Onza begon eind jaren ’80 als onderdelenfirma in Californië, waarbij z’n iconische bar-ends misschien wel het meest bekend zijn bij mountainbikers die al eventjes meedraaien. Ook de Porcupine-band in het wit, zal bij sommige ervaren bikers misschien nog een vage herinnering zijn. Het huidige Onza is echter Zwitsers en heeft uitsluitend een focus op banden. En omdat nostalgie bij vlagen erg goed werkt, brachten zij dan ook een nieuwe Porcupine uit in het wit. Onza was ook een van de aanjagers van de terugkomst van skinwall-banden, je weet wel die licht bruine zijkanten. Bij het mountainbiken was dat een kleine trend, maar een grote vlucht nam het pas bij gravelbikes en is voor velen tot op de dag van vandaag een essentieel gegeven voor de looks van een gravelbike.

Onza Allegra X: zes nieuwe gravelbanden
Vorig jaar introduceerde het merk met de Grava z’n eerste gravelband. Maar één band is géén band. Nou ja, numeriek wel, maar niet alle gravelbikers zoeken hetzelfde in een band en dus zijn er opties nodig om in de gravelmarkt iets te betekenen. Daarom brengt Onza nu Allegra X; een serie van in totaal zes gravelbanden. Beginnende met de X1 tot en met de X6, waarbij geldt: hoe hoger het nummer, hoe grover het profiel.
GEC karkas en SC60-rubbersamenstelling
Onza past bij alle Allegra X-gravelbanden hetzelfde GEC-karkas toe. ‘GEC’ staat voor ‘Gravel Endurance Casing’, wat dus weggeeft dat Onza mikt met deze constructie vooral op duurzaamheid. Het karkas is opgebouwd met een 120 tpi weefsel dat dankzij overlappende uiteinden onder het loopvlak tot drie lagen vormt. Onza voegt ook nog een extra antilek-laag toe onder het loopvlak. De zijkanten zijn vervolgens versterkt met een laag nylon. Uiteraard zijn de banden tubeless te gebruiken.
Voor de X1 tot en met de X6-gravelbanden past Onza z’n SC60-rubbersamenstelling toe voor het gehele profiel. De letters ‘SC’ staan dan ook voor ‘Single Compound’, oftewel het profiel is gemaakt met één type rubber, in dit geval met een hardheid van van 60-shore.
Vervolgens zijn alle banden verkrijgbaar met zwarte of skinwall/bruine zijkanten. En ongeacht het profiel of de breedte, kosten ze een betrekkelijk scherpe 59,90 euro.

Allegra X1 en X2
Met z’n doorlopende middenstrook is de Allegra X1 ontworpen voor asfalt en harde ondergronden en niet al te grove gravel. Deze band is er 35C, 40C en 50C-breedtes, waarbij het gewicht respectievelijk 490, 525 en 600 gram is.
Het profiel van de Allegra X2-gravelband bestaat uit talloze zeskantige noppen. Onza claimt dat dit een veelzijdige band is voor alles van dagelijks woon-werkverkeer en weekendtrips op de gravelbike op asfalt, harde zandpaden en fijn grind. Waar de Allegra X1 vooral op een lage rolweerstand focust, biedt de X2 net wat meer voorspelbare grip wanneer je het asfalt verlaat. Onza biedt de Allegra X2 aan in de afmetingen 700x40C (480 gram) en 700x50C (610 gram).




Allegra X3 en X4
Dankzij de dichtbij elkaar geplaatste kleine noppen is de Allegra X3 een band die rechtuit licht loopt, maar consistentere grip geeft op verschillende ondergronden, bij het sturen. Onza biedt de Allegra X3 in 700x40C (520 gram) en 700x50C (610 gram).
De Allegra X4 borduurt hierop voort met grotere noppen en meer ruimte tussen de noppen in. Waar Onza de X3 meer als de endurance-gravelband neerzet, zou de X4 vooral excelleren op snelheid en dus een ideale gravelraceband is voor gemiddelde omstandigheden. Opvallend genoeg brengt Onza deze in 700x40C (515 gram) en maximaal 700x45C (geen gewichtsopgave).




Allegra X5 en X6
Regen, modder, losse ondergrond; de Allegra X5 zou het allemaal niet moeten deren, aldus Onza. Deze gravelband heeft een duidelijk meer geblokt profiel, waarbij ze bovenop het loopvlak in een v-vorm zijn georiënteerd om rechtuit zo soepel mogelijk af te rollen. De Allegra X5 is er in drie maten: 700x40c (520 gram), 700x45C (geen gewicht medegedeeld) en 700x50C (610 gram).
De Allegra X6 combineert profielelementen van de X5 met meer ruimte, meer hoogte en vooral ook grovere, ver uit elkaar geplaatste schoudernoppen. Dit is het type band dat thuis is op alles waar de grenzen van de gravelbike duidelijk worden opgezocht óf voorbije gereden. Onza levert de Allegra X6 in 700x40C (540 gram) en 700x50C (675 gram).




Bron en meer info: onza-tires.com











Veel gelijkenis met de profielen van Schwalbe en Pirelli,