazua, dat een uitneembare ‘drivepack’ biedt waarbij motor en accu één geheel vormen. Het hele spul is zó netjes in de schuine buis verwerkt, dat je pas bij de tweede keer kijken ziet dat er iets vreemds aan de Domane+ LT. Maar terwijl de fiets je optisch wellicht voor de gek kan houden, laat de weegschaal zich niet foppen: net iets meer dan vierenhalve kilo voegen accu, motor en overbrenging aan de fiets toe. Klinkt als veel, maar bedenk dat de op gewone e-bikes en e-mtb’s veelgebruikte systemen van Bosch en Shimano minimaal anderhalf keer meer wegen.

De haakse overbrenging en de druk- en trapfrequentiesensoren zijn in de bracket ondergebracht. Bij snelheden hoger dan 25 km/u schakelt het systeem automatisch een vrijloop in, waardoor de Domane+ LT dan fietst als een normale gravelfiets.

De haakse overbrenging en de trapkracht- en trapfrequentiesensoren zijn in de bracket ondergebracht. Bij snelheden hoger dan 25 km/u valt de ondersteuning weg, maar dankzij een vrijloop tussen de motor en het crankstel fietst de Domane+ LT dan als een normale gravelfiets.

Om de accu op te kunnen laden is de Fazua-accu/aandrijfeenheid van de Domane+ LT uitneembaar.

Om de accu op te kunnen laden is de Fazua-accu/aandrijfeenheid van de Domane+ LT uitneembaar. Ten opzichte van de eerste generatie gaat dat een stuk makkelijker, maar echt gebruiksvriendelijk is ook het nieuwe mechanisme nog steeds niet.

Accu en motor vormen bij het Fazua-systeem één geheel.

Accu en motor vormen bij het Fazua-systeem één geheel. Gewicht: slechts 3,3 kg! Om de 250 Wh-accu op te laden moet je de ‘drivepack’ uitnemen. In tegenstelling tot sommige andere systemen is het bij Fazua niet mogelijk een externe range-extender toe te passen.

De koppeling met de overbrenging bij de trapas.

De koppeling met de overbrenging bij de trapas.

Bewust minder

Het Fazua-systeem is niet alleen lichter als in ‘minder zwaar’, maar ook lichter in de zin van ‘minder koppel’ (55 Nm) en ‘minder accucapaciteit’ (250 Wh). Ter vergelijking: een moderne e-mountainbike met Bosch CX-aandrijflijn beschikt over een maximaal draaimoment van 85 Nm en een accucapaciteit van 626 Wh. De Flyon-motor die je op sommige Haibikes vindt, levert zelfs 120 Nm! Daarmee trek je bij wijze van spreken de klinkers uit de stoep. Maar goed, op zoveel koppel zit je op een geëlektrificeerde gravelfiets toch niet te wachten. Je hebt immers geen dikke noppenbanden die met veel geweld over keien, wortels en steile paden gesleurd moet worden. En een kleinere accu is in de meeste gevallen ook geen bezwaar. Een e-gravelfiets rolt veel lichter dan een e-mountainbike. En omdat de zitpositie ook veel aerodynamischer is, gebruikt een e-gravelaar veel minder stroom.

Tiptoets en lampjes

Met de in de bovenbuis geïntegreerde Fazua fX-tiptoetsdisplay is de mate van trapondersteuning in te stellen. De groene lampjes staan voor de Breeze-stand, waarbij al bij een geringe pedaaldruk 100 Watt ondersteuning geleverd wordt. Blauwe lampjes geven aan dat de River-modus is ingeschakeld. Hierbij is de geleverde ondersteuning afhankelijk van de druk die je op de pedalen uitoefent. Hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning je krijgt, tot maximaal 210 watt. Rode lichtjes, tot slot, staan voor de Rocket-stand, waarbij al bij een relatief geringe inspanning de maximale 250 Watt ondersteuning gegeven wordt. Dezelfde lampjes geven ook de acculading weer. Hoe minder lampjes branden, hoe leger de accu.

Je bedient de mate van motorondersteuning met een fX tiptoets-remote op de bovenbuis. Dat ziet er fraai uit, maar is in de praktijk minder praktisch, omdat je een hand van het stuur moet halen. Vreemd: met de remote kan je de fiets niet aan- of uitzetten; dan kan uitsluitend met een knopje op de accu, die je daartoe eerst moet uitnemen! Dat dit erg onhandig is, heeft Fazua zelf ook wel in het snotje: hun nieuwe 250X-accu is wél aan te zetten met de fX-remote. Die accu zit helaas nog niet op de Domane+ LT.

Ook bij Fazua: software updates

Moet om essentiële verbeteringen door te voeren bij een gewone fiets al gauw een nieuw model ontwikkeld worden, bij e-bikes laat zich ook via de software nog een en ander effectief aanpassen. Net als bij bijvoorbeeld gps-en en mobiele telefoons geeft dat de consument soms het gevoel niet veel meer dan een proefkonijn te zijn, terwijl wel de volle mep is betaald. Want: “Kijk maar, er is een noodzakelijke update, het product was blijkbaar nog niet af!” Heel onterecht is dat gevoel niet eens. Maar terecht of niet, ook Fazua introduceert regelmatig upgrades.

De meest recente is de Black Pepper-update. Deze verbetert het Fazua-systeem op verschillende vlakken. De biometrische analyse van de pedaalslag wordt door nieuwe algoritmen uitgevoerd, waardoor de ondersteuning van de motor beter aansluit bij de behoefte van de rijder. Tevens zorgt de update voor een passende trapondersteuning bij meer uiteenlopende trapfrequenties, van 50 tot 120 rpm. De door ons gereden Trek Domane+ LT heeft af fabriek deze Black Pepper-update overigens al gehad.

Als je de motorprestaties tot in het kleinste detail wil tunen, dan biedt de Fazua Toolbox-software je via de pc toegang tot het systeem. Je kunt dan bijvoorbeeld de maximale ondersteuning oppeppen tot 300 Watt. Of juist beperken tot 200 Watt, voor een grotere actieradius. Ook de snelheid waarmee de motor de ondersteuning inbrengt is te variëren, van zeer geleidelijk tot ronduit explosief. Meer weten? Check dan even de website van Fazua.

Op dit soort gravel-paden is de Trek Domane+ LT volledig in zijn element.

Gravel Innsbruck

Afgelopen nazomer heb ik Gravel Innsbruck gereden, een toertocht over asfalt, gravel en zelfs singletrack, met 80 kilometers en ruim 2000 hoogtemeters. Bij snelheden boven de 25 km/u schakelt de ondersteuning uit. Dankzij een vrijloop in de trapas rijdt de Domane+ LT dan als een gewone gravelbike, zónder extra trapweerstand of storende bijgeluiden. Ik heb de proef niet op de som genomen, maar volgens mij zou ik met mijn ogen dicht het verschil tussen deze Domane+ LT (met uitgeschakelde motor) en een gewone Domane niet kunnen voelen. Misschien ook wel, maar ik wil maar zeggen dat deze e-bike gewoonweg erg lekker rijdt. Met als toegevoegde waarde de trapondersteuning bij het klimmen. Want gaat de weg omhoog en zakt de snelheid onder 25 km/u, dan komt er ineens traphulp uit het vooronder. Zonder deze ondersteuning zou ik mijn fitte fietsmaten in de klimsecties binnen een paar minuten kwijt zijn. Zodra ik de ondersteuning uitzet, schiet mijn hartslag namelijk de hoogte in en moet ik lossen. Maar met de ondersteuning van de Fazua-aandrijfeenheid kan ik gewoon bij hen in het wiel blijven. De motor maakt goed, wat mijn benen tekort komen.

Ligt het aan de soepele 1.5 inch bandjes? Of aan het Iso Speed-veersysteem dat Trek in de balhoofdbuis heeft aangebracht? Feit is, dat de Trek Domane+ LT bovengemiddeld comfortabel is.

Ligt het aan de soepele 38 mm bandjes? Of aan het Iso Speed-veersysteem dat Trek in de balhoofdbuis heeft aangebracht? Feit is, dat de Trek Domane+ LT bovengemiddeld comfortabel is.

Goede benen; begrensd door cassette

Zoals gezegd biedt het Fazua systeem verschillende ondersteuningsopties. Wil je fietsen zonder het gevoel te hebben dat je ondersteund wordt (Klinkt gek, ik weet het, maar toch is het zo), dan is de Breeze-stand subliem. In tegenstelling tot veel andere e-bikes komt de ondersteuning er niet in als een plotselinge stormwind, maar zacht als een zomerbriesje, alsof ik gewoon hele goede benen heb. Knap gedaan. Maar ook de variabele River-modus is fijn. Rijd je rustig, dan is de ondersteuning gematigd, oefen je veel druk op de pedalen uit, dan krijg je meer traphulp. Zo past de mate van ondersteuning zich aan het terrein aan.

Ideaal? In principe wel. Echter, aangezien het lichtste verzet van de Shimano Ultegra 2x11-transmissie 1 op 1 is (34 tandjes voor en 34 tandjes achter), kom ik in de steilste secties met de ondersteuning in de River-modus tóch in de problemen. Vooral de eindeloos lange singletrack onder de Europabrug omhoog, met 200 hoogtemeters en stijgingspercentages tot 24%, blijkt ondanks de trapondersteuning een hele klus. Het zware klimverzet dwingt tot een (te) lage trapfrequentie, waardoor de motor onvoldoende ondersteuning levert. De krachtige Rocket-stand brengt het aantal pedaalomwentelingen per minuut weer omhoog en levert dan wel voldoende traphulp. Maar trekt tegelijkertijd de accu natuurlijk veel sneller leeg. En dat is nou net niet de bedoeling; voor een maximale actieradius moet je met elektrische trapondersteuning omgaan zoals je dat ook met je eigen kracht doet: spaarzaam en met beleid. Bovendien verliest de 38 mm-achterband – ondanks z’n noppenprofiel en relatief lage druk – in de krachtigste ondersteuningsstand regelmatig grip.

In dit soort terrein zou een gespecialiseerde Shimano GRX-gravelgroep met aan de achterkant een 11-42t-cassette veel geschikter zijn. Natuurlijk, de Domane+ LT is primair bedoeld als wegfiets en dan is Shimano Ultegra een voor de hand liggende keuze. Maar ik plaats daarbij toch een kanttekening. Immers, je gaat elektrisch rijden omdat ‘normaal’ fietsen te zwaar is. En dan heb je eerder behoefte aan lichtere versnellingen dan aan zware. Oók als je een elektromotor onderin het frame hebt liggen.

Achteraan vind je een 11-34 11-speed Ultegra-cassette...

Achteraan vind je een 11-34 11-speed Ultegra-cassette...

... aan de voorkant is een FSA-crankstel met 50/34-bladen gemonteerd. Daarmee is de lichste overbrenging 1:1. Dat blijkt in de soms zeer steile off-road secties van Gravel Innsbruck best zwaar, zélfs met een motortje in het vooronder.

... aan de voorkant is een FSA-crankstel met 50/34-bladen gemonteerd. Daarmee is de lichste overbrenging 1:1. Dat blijkt in de soms zeer steile off-road secties van Gravel Innsbruck best zwaar, zélfs met een motortje in het vooronder. Dus Trek: lichtere verzetten graag!

Aan de voorkant is genoeg ruimte voor dikke banden. Met de voor Innsbruck Gravel gemonteerde Schwalbe G-Ones in de maat 1.5 inch is er nog ruimte genoeg over.

Aan de voorkant is genoeg ruimte voor dikke banden. Met de gemonteerde Schwalbe G-Ones in de maat 700c x 38 mm is er nog ruimte genoeg over.

Ook de achterbrug biedt volop ruimte aan dikke banden.

Ook de achterbrug biedt volop ruimte aan dikke banden.

Als ik na 70 kilometer en 1.500 hoogtemeters Innbruck weer inrol, licht op de display nog maar één lampje op. Nog even de Inn oversteken voor de afsluitende extra lus van 10 kilometer en 500 hoogtemeters over de legendarische Highway to Höll, met een stijgingspercentage van 28%? Ga ik niet meer redden. Maar gelukkig voor mij heeft de lange Europabrugklim ook mijn fietsmakker genekt. Grappig genoeg om dezelfde reden: een te zwaar klimverzet. Zonder gêne laten we ons daarom in de pits in de comfortabele tuinstoelen zakken en proosten we met een ijskoude radler op een geslaagde dag. Die gemiste extra lus? Die doen we volgende jaar wel. Maar dan met de juiste versnellingen paraat.

Shimano Ultegra-schijfremmen met 160 mm schijven verzorgen effectief het vertragen.

Shimano Ultegra-schijfremmen met 160 mm schijven verzorgen effectief het vertragen.

Shimano Ultegra-schijfremmen met 160 mm schijven verzorgen effectief het vertragen.

Conclusie

Ik kan de poging van Trek om in samenwerking met Fazua een endurance-racer met trapondersteuning op de weg te zetten niet anders kwalificeren dan als geslaagd, zowel qua rijcomfort als voor wat betreft de trapondersteuning. En met andere banden is de Domane+ LT ook als gravelfiets zeer goed bruikbaar. Echter, met de kanttekening dat het relatief zware klimverzet het inzetbereik en de actieradius beperkt. Als ik er op uit trek met een elektrische fiets, of dat nu een e-mtb of een e-gravelracer is, wil ik zeker weten dat ik mét ondersteuning kan thuiskomen. Bij de Trek Domane+ LT met de standaard 2x11 Ultegra-transmissie vraagt dat om relatief gematigde klimambities en een goede (route)planning.


Trek Domane+ LT 2021 - Specificaties en geometrie

De door Arjan gereden Trek Domane+ LT is een nieuwe 2021-uitvoering. Trek positioneert deze fiets niet als gravelracer, maar als comfortabele racefiets voor lange afstanden. Voor deelname aan Gravel Innbruck zijn een paar andere banden omgelegd en is een iets kortere stuurnok gemonteerd.

Trek levert Trek de Domane+ LT in drie carbon uitvoeringen, van de € 5.499,- kostende , door Arjan gereden ‘nummerloze’ LT tot de LT 7 en de LT9 van respectievelijk € 7.999,- en € 10.999,-. Voor de aluminium Domane+ ALR – ook met Fazua-aandrijving, maar zónder IsoSpeed – betaal je € 3.399,-. Alle modellen zijn in meerdere kleuren verkrijgbaar.

Specificaties

Frame 500 Series OCLV carbon
Voorvork Domane SL carbon
Voorderailleur Shimano Ultegra R8000
Achterderailleur Shimano Ultegra R8000, 11-speed
Shifter Shimano Ultegra R8020 2×11-speed
Crankset FSA Alloy, 50/34t, 175 mm lengte
Cassette Shimano Ultegra HG800-11, 11-34t, 11-speed
Ketting Shimano Ultegra HG701, 11-speed
Remmen Shimano Ultegra, 160/160 mm schijven (v/a)
Stuur Bontrager Elite IsoZone, 123 mm drop, 44 cm breed, 93 mm reach
Stuurpen Bontrager Pro, 100 mm
Wielset DT Swiss G1800, 100 x 12 mm steekas voor, 148 x 12 mm achter
Banden Bontrager R3 Hard-Case Lite, 700 x 32c
Zadelpen Bontrager carbon, geïntegreerde verlichtingshouder, 20 mm offset
Zadel Bontrager Arvada Elite
Gewicht 14,9 kg (zonder pedalen, inclusief 2 bidonhouders)
Prijs € 5.499

 

Geometrie

vz_cx_geometry

 

Website fabrikant: www.trekbikes.com

Geplaatst in Gravel en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments