DT Swiss Micro Spline vrijlopen voor nieuwe XTR cassettes

Waar een kaasfondue met Japanse stokjes toe kan leiden…

Een dag nadat Shimano haar nieuwste versie van de XTR groepset heeft gelanceerd, volgt DT Swiss met een uiterst kort persbericht. “Micro Spline – The latest option”.

Het persbericht gaat verder:

“DT Swiss offers for the latest type of cassettes, the Shimano MICRO SPLINE, a matching freehub body option. The new freehub system is compatible with most DT Swiss ratchet hubs.”

En… dat is waar we het mee mogen doen. Méér details worden er niet gegeven… en eigenlijk zijn die ook niet nodig. Het is wél een opvallende situatie. Shimano heeft de Micro Spline bewust niet als open standaard ontwikkeld, zo zeggen ze. Niemand, met dus één uitzondering, mag dus compatibele naven maken. Dat op zich zelf is een erg opvallende keuze. Uiteraard hoopt Shimano zo meer van hun eigen naven te verkopen, want laten we eerlijk zijn: hoe vaak kom jij ze in het wild tegen? Juist, vrij weinig.

Maar je wilt ook dat je topgroep goed verkoopt en mensen die dergelijke groepsets kopen, hebben typisch ook al flink geïnvesteerd in een wielset. Nu wil het toeval dat de DT Swiss naven mét ratchet vrijloop erg populair zijn. Sterker nog, veel wielenbouwers laten zelfs speciaal naven bij de Zwitsers maken juist vanwege het befaamde vrijloopontwerp. In de praktijk betekent dat dus dat er een gerede kans bestaat dat jouw dure wielset compatibel is met de nieuwe Micro Spline vrijloop van DT. Mooi.

Waarom DT wél toestemming krijgt? Het is speculeren, maar Shimano’s nieuwe SCYLENCE vrijloop-systeem lijkt verdacht veel op DT’s ratchet vrijloop. Zie het ook gerust maar als een doorontwikkeling. Het zou ons echter ook niets verbazen als er toch ergens een patent-conflict is ontstaan, waardoor Shimano genoodzaakt was of met een alternatief te komen of van de nood een deugd te maken: om tafel met de Zwitsers (authentiek kaasfondueën met Japanse stokjes…). De oplossing? DT staat toe dat er kennis ‘gedeeld’ wordt op de voorwaarde dat zij een aftermarket oplossing mogen bieden.

De groene ring valt met nokken in de naafhuls. De binnenzijde van de groene ring is in axiale richting voorzien van tanden. De gele ring heeft eveneens in axiale richting tanden en valt dus binnen de groene ring. Aan de binnen diameter beweegt de gele ring over de schuine vertanding op de blauwe vrijloop-body. Zodra je aanzet, wordt de gele ring door die schuine vertanding ín de groene getrokken, waardoor de tanden samen komen en je trapkoppel dus naar de naafhuls doorgezet wordt. Zodra je je benen stilhoudt, drukt een veer de gele ring over de schuine vertanding van de body axiaal weer weg en dus los van de groene ring. Het geheel ontkoppelt én er is nauwelijks geluid van tanden die over elkaar heen klapperen. De axiaal ingrijpende (gele en groene) ringen doen sterk denken aan het befaamde ratchet systeem van DT Swiss.

Het blijft vooralsnog speculeren, maar het zou een logische en prima zet van de Zwitsers zijn. Maar ook al zou er géén patent conflict zijn, werkt het in elkaars voordeel en heeft Shimano aan DT een nuttige partner in hun strijd om deel van de trail-markt terug te veroveren, nadat SRAM daar flink huishield de voorbije jaren.

Nóg slimmer zou het van de Japanners zijn wanneer ze Micro Spline wél vrijgeven… Maar ik heb zo’n stil vermoeden dat dat over een jaar of wat ‘van zelf wel gebeurt’… Voor die tijd heb ik waarschijnlijk toch nog niet genoeg gespaard voor een nieuwe XTR groepset, dus misschien is het ‘nieuwe interface’-probleem niet eens zó groot. Althans, dat hou ik mezelf dan maar even voor.

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments