Van 31 augustus tot en met 4 september vindt de EuroBike 2016 plaats in het Duitse Friedrichshafen. Zoals je van ons gewend bent, zijn wij ter plaatsen om verslag te doen van de laatste trends en dat wat ons opvalt. Toegegeven: hoewel de voltallige redactie een cross country achtergrond heeft en zeker nog het merendeel van de fietstijd op XC rondjes (zij het ‘nieuwe stijl’) rijdt, gebeurt dat niet zo zeer meer op de traditionele XC fiets met alleen een geveerde voorvork. In de meeste gevallen gebeurt dat op fullies die niet zelden méér dan XC-conforme veerweg hebben. Op het gebied van innovaties was de aandacht de voorbije jaren vooral gericht op fietsen met veel veerweg en de media – ons incluis – gaven daar het merendeel van haar aandacht aan. Enduro was trending en heeft er mede aan bijgedragen dat we nu fullies hebben met veel veerweg die lichter en meer capabel zijn dan we ooit voor mogelijk achtten.
Aan de andere kant zijn gravelbikes booming. Vanuit het wielren-(marketing-)perspectief bekeken zijn ze een zegen, die de anders zo traditionele scene wat meer roering geeft. Naast een sterke toename aan frametassen – die een nomadisch bestaan promoten – die we tegenkomen bij en voor dit soort fietsen, lijkt een brede inzetbaarheid troef. Daarnaast lijkt er een wedloop te zijn ontstaan tussen productmanagers om te zien wie de dikste noppenband in zijn frame krijgt. We zien nu al gravelracers die dusdanig dikke sloffen en inzetbereik hebben dat ze haast de ‘nieuwe’ XC racers van de jaren ’90 worden. Wat je destijds met hardtails met starre vorken deed, kun je nu ook met de huidige generatie gravelracers. Het is wachten op de eerste productmanager die samen met zijn marketeer een recht, vlak stuur promoot voor gravelracen. Gravelbikes: het nieuwe XC’en ‘oude stijl’…

Gravelbikes en dikke (e-)fullies zijn dus de huidige norm, althans wat nieuws betreft. Maar toch kunnen we stellen dat XC allesbehalve dood is. Meer dan andere jaren zijn er nu veel merken die iets nieuws hebben op XC gebied. Hardtail’s en fullies die dankzij nieuwe productiemethoden nóg lichter zijn dan de al extreem lichte versies die ze nu aflossen.
Om het dikke fully, e-MTB en gravelbike nieuws wat tegenwicht te bieden richten we onze camera’s in deze EuroBike reportage exclusief op cross country speelgoed.





















Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand










