Bepakt: Lezyne Caddy XL en Energy Caddy XL tassen

Opslag onder het zadel en op de bovenbuis

Rugzakken kunnen een uitkomst zijn bij lange fietstochten. Zeker bij veranderlijk weer, is het toch wel handig om extra kleding mee te nemen. En uiteraard wat rantsoen.

Maar niet iedereen wordt blij van al dat gewicht op de rug. Met de opkomst van gravelbikes zien we óók het aanbod aan tassen voor óp de bike flink toenemen. Tassen aan je stuur, óp of ín het frame en onder het zadel. Accessoirefabrikant Lezyne heeft sinds enige tijd óók het nodige te bieden.

Mark ging op pad met de Caddy XL zadeltas en de Energy Caddy XL bovenbuistas.

Caddy XL zadeltas

Met een inhoud van 7,5 liter is de XL Caddy perfect voor de langere dagen in het zadel. Of beter gezegd; onder het zadel. Deze tas is groot genoeg voor de essentiële zaken, zelfs als er wisselend weer is voorspeld. Hij is namelijk groot genoeg om zelfs een relatief dikke jas mee te nemen als de weersomstandigheden daar om vragen.

Benut je niet de volle 7,5 liter, dan kun je hem dankzij zijn rolsluiting simpelweg wat compacter dichtrollen. En mocht je hem compleet vol hebben gepropt, dan kun je aan de bovenzijde onder een elastiek ook nog wel wat kwijt. Aan die bovenzijde zitten overigens óók lusjes om een lampje op te ‘gespen’. Wel zo veilig, net als de reflecterende strepen die aan de onderkant en zijkanten zijn aangebracht.

Je rolt de tas vrij gemakkelijk dicht. Ook wanneer je hem niet volledig afgevuld hebt.

De riemen zijn degelijk uitgevoerd en logisch geplaatst. Zonder al te veel moeite hangt ‘ie stabiel onder het zadel. Bovenop zit ook nog een elastiek, mocht je de 7,5 liter intern al helemaal benut hebben.

De tas is gemaakt van licht maar sterk driedaags ripstop-materiaal. Deze stof is in principe waterdicht, maar Lezyne heeft de naden niet afgeplakt (getaped) zoals je dat bij regenjassen ziet. En omdat ‘ie onder het zadel natuurlijk in de vuurlinie… of eigenlijk waterlinie hangt, is de onderzijde voorzien van een extra laag die het indringen van vocht tegengaat. Tijdens de tochten die ik met deze tassen ondernam zijn ze (en ikzelf) niet gespaard gebleven van flinke buien en blubberige wegen. Ik heb echter geen enkele keren vocht aan de binnenkant aangetroffen.

De onderzijde van de tas heeft een extra laag om de inhoud te beschermen tegen opspattend water en andere troep.

De stiknaden zijn netjes, maar verder niet waterdicht afgewerkt

De stiknaden zijn netjes, maar niet waterdicht afgewerkt.

7,5 liter is ruim voldoende voor alles wat je op een dagtocht nodig mocht hebben.

7,5 liter is ruim voldoende voor alles wat je op een dagtocht nodig kan hebben. Bovenin het vak — niet goed zichtbaar — zit nog een klein vakje voor zaken als sleutels, een tooltje of je pasjes.

In het midden is en strook met lusjes geplaatst, waar je een achterlampje aan kunt gespen

In het midden zitten lusjes waar je een achterlampje aan kunt gespen.

De stiksels zijn overigens strak en netjes. De riemen en gespsluitingen zijn ook degelijk uitgevoerd. Wel is de riem waarmee je de tas onderaan rond de zadelpen bevestigt onnodig lang. Hij is lang genoeg om rond wel 5 zadelpennen tegelijkertijd te bevestigen… Bovendien is het plastic oog waar je de riem doorheen haalt ook nogal groot. Aangezien de tas altijd wel iets beweegt tijdens het rijden, vrees ik voor slijtsporen op de zadelpen, dus een laagje tape ter bescherming is beslist te adviseren.

De riem voor de montage rond de zadelpen is onnodig lang. De gesp is ook fors, dus een stukje beschermingstape op de zadelpen is wel aan te raden.

De tas behoudt dankzij twee kunststof zijpanelen goed zijn vorm, ook wanneer je hem niet propvol hebt gestouwd. Dat wil zeggen, wanneer je die twee panelen goed hebt weten te monteren. In beide wanden zijn ‘pockets’ voorzien, waar je de los meegeleverde kunststof panelen vanuit de binnenzijde in dient te schuiven, om ze vervolgens met klittenband dicht te maken. Dat klinkt simpeler dan dat het uiteindelijk was. Het vergde me wel wat frotten om dat goed voor elkaar te krijgen. Gelukkig hoeft dit maar eenmalig, want ze hoeven er daarna nooit meer uit.

Energy Caddy XL

Zelfs als je maar 2 uur van huis gaat, n is het nuttig wat opslagcapaciteit te hebben. Uiteraard kun je je reepje en telefoon in je shirt stoppen. Maar het is ook wel een rustgevende gedachte als die telefoon veilig achter een rits opgeborgen zit. Dat kan bijvoorbeeld in een tasje boven op je bovenhuis. Die zijn de laatste jaren sterk in opkomst en de Energy Caddy is Lezyne’s antwoord op die trend.

De Energy Caddy heeft een inhoud van circa 0,8 liter, verdeeld over drie compartimenten. Alleen het middelste is af te sluiten met een rits. Dus dé tip van mij is om dáár je telefoon achter te verbergen. De vakjes aan de zijkant zijn prima voor een energiereep, maar toen ik een — voor gravel-begrippen — redelijk lompe afdaling reed deze zomer in de Alpen, is er één gaan vliegen. Mijn telefoon had die val niet overleefd. Op gemoedelijker terrein is me dit overigens nooit overkomen.

Ben je een échte propper, stop dan zoveel mogelijk in het middelste. De zijvakken staan dan automatisch wat meer op spanning en houden zodoende dat wat je er in stopt, ook beter op hun plek. Juist het gegeven ze open zijn, maakt dat het ook logisch is om je energievoorraad daar te plaatsen; je kan er dan al fietsende bij.

De zijvakken staan relatief ver open. Pas wanneer het middelste ritsvak goed vol zit, staat er ook spanning op de zijvakken. En dat is op de ruigste paden wel noodzakelijk; tijdens een stuiterafdaling in de Alpen was ik snel een energiereep kwijt.

Het hoofdvak wordt afgesloten met een ritssluiting met waterkerende polyurethaan coating. Daarmee is de inhoud effectief afgedicht tegen regen en spatwater. Echt waterdicht is ‘ie natuurlijk niet. Dus als je ooit een rivier moet doorwaden, dan doe je er slim aan om je bike niet kopje onder te laten gaan…

Doordat de wanden van het middelste vak verstevigd zijn, houdt de tas goed zijn vorm. Ook wanneer je hem niet tjokvol propt. Om die reden blijft ‘ie ook goed op zijn plek op de bovenbuis. De montage is lekker simpel; twee riemen onderop voor het vastsjorren aan de bovenbuis en op de kopse kant één om de stuurbuis of rond de zitbuis. Ik koos er voor om hem aan de voorzijde te monteren. Ook met extreme stuuruitslag bleef alles netjes op zijn plek.

Twee riemen onderop en één aan de kopse kant, meer is er niet nodig om de tas stevig op de bovenbuis te monteren.

Conclusie

Compacte zadeltasjes waren er al jaren. Grote tassen voor de wereldfietser ook. Het gat daar tussenin was groot, door de opkomst van de gravelbike echter inmiddels verdwenen. Een gravelbike leent zich namelijk perfect voor lange, avontuurlijke ritten. Ook gewoon rondom huis. En dan wil je beslist meer meenemen dan alleen een reservebandje of één energiereepje. Een rugzak biedt dan uitkomst, maar beslist niet voor iedereen. Het alternatief is dan bijvoorbeeld de overmaatse zadeltas of een tas voor ín of óp het frame.

Ook Lezyne’s aanbod in dit segment is inmiddels flink te noemen. Qua afwerking, montage en opslagcapaciteit komen de Caddy XL zadeltas en Energy Caddy XL bovenbuistas degelijk over. De Caddy XL hangt stabiel en heeft voldoende capaciteit om alles voor een flinke dagtocht mee te nemen. De inhoud blijft ook in natte weersomstandigheden goed droog en kan dus ook het hele jaar ingezet worden.

Bij de Energy Caddy XL zijn de twee open vakken ideaal om energierepen snel bij de hand te hebben. Maar zodra je pad flink ‘avontuurlijk’ wordt, is er geen garantie dat ze blijven zitten. Die garantie biedt het middelste ritsvak wél. Tot slot zijn de Caddy XL en Energy Caddy XL met respectievelijk € 69,95 en € 29,95 schappelijk geprijsd.

Zwaar werk dat testen

Zwaar werk, dat testen…

Specificaties en prijzen

Caddy XL zadeltas

  • Afmetingen: 420 x 170 x 140 mm;
  • Gewicht: 425 gram (gewogen; 434 gram opgegeven);
  • Inhoud: 7,5 liter;
  • Prijs: € 69,95.

Energy Caddy XL

  • Afmetingen: 215 x 100 x 55 mm;
  • Gewicht: 114 gram (gewogen; 76 gram opgegeven);
  • Inhoud: 0,8 liter;
  • Prijs: € 29,95.

Website fabrikant: www.lezyne.com

Tekst: Mark ten Napel
Foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Gravel, Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments