
Routebehoud is geen vanzelfsprekendheid
Wie de trails rijdt, ziet vooral bochten, jumps en flow. Wat je níet ziet, zijn de uren aan vrijwilligerswerk die achter elke route schuilgaan. Onderhoud kost tijd, energie en vaak ook geld. En in toenemende mate komt er nog iets bij: juridische strijd. Omwonenden die bezwaar maken, natuurbeschermingsregels die op scherp staan, of procedures die jaren kunnen duren.
We zagen dit recent nog in de uitspraak van de Raad van State in een zaak rondom de mountainbikeroute Cadettenkamp in Teteringen. Daar werd juridisch bevestigd dat mountainbiken géén intensieve recreatie is. Dat pakte gunstig uit voor ons, maar de weg ernaartoe vergde wel veel tijd, inspanning én geld.
Ook bij de mountainbikeroutes rond Arnhem, Schaarsbergen en Renkum bleek hoe snel een juridische toetsing kan uitmonden in onzekerheid over het voortbestaan van trails. Die onzekerheid is niet theoretisch: zo is de route op de Sallandse Heuvelrug op last van de rechter een deel van het jaar gesloten. En dat dit soort procedures erg lang voort kunnen slepen, weten ze bij MTB Noordwest als geen ander, helaas.
De NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) constateert dat dit niet langer uitzonderingen zijn en zet daarom een juridisch fonds op. Met dit fonds kunnen trailcrews steun krijgen zodra juridische kosten dreigen op te lopen en het voortbestaan van routes op het spel staat.
Waarom dit fonds nodig is
- Juridische procedures hebben in meerdere gevallen al geleid tot beperkingen of sluitingen van bestaande routes en de aanleg van nieuwe routes of verbetering van bestaande routes.
- Trailcrews en verenigingen zijn vaak vrijwilligersorganisaties zonder financiële buffer voor dure advocaten.
- Zonder steun gaat er geld en energie verloren aan rechtszaken in plaats van aan onderhoud en ontwikkeling van trails.
75.000 euro in de pot
Het juridische fonds van de NTFU is gevuld met 75.000 euro. De NTFU reserveert hiervoor één euro per lid. Daarmee wil de bond een vangnet bieden voor vrijwilligers die anders machteloos staan zodra er juridische stappen nodig zijn. Clubs en trailcrews kunnen bij het fonds aankloppen zodra zij zelf niet meer uit de kosten komen.
Volgens de NTFU is het niet de bedoeling dat dit fonds een vrijbrief wordt voor eindeloze procedures, maar wel dat mountainbikeroutes die met zorg en overleg tot stand zijn gekomen niet zomaar verdwijnen zodra er bezwaren volgen.

En mijn mtb-vignet-geld dan?
Op veel plekken in Nederland bestaan er al lokale MTB-vignetten. Die inkomsten zijn bedoeld voor het bekostigen van het reguliere onderhoud en soms de aanleg van nieuwe stukken trail. Ze zijn echter gekoppeld aan één specifieke route of regio en laten doorgaans weinig tot geen ruimte voor dure juridische procedures. Laat staan die van routes elders.
Tegelijkertijd wordt er al een tijd nagedacht over een landelijk MTB-vignet. In theorie zou zo’n landelijke regeling óók ruimte kunnen bieden om juridische kosten (deels) af te dekken. Maar dat vignet is er nog niet. En of het er ooit komt, moet nog blijken. Het is namelijk een enorm lastige puzzel met uiteenlopende belangen, regionale verschillen en de verdeling van de opbrengsten maken de realisatie complex. De NTFU wil daar niet op wachten. Juist daarom is dit nieuwe juridische fonds een cruciale stap om trailcrews nú te ondersteunen bij procedures die routes onder druk zetten.
NTFU-leden spelen een rol
Dat dit fonds er überhaupt kan komen, is te danken aan het ledenaantal van de NTFU. Wie lid is, draagt dus indirect bij aan het behoud van routes. Voor de NTFU is dit tegelijk een manier om te benadrukken dat lidmaatschap méér oplevert dan alleen een fietsverzekering of korting op een toertocht: hoe meer leden, hoe meer slagkracht er is om mountainbikeroutes te beschermen.
Een hoogstnoodzakelijk, maar welkom initiatief
Liever hadden we gemeld dat het niet nodig was. Maar de realiteit is dat routes steeds vaker onder vuur liggen. Dat er nu een juridisch fonds is, maakt de positie van trailcrews een stuk minder kwetsbaar. Voor iedereen die graag blijft rijden op mountainbikeroutes in Nederland, is dit een belangrijke stap vooruit.
Bron: ntfu.nl










