Nieuwe Santa Cruz Blur 2022: minder scharnieren, minder gewicht

Het was niet echt meer een geheim dat Santa Cruz een nieuwe carbon xc-fully ontwikkeld heeft. Als je immers een aantal vooraanstaande internationale profs er – zonder camouflage – wereldbekers cross country op laat rijden, doe je niet echt je best om het te verhullen. Het was zelfs overduidelijk dat deze géén VPP-achterveringssysteem heeft.

Nee, het was alleen nog gissen naar de details van die nieuwe carbon fully én wat z’n naam zou worden. ‘Blur’ – zoals z’n rechtstreekse voorloper, of ‘Superlight’, zoals z’n spirituele voorvader die óók geen VVP had.

Nu stelt Santa Cruz de nieuwe Blur officieel voor mét Superlight-technologie. Uh wat? Tijd om in de details te duiken.

Maxime Marotte

Maxime Marotte stapte dit wedstrijdseizoen over naar de Italiaanse Santa Cruz-FSA-formatie en reed de voorbije twee wereldbekers al op de nieuwe Blur.

Geen Superlight, wél superlicht

Hét echte nieuws was dus al bekend ‘van tv’: Santa Cruz’ nieuwe carbon xc-fully heeft géén VPP-veersysteem. De kenmerkende layout waarbij een achterdriehoek met twee hevels aan het voorframe is bevestigd, heeft plaats gemaakt voor één hoofdscharnierpunt boven de trapas. Naast het bekende VPP-veersysteem – wat onder meer een verhoogde trapefficiëntie geeft – had Santa Cruz jarenlang ook diverse modellen met één scharnierpunt. De allereerste Santa Cruz’ modellen waren allemaal ‘een-scharnierpunters’, trouwens. In 1999 kwamen ze uit met de ‘Superlight’, het toenmalige xc-model waarbij de nadruk meer op een laag gewicht lag.

Met de tijd groeiden de bikes bij Santa Cruz. Letterlijk; qua lengte en vooral qua veerweg. Daarom is ‘cross country’ niet het eerste waar de meeste bikers aan denken bij het horen van de merknaam. Daar komt nu – als het aan de Californische fabrikant ligt – verandering in. Ze hadden natuurlijk al de Highball hardtail; een lichtgewicht xc-apparaat dat niet misstaat aan de start van een wereldbeker. Ook de Blur met 29” wielen en 100 mm veerweg is een prima apparaat om mee te racen.

Maar racers willen meer, of eigenlijk: minder. Minder gewicht. En dat was dan ook het uitgangspunt voor de nieuwe Blur.

Uit het persbericht:

“We tapped into everything we’ve learned from years of making the highest quality carbon full-suspension bikes so that we could as little (weight) as possible into the Blur.”

De nieuwe Blur weegt in zijn lichtste versie 289 gram minder dan de ‘uittredende Blur’. Concreet bekent dit een framegewicht van 1.933 gram in framemaat L, inclusief alle hardware (bouten, bescherming, derailleurpat, zadelpenstrop) én een RockShox SidLuxe achterdemper (van 235 gram).

Santa Cruz Blur frame

Voeg een RockShox SidLux demper toe… en je hebt 1.933 gram schoon aan de haak.

Juliana Wilder

Zustermerk Juliana had de voorbije jaren geen xc-fully en dus geen Blur-equivalent. Met de introductie van de nieuwe Blur lanceert Juliana nu de Wilder. En zoals dat bij alle Juliana-modellen het geval is, wijkt het frame niet af van de Santa Cruz-broer.
Vooralsnog zijn de Juliana bikes voorbehouden aan Amerika, overigens. Vooral ook omdat die merknaam hier nauwelijks bekendheid geniet. Maar ja, als je het niet aanbiedt, zal dat ook niet veranderen – denken wij dan.

Juliana Wilder

Naast de Blur van Santa Cruz lanceert zustermerk Juliana de Wilder.

Juliana Wilder

‘Superlight Tech’

Het veersysteem is opnieuw uitgedacht voor xc-toepassingen. Een VPP-constructie biedt veel mogelijkheden om allerlei veerkarakteristieken te optimaliseren, maar het is moeilijker écht licht te krijgen. Feit is ook dat voor ‘slechts’ 100 mm veerweg je met minder scharnierpunten ook prima trapefficiënte xc full suspensions kan ontwerpen. Het is ook niet voor niets dat veruit de meeste xc-fullies dezelfde layout hebben. Santa Cruz volgt die lijn nu. Toegegeven; het ziet er daardoor minder uitgesproken uit, maar geef ze eens ongelijk? Ze noemen het nieuwe veersysteem ‘Superlight Tech’.

Santa Cruz heeft in Santa Cruz (je verzint het niet…) een eigen carbon-lab om prototypes te ontwikkelen en productieprocessen te fine-tunen. Dat geeft de ontwikkelaars van het merk de mogelijkheid om relatief gemakkelijk diverse varianten te bouwen, waarbij ze bij de nieuwe Blur/Wilder verschillende lay-ups in de achtervork probeerden om de gewenste mate van flex en demping te krijgen.

Weinig anti-squat

“Smart frame, dumb shock”, zo meldt Santa Cruz vol trots in hun persbericht. De achtervork heeft dus maar één scharnierpunt met lagers, net boven de trapas. Tussen de hevel aan de bovenbuis en de achterdemper moet de achtervork dus iets kunnen buigen. Dat gebeurt – net als bij veel andere merken – in de staande achtervork. Hierbij is de voorspanning van deze buiging en de mate van demping nauwgezet afgestemd op de beoogde overbrengingsverhouding tussen veerweg aan het achterwiel en de slag van de demper – de zogeheten ‘leverage curve’.

Om een achtervering ‘strak’ te laten aanvoelen tijdens het trappen, worden veel veersystemen geoptimaliseerd op hun anti-squat-waarden. Santa Cruz koos er echter bewust voor om vooral aan de ‘leverage curve’ te sleutelen. Zodoende is er geen hoge anti-squat nodig en is er dus minder invloed van de kettingkracht op het veersysteem. Het gevolg, volgens Santa Cruz, is dat de nieuwe Blur en Wilder met deze Superlight Tech dan ook méér tractie hebben en fijngevoeliger zijn dan menig concurrent.

Frame details

De nieuwe Blur en Wilder komen – zoals de meeste Carbon modellen van het merk – in een ‘C’ en ‘CC’-uitvoering. Die zijn uiterlijk identiek, maar de CC heeft altijd een andere carbon layup en is ook de lichtere (en dus duurdere). Een gewichtsverschil geeft Santa Cruz in hun persbericht echter nog niet. Bij andere frames gaat dat veelal over 200 tot 250 gram, afhankelijk van maat. We verwachten iets soortgelijks bij deze nieuwste generatie Blur en de Wilder.

Santa Cruz Blur kabel invoer

Kettinggeleiding

Bij alle frames kun je in de voordriehoek twee bidons kwijt. Onderop de onderbuis vind je nog een derde optie. Er is uiteraard ruimte voor een interne dropperzadelpenkabel en op diverse plekken is rubber aangebracht om het frame te beschermen. En ook al is het aantal scharnierpunten verminderd, Santa Cruz past toch overal industrielagers toe en het hoofdscharnierpunt is vastgezet met hun beproefde ‘expanding collet’ constructie. Een kettinggeleider voor het kettingblad vooraan is ook standaard (maar afneembaar). Tot slot wordt de derailleur gemonteerd aan een Sram UDH derailleurpat.

Santa Cruz Blur details

Santa Cruz Blur details

Blur en Wilder carbon achtervork

CNC aluminium hevel

Het frame is volledig van carbon, maar de hevel is ‘gewoon’ van aluminium en CNC gefreesd, zoals bij alle andere Santa Cruz (en Juliana) modellen.

Xc en TR-modellen

De nieuwe Santa Cruz Blur is duidelijk als xc-racer ontwikkeld en heeft ‘rondom’ 100 mm veerweg. Maar net als bij de vorige Blur en zoals veel andere merken doen, is er ook een iets dikkere versie beschikbaar. Bij Santa Cruz komen er dan de letters ‘TR’ achter de typenaam bij, maar bij alleen letters blijft het niet. Vooraan heb je dan een 120 mm veerweg, en ook achteraan krijg je méér. Een demper met een langere slag geeft je 115 mm veerweg. De Juliana Wilder komt overigens alleen als ‘TR’-versie op de markt.  De ‘reguliere’ Blur met heeft een remote lockout-optie voor zowel de voorvork als achterdemper, de TR’s hebben géén remote voor de achterdemper.

Santa Cruz Blur C

De Blur is er als xc-er met 100 mm veerweg ‘rondom’, en…

Santa Cruz C TR R

… ‘TR’-versie met 115 mm veerweg achteraan, gecombineerd met voorvorken met 120 mm veerweg.

Juliana Wilder CC

De Juliana Wilder is altijd een TR-model.

Geometrie Blur en Wilder

In vergelijking met de vorige generatie van de Santa Cruz Blur zijn de nieuwe Blur en Juliana Wilder – afhankelijk van framemaat – 5 tot 10 mm langer. Dat wordt gecombineerd met een iets steilere zitbuishoek en stuurpennen van 60 mm in plaats van 70 mm. De voorvork staat bij de reguliere Blur 0,7º vlakker en bij de TR-versie zelfs 1,4º vlakker ten opzichte van de voorloper. Opvallend én bewonderenswaardig is dat elke framemaat zijn eigen achtervorklengte heeft. Niet ‘one-size-fits-all’ (omdat dat nu eenmaal goedkoper om te produceren is…), maar met het oplopen van de framemaat, wordt ook de achtervork langer. Dit moet er voor zorgen dat de voor-achter balans over alle framematenen rijders optimaal is.

Santa Cruz Blur Juliana Wilder geometrie

Prijzen en levertijden Santa Blur, Blur TR en Juliana Wilder

Over levertijden meldt het persbericht niets en dat is – zeker in deze tijd – geen verrassing. Reken er op dat de Santa Cruz Blur modellen pas ruim na de zomer mondjesmaat beschikbaar komen. Maar ‘begin 2022’ waarschijnlijk reëler. Merk andermaal op dat de Juliana Wilder dus aan Europa voorbij gaat en voorbehouden is aan Amerika. Verder moeten we het voor nu ook nog even doen met de Dollar-prijzen.

Je hebt de nieuwe Blur vanaf $ 4.599. Dat is de R TR, met een RockShox Sid RL 120 mm voorvork en een Sram NX Eagle 12-speed aandrijving. De goedkoopste Blur C met 100 mm veerweg is de Blur C met de S-‘build kit’ voor $ 5.199. Maar heb je méér te besteden, dan kun je ook de Blur CC XX1 AXS TR RSV kopen voor $ 11.599. En ook al schakel je op die bike met electronica; het is voor die prijs niet eens een e-bike. Je hebt dan het lichtste frame en ook de nieuwe Reserve 28 mm carbon wielen.

De Santa Cruz Blur en Blur TR is verkrijgbaar in de kleuren ‘Salmon’ en ‘Dark Matter’, waarbij die laatste 48 gram lichter is dan de ‘Salmon’ (bij framematen M en L). De Juliana Wilder is er maar in één kleurvariant.

Tot slot en een niet geheel triviaal punt: de Blur en Wilder krijgen standaard levenslange garantie op het frame én de lagers (!) mee.

Santa Cruz Blur C en CC kits

Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com & www.julianabicycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Pieter
Pieter
2 jaren geleden

Mooie bike, maar wat een uitleg om de vorige generatie Scalpel te kopiëren…

Michael V
Michael V
2 jaren geleden

Goed stuk. 2021 Specialized Stumpjumpers hadden ook minder scharnieren: ze noemen het bij Specialized een “flex-stay” want tijdens compressie van de achtervering kan de achtervork (de “seat-stays” om precies te zijn) meebuigen.