
Orbea Alma 2025 mét ‘X-Fader’
Hardtails en comfort; het lijken twee tegengestelden, maar de voorbije jaren zien we steeds meer crosscountry-hardtails die toch enige mate van comfort bieden. Dankzij carbon kunnen fietsfabrikanten framevormen maken die stijf zijn in de ene richting en onder belasting meegeven in de andere. En als je dat écht slim toepast, kun je dus een hardtail maken die allerminst hard is. Orbea had met z’n hardtail Alma al een ontwerp met iets uit dat boekje: afgeplatte buizen in de staande achtervork. Samen met de knik in de eveneens iets afgeplatte bovenbuis zou de Alma het scherpe van de trillingen weg moeten halen. Nu gaat de Spaanse fietsfabrikant nog een stukje verder met ‘X-Fader’. Nee, dat heeft niets met Star Wars te maken, maar is de term van de knik onderaan de zitbuis.

Volgens Orbea werkt dit – nogal in het oog springende – framedetail als een microdemper en geeft dus meer comfort wanneer je op je zadel zit. De animatie hieronder geeft de indruk dat dat naar voren lopende deel van de zitbuis redelijk kan vervormen. We bekijken het met enige terughoudendheid; het lijkt een karikatuur, want er lijkt veel vervorming op te treden in alleen die kleine knik naar voren. In de praktijk zal dat waarschijnlijk iets egaler verdeeld zijn over een groter gebied en sowieso minder extreem.
Millimeters veerweg zul je bij dit X-Fader-concept niet of nauwelijks kunnen meten. En wat dat betreft is de keuze voor het woordje ‘micro’ meer duidend. Goed; brede banden geven véél meer comfort, zeker waar. En Orbea geeft de 2025-Alma nu 2.4 inch breed rubber mee. Toch wil dat niet zeggen dat ‘comfortabele frames’ zuivere marketingpraat zijn. Er zijn volop hardtailframes te vinden die duidelijk niet hard zijn in verticale richting. Het is op z’n minst een interessante interpretatie van een comfortconstructie en geeft hoe dan ook de 2025-Alma een uniek eigen gezicht.

Carbon frame van 1.080 gram
Het nieuwe carbon Alma-frame weegt volgens Orbea 1.080 gram in de maat medium, exclusief hardware. De remleiding voor de achterrem de kabels voor de achterderailleur en dropper-zadelpengaan via het bovenste balhoofdlager het frame in. Onderaan de onderbuis is een luikje toegevoegd om iets gemakkelijker bij de intern verlegde leiding en kabels te komen en ze rondom de trapas te dirigeren.
Verder heeft het frame zogeheten smart clips. Dit zijn inzetstukjes waarmee je een bidonhouder op de zitbuis kunt monteren, zonder dat de boutjes dóór de zitbuis steken. Die zouden de insteekdiepte van een zadelpen kunnen beperken. En met oog op lange dropper-zadelpennen is dat zeker een slim detail. Buiten de smart clips op de zitbuis vind je alleen op de onderbuis nog een positie voor een bidonhouder. Het frame heeft geen andere bevestigingspunten of extra opslagcapaciteit.
Uiteraard is de Alma compatibel met Sram Transmission en kun je via een UDH een reguliere derailleur monteren. De trapaslagers zitten met schroefdraad in de bracketpot gemonteerd.
Geometrie
De voorbije twee, drie jaar zien we langzaam de trend naar méér veerweg bij crosscountry-fietsen. Orbea geeft de hardtail Alma vanaf 2025 ook meer mee; vooraan heb je standaard nu 110 millimeter veerweg. De geometrie is hier uiteraard op aangepast, waarbij Orbea de voorvork nu op 67 graden heeft gezet, een volle graad flauwer dan bij z’n voorganger. De zitbuis is een graad meer rechtop gezet en staat nu op 75,5 graden. De reach is getalsmatig groter, maar omdat de stack ook is toegenomen is een één-op-één vergelijk lastig te maken.
Dat de frames langer zijn blijkt niet uit de achtervorklengte. Die is namelijk 5 millimeter verkort en meet nu 425 millimeter bij alle maten. De wielbasis laat echter duidelijk een toename in lengte zien, met 30 millimeter meer bij de small en 15 millimeter bij de extra large. De zitbuis, tot slot, is bij elke framemaat ingekort, zodat er méér ruimte is voor een dropper-zadelpen met een flinke drop-lengte.
Vijf modellen en custom-opties via Orbea MyO
Orbea brengt de nieuwe hardtail Alma in 2025 in vijf verschillende versies op de markt. De drie dikste uitvoeringen, de Alma M-Pro, Alma M-Team AXS en de Alma M LTD, komen allemaal met de geïntegreerde carbon MP10-cockpit die volgens Orbea 265 gram weegt. De Alma M20 en Alma M30 hebben een ‘gewone’ stuurpen en stuur. De Alma is er als de M30 vanaf 2.499 euro. De M LTD kost 7.999 euro. Bij alle modellen heb je de keuze uit minimaal drie kleurstellingen. En via Orbea’s MyO-programma kun je vanaf de Alma M-Pro een unieke kleur kiezen en diverse onderdelen naar wens aanpassen.
Bron en meer info: orbea.com