Compleet nieuw: 2022 Scott Spark RC en Spark 900

Waar is de achterdemper gebleven?

Uhh, waar is de achterdemper van de nieuwe Scott Spark gebleven? Is een hardtail dan toch sneller? Nee hoor, no worries, ook in 2022 is de Scott Spark nog steeds een dubbelgeveerde bike. Maar de demper zit in deze Spark van de vierde generatie in de zitbuis verstopt. Dat heeft, aldus Scott, een heleboel technische voordelen. En, zo voegen wij toe, het ziet er ook nog eens retestrak uit!

Scott maakt met nieuwe Spark een ‘bold’ statement

Okay, okay, een beetje flauwe grap is het bovenstaande wel. Echter, feit is dat Scott nog niet zo lang terug een meererheidsaandeel verwierf in het eveneens Zwitserse mountainbikemerk Bold. En laten die nou nét als voornaamste unique selling point een veersysteem hebben, waarbij de demper is weggestopt in de zitbuis. Een variant van dit systeem zit nu op – of beter: ín – de nieuwe 2022 Scott Spark. Dat vind ik best dapper. Immers; met onconventionele veersystemen kunnen nieuwe fabrikanten zich een plek in de markt verwerven. Maar een grote global player als Scott, die vooral veel te verliezen heeft, kan met dit soort afwijkende constructies ook goed nat gaan. Want al is het nog zo goed, wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet.

Minimaal 120 mm veerweg

En nu ik het toch over ‘vreten’ heb: de Spark is er alleen maar met 120 mm veerweg voor en achter. Of nog meer aan de voorkant, in het geval van de Spark 900. Daarover hieronder meer. Die 120 mm kan best nog wel een dingetje zijn bij de Nederlandse bossencrosbrigade, die immers over het algemeen liever minder dan meer veerweg heeft. Want sneller. Aan de andere kant: als Nino en Courtney hiermee hun medailles kunnen winnen, dan wordt 120 misschien wel de nieuwe 100.

Scott Spark Contessa Spark

Is dit de bike die Kate Courtney naar de hoogste trede van het Olympische podium gaat bregen?

Perfecte match

Of de nieuwe Integrated Suspension Technology van Scott goed is, staat eigenlijk niet ter discussie. De derde generatie Spark kan je bijna letterlijk volhangen met wedstrijdmedailles en de bikes van Bold werden zonder uitzondering door de internationale pers goed tot zeer goed ontvangen. Dus ja, de veertechnologie van Bold en de aantoonbare expertise van Scott in het bouwen van pijlsnelle xc-machines lijken op het eerste gezicht een perfecte match.

Die expertise van Scott vind je bijvoorbeeld terug in de achterbrug, die, als je even niet naar de demperophanging kijkt, eigenlijk niet afwijkt van die van de vorige generatie Spark. Oftewel; een eenpuntsveersysteem waarbij de bij inveren noodzakelijke vervorming van de achterdriehoek niet door lagers, maar door het (carbon) materiaal zélf wordt opgevangen. Een type constructie overigens die je inmiddels vaker wel dan niet op xc-fullies ziet.

Nee, écht spraakmakend is natuurlijk die in de zitbuis verstopte demper. De voordelen zijn legio, volgens Scott. In hun introductiebericht hebben ze een hele waslijst aan USP’s: stijver, lichter, efficiënter, degelijker, schoner en met een lager zwaartepunt. Plus, zo zegt Scott, “We think it looks fantastic”. En met dat laatste ben ik het helemaal eens. Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden, loop ik hieronder de details van de nieuwe Spark-vering even door.

De link tussen de achterbrug en demper gaat op een slimme manier dóór het frame heen.

Hier is de constructie opengewerkt.

Scott Spark Integrated Suspension Technology

En zo ziet het er in het echt uit. Precies, je ziet er nu niets van.

Om de negatieve veerweg in te stellen, is een schaalverdeling op de hevel gedrukt. En om de O-ring te zien die aangeeft of je al dan niet de gehele veerweg gebruikt is een klein venstertje in het frame gemaakt.

Natuurlijk is dat venstertje met een luikje afsluitbaar.

Nog meer luikjes, deze is om bij de demper te komen.

Bijvoorbeeld als je de demping van de uitgaande slag wilt instellen. De ingaande demping regel je – typisch Scott – met een hendeltje vanaf het stuur.

Frames in carbon, carbon-alu en alu

Het frame van de 2022 Spark bestaat natuurlijk uit meerdere delen, maar om de constructiefilosofie duidelijk te maken heeft Scott het over twee ‘helften’, waarbij de onderste helft sterk en stijf moet zijn en de bovenste helft juist zo licht mogelijk. Dit uitgangspunt is niet alleen toegepast in het carbon frame, maar ook in de aluminium-uitvoering. En bij de ‘tussenmodellen’, die een carbon voordriehoek hebben en een aluminium achterbrug.

Twee (virtuele) frame-helften: stijf en stevig onder, licht boven.

Gewichten

Scott maakt de Spark dus in carbon, alu en een combinatie van beide. Echter, ook binnen de carbon-collectie zijn er verschillen. De duurste modellen zijn door de toepassing van hoogwaardiger carbon weer nét even wat lichter dan de meer betaalbare opties. Scott heeft drie varianten en noemt die HMX-SL, HMX en HMF. Inclusief demper en hardware wegen deze frames respectievelijk 1.870 gram, 1.990 gram en 2.150 gram. De uitvoering met aluminium achterbrug komt op 2.590 gram, de geheel alu versie weegt 2.990 gram.

Opvallend: de lichtste nieuwe Spark is zwaarder dan zijn voorganger. Die woog volgens Scott 1.779 gram. Voor een merk dat in zowat elke persuiting van de Spark prat ging op dat – voor een fully – extreem lage gewicht, is dat ook wel een opvallende stap. Daarmee overigens niet gezegd dat de nieuwe Spark met 1.870 gram zwaar is; verre van! Elk ontwerp is een compromis en het is prijzenswaardig dat Scott een uitgesproken ontwerp niet zou overwegen alleen vanwege het iets hogere gewicht.

Scott Spark in aluminium

Het Spark-frame in aluminium weegt 2.990 gram.

Spark RC en Spark 900

Op basis van hetzelfde frame maakt Scott trouwens twéé Sparks: de RC en de 900. De eerste is full-on x-country, de tweede is wat trail-achtiger. Beide uitvoeringen hebben achter 120 mm veerweg, maar waar de Spark RC het aan de voorkant met 120 mm veerweg moet doen, daar beschikt de Spark 900 over 130 mm. Door middel van een balhoofdbuislagerset met hoekverstelling is volgens Scott de geo zo aangepast, dat de zitposities op de RC en op de 900 nagenoeg identiek zijn.

De geometrie van de Scott Spark 2022

Scott meldt dat ze niet naar geometrie-trends gekeken hebben, maar dat ze de wetenschap hebben ingezet om tot een optimale geometrie te komen. Over hoe dat dan precies in z’n werk is gegaan wordt verder niets vertelt, maar met zoveel klinkende wedstrijdresultaten kan ik me voorstellen, dat er qua geometrie vooral is voortgeborduurd op de succesvolle en beproefde geo van de vorig Spark. Die was bij z’n introductie in 2017 namelijk behoorlijk vooruitstrevend en is, nu hij afgeserveerd wordt, in vergelijking tot sommige concurrenten eigenlijk nog nauwelijks verouderd. Maar natuurlijk is de nieuwe Spark luier, de zitbuishoek steiler en de reach langer, precies zoals de huidige trends voorschrijven. Plus een klein beetje meer. De maten van de Spark RC zouden niet misstaan op een trailbike. En met die van de Spark 900 zou ook een endurobike geen slecht figuur slaan.

Scott Spark geometrie

Scott Spark RC geometrie

Scott Spark 900 geometrie

Geïntegreerde cockpit

Ontegenzeglijk supercool is de geïntegreerde cockpit op de Spark. Niet omdat die an sich al cool is, maar óók en vooral omdat je ‘m op alle modellen vindt. Dus niet alleen op de onbetaalbare toppers. Stuur en stuurpen vormen één geheel, met geïntegreerde montagepunten voor fietscomputers, verlichting of camera. De kabels worden met klemmetjes langs de onderkant van het stuur naar het frame geleid, waar ze vervolgens verdwijnen in de balhoofdbuis. Superstrak. Maar ook de nachtmerrie van iedere mechanieker of thuisklusser. Immers, als het tijd is om de balhoofdlagers te vernieuwen, moeten alle kabels los. Natuurlijk, zoiets doe je niet regelmatig. Maar áls het zover is, moet je wel rekenen op extra werk of op een hogere onderhoudsrekening van je fietsenmaker.

Strak: de kabels lopen onderlangs het stuur naar de balhoofdbuis. Daar verdwijnen ze in het frame.

Stuur en stuurnok vormen één geheel.

Scott Spark met Twinloc

Zonder Twinloc is een Scott natuurlijk geen echte Scott. Niet alleen zet je vork en demper hiermee in drie standen (open, trapstand en dicht), óók is hiermee de dropper-post te bedienen.

Hele zwik modellen, ook in aluminium

Omdat de Spark voor Scott een belangrijk model is, maken ze er een heleboel van. In zowel carbon als aluminium. Er komen negen RC’s en maar liefst dertien 900’s. Om die hier nu allemaal te laten zien voert een beetje ver, daarom staat er helemaal onderaan dit artikel een link naar de website van Scott, waar je ze allemaal kunt bekijken. En voor wie dat teveel gedoe vindt brengen we hieronder even een kleine bloemlezing.

Prijzen en uitlevering

De prijzen van de 2022 Scott Spark modellen waren bij het schrijven van dit stuk nog niet bekend, maar zouden inmiddels online te vinden moeten zijn. De verwachtte levering is rond september/oktober dit jaar. Uiteraard hopen we je vóór die tijd al te kunnen verblijden met een uitgebreide rijimpresie!

De dikste: Spark RC World Cup Evo AXS.

Spark RC Pro.

Wanneer rood meer je ding is: Spark RC Team Red.

De ‘tuned’-collectie omvat de allerchiqueste spullen van Scott. Ook van de Spark is er een Tuned versie: de Spark 900 Tuned AXS.

De alu-modellen, zoals deze Spark 920, volgen nauwgezet de lijnen van de carbon exemplaren.

Spark 930.

Spark 970.

Meer info:
Scott Spark RC
Scott Spark 900

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments