De vork waar je op zat te wachten: Öhlins RXF 34

Als je Öhlins kent is het waarschijnlijk om hun TTX dempers voor Specialized Demo en Enduro modellen. Je weet wel: met zo’n karakteristieke gele schroefveer. De Zweedse veringsspecialist echter vooral bekend van en in de auto- en motorsport. Ze zagen hun kans schoon om het nog breder te trekken naar fietsen. De TTX demper was het eerste wat ‘wij fietsers’ voorgeschoteld kregen, terwijl er links en rechts ook al gemodificeerde Fox vorken gespot werden met Öhlins prototype delen.

De Zweden zijn momenteel hard bezig met het uitbreiden van haar assortiment, dat naast de genoemde TTX demper ook nu dus ook aftermarket onderdelen voor Fox 40 mm vorken biedt, sinds kort de STX luchtdemper, en sinds vandaag officieel een complete voorvork: de RXF 34.

Ohlins_RXF34_2

29″, 120-140-160 mm, 34 mm binnenpoten en een 15×100 mm as… “lekker boeiend!” Wél dus; wie de TTX demper ooit heeft gebruikt weet waarom een complete Öhlins vork echt nieuws is: dit zou wel eens de ultieme voorvork kunnen zijn. Öhlins dempers staan bekend om consistentie, uitgebreide instelmogelijkheden en een combinatie van soepele vering die nog steeds stabiel blijft. En laat de nieuwe RFX vork nou deels dezelfde technologie gebruiken als die TTX achterdemper. 

Zoals bij eerdere Öhlins producten is er flink samengewerkt met Specialized. Zelf roepen de Zweden dan ook dat de RFX 34 een ideale combinatie is met een Camber, Stumpjumper of Enduro van de grote rode S. Dit verklaart wellicht de drie reeds genoemde beschikbare veerwegen.

Ohlins_RXF34_1

Het chassis van de Öhlins RFX 34 zou menig koper kunnen doen twijfelen: 34 mm binnenpoten en een 15×100 mm as, is dat niet een beetje 2012 (en slap) voor een 160 mm vork? Niet als je er in plaats van een snelspan-as een echt steekas van maakt. Samen met een eendelige (!) aluminium stuurbuis-kroon constructie voegt dit volgens Öhlins een stuk meer torsiestijfheid toe dan enkel 35 of 36 mm binnenpoten. De bevestiging van de as is overigens een stuk simpeler (en sneller in het gebruik) dan bij de nieuwe Fox 36 mm RC2 vorken: de as schroef je door de linker vorkpoot en borg je met één enkele inbusbout – in plaats van vier.

Ohlins_RXF34_3

Binnen in de vork is where the magic happens. De RFX bevat drie luchtkamers: één negatieve en twee positieve. Hoewel details van de werking hiervan nog niet zijn vrijgegeven zegt Öhlins dat hiermee de veerkarakteristiek gewijzigd kan worden zonder spacers toe te voegen. De RFX kan vervolgens gevoeliger gemaakt worden voor kleine trillingen, zonder dat je makkelijker door je veerweg klapt.

Aan de demperzijde van de RFX zitten stelknoppen voor lage- en hogesnelheids compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping). Net als bij de TTX achterdemper stroomt de olie door een twin tube systeem. In de binnenste buis zit een zuiger die de olie verplaatst. Dit drukt olie van en naar de buitenste buis, waar alle kleppen (voor de instelmogelijkheden) de doorstroming beïnvloeden. Deze constructie voorkomt allerlei ongewenste hydraulische effecten en zorgt voor een meer consistente demping. Kortom: de RFX moet een vork zijn die na drie kwartier de berg af denderen nog even gecontroleerd aanvoelt als bij de eerste wortel.

Ohlins_RXF34_4

Vooralsnog is er geen euro-adviesprijs voor de RFX 34 vrijgegeven, maar in de VS moet de vork voor $1150,- over de toonbank gaan. Ook is er geen nieuws over andere wielmaten (27,5″ lijkt voor de hand liggend) dus een enkeling onder ons moet nog even geduld hebben. De rest kan om te bestellen het beste contact opnemen met zijn of haar dichtstbijzijnde Specialized dealer aangezien Specialized vooralsnog de distributie op zich neemt.

Meer technische info bij Öhlins USA & www.ohlins.com
EW

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments