Merida eOne-Forty en eOne-Sixty nu ook in aluminium

Maar wél gelimiteerd…

Waren e-mountainbikes tot voor kort nog simpelweg ‘verlompte’ versies van reguliere mountainbikes, met een langere wielbasis en dikkere banden en vooral een dikke batterij óp de onderbuis, steeds vaker zien we ontwerpen die de motor en batterij meer geïntegreerd tot een net(ter) geheel vormen.

Dankzij de grote vormvrijheid is carbon daarin een mooi materiaal en het heeft er toe bijgedragen dat menig framebouwer integratie beter voor elkaar kreeg. Sommige merken lanceerden dan ook eerst een carbon versie, om vervolgens met een aluminium model op de proppen te komen. Zo ook Merida. Zij introduceren nu aluminium versies van eOne-Forty en eOne-Sixty.

In het voorjaar van 2019 lanceerde Merida de geheel vernieuwde eOne-Sixty, een dikke enduro fully met 160/150 mm veerweg en trapondersteuning. In het najaar volgde de met 140/133 mm veerweg, meer trail-georiënteerde eOne-Forty. De gemene deler tussen deze twee fietsen is het carbon voorframe. In de kern is dat namelijk voor beide modellen hetzelfde. Bij deze frames wist Merida de batterij een stuk eleganter in de onderbuis te verwerken dan bij de voorgaande editie. Niet langer ligt de accu los boven op de dikke onderbuis.

Ook 29″ voorwiel en 27,5″ achterwiel

Het merk breidt nu haar programma uit met aluminium versies van beide fietsen, waarbij ze het ontwerp van de carbon versies in hoofdlijnen hebben vertaald naar het lichtgewicht metaal. De geometrie van de eOne-Forty Limited en eOne-Sixty Limited in aluminium komt overeen met die van de carbon versies. Hetzelfde geldt voor Merida’s iet wat eigenzinnige keuze voor een 29” voorwiel en een 27,5” achterwiel, om de fietsen meer wendbaar te maken. Het veersysteem wijkt ook niet af van wat Merida al enige tijd gebruikt op haar dikkere fullies: in de kern een single pivot veersysteem, waarbij de demper via de staande achtervork en een hevel rond de zitbuis wordt aangesproken.

eOne-Forty Limited

eOne-Sixty Limited

Beide modellen hebben een Shimano E-8000 motor van 250 W nominaal, 500 W kortstondig maximaal en een maximaal koppel van 70 Nm. De ‘intube’ batterij komt uiteraard ook van Shimano en heeft een capaciteit van 504 Wh. Oók op componentniveau zijn de twee alu-modellen identiek. Vooraan hebben ze een RockShox 35 Gold RL voorvork. De achtervering komt voor rekening van een RockShox Super Deluxe Select+ achterdemper. Verder zijn de bikes voorzien van een onderdelenmix van Shimano’s SLX en XT groepset en Shimano MT-540 4-zuiger remmen.

Handig: onder het zadel zit standaard een multitooltje, veilig in een kokertje opgeborgen.

De adviesverkoopprijs voor de eOne-Sixty Limited is €4.999. Bij de eOne-Forty Limited bedraagd deze €4.899. Beide modellen zijn echter na hun introductie op de Velofollies beurs in Kortrijk van 17 tot en met 19 januari, direct te bestellen voor respectievelijk €4.599 en €4.499. Ze worden vervolgens vanaf maart 2020 uitgeleverd, zij het in gelimiteerde oplage. De toevoeging ‘Limited’ aan de modelnaam is dus niet voor niets…

Bron: www.merida.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments