Pirelli vernieuwt Cinturato Gravel-banden: High Performance-lijn nu gemaakt in Italië

Performance-lijn krijgt nieuw karkas

Pirelli vernieuwt z’n complete Cinturato Gravel-gamma. Deze gravelbandenlijn wordt opgesplitst in twee families: de High Performance-serie, die Pirelli in Italië produceert, en de meer toegankelijke Performance-serie. Pirelli verandert niets aan de profielen, maar van de twee populairste zijn er nu dus High Performance-versies. In de Performance-serie krijgen alle profielen een nieuw karkas met verbeterde compounds. Ook is er een nieuwe RH-semislick.

Pirelli gravelbanden – High Performance, HP-line Cinturato Gravel M

Italiaanse bandenexpert Pirelli heeft al heel wat jaren een reeks gravelbanden in huis, maar stilzitten betekent in de gravelwereld achterop raken. Pirelli verfijnt z’n aanbod daarom naar vijf profielen. En daarbij wordt het aanbod niet alleen breder, ook qua maatvoering is er op dat vlak nieuws. Logisch, want precies op dat punt is de markt nogal aan verandering onderhevig.

Ook zet Pirelli, net als diverse andere bandenfabrikanten, ook stappen richting verduurzaming. Dat wordt nu kracht bijgezet in de compleet nieuwe Cinturato Gravel High Performance-lijn.

Pirelli Cinturato Gravel profielen gravelbanden

Pirelli High Performance Cinturato Gravel H en M

Pirelli’s nieuwe High Performance-lijn (HP-Line) omvat vooralsnog alleen de gravelbanden Cinturato Gravel H en M. Met z’n lage, dicht bij elkaar gepositioneerde noppen in het midden en de wat grovere noppen op de schouders, is de Cinturato Gravel H bedoeld voor harde ondergronden. De duidelijk grover geprofileerde M is geschikt voor een mix van omstandigheden, waarbij de dicht bij elkaar geplaatste middenstrook ook rechtuit op asfalt gemakkelijk moet afrollen.

Deze voor Pirelli bekende profielen zijn echter aangebracht op een voor de gravelbanden nieuw karkas. Dit karkas is gemaakt met 120 tpi nylon weefsel en de Pro Wall-versterkingen aan de zijkanten, zoals Pirelli die eveneens toepast bij z’n mountainbikebanden. Dankzij deze constructie zijn de banden zo’n 20 procent lekbestendiger, aldus Pirelli.

Voor het profiel past Pirelli z’n nieuwe ‘SmartEVO GR’-rubbersamenstelling toe. Die verlaagt de rolweerstand 10 tot 15 procent, terwijl de grip bij droge en natte omstandigheden toegenomen is. Beide zijn tubeless ready en verkrijgbaar in breedtes van 40, 45 en 50 millimeter. Je hebt de keuze uit zwarte of bruine zijwand, waarbij de prijs voor zowel de Pirelli Cinturaro Gravel H én M in de High Performance-uitvoering 80 euro is.

Links het 60 tpi ‘Tech Wall’-karkas dat nu uitsluitend wordt toegepast in de nieuwe Performance-serie. Rechts de nieuwe ‘Pro Wall’-constructie die in de High Performance-serie gravelbanden wordt gebruikt.

Vooralsnog zijn alleen de Cinturaro Gravel M (links) en H (rechts) verkrijgbaar in de High Performance-uitvoering.

Prodotto in Italy met FSC-gecertificeerd rubber

De nieuwe HP-banden worden geproduceerd met FSC-gecertificeerd natuurrubber. Het is dezelfde duurzaamheidsaanpak die Pirelli eerder toepaste bij de vernieuwde mountainbikeband Scorpion XC en onderstreept Pirelli’s streven naar duurzamere productie. De volledige HP-serie wordt geproduceerd in Pirelli’s fabriek in Milaan-Bollate. Je herkent de nieuwe High Performance-banden aan de Italiaanse driekleur op de verpakking, alsook aan het FSC-logo en de ‘Made in Italy’ labels op het karkas van de band.

Performance-lijn: vertrouwde techniek, breder aanbod

De bestaande reeks gravelbanden van Pirelli gaat nu verder onder de noemer Performance, ook wel P-Line. Deze serie gravelbanden omvat dus nog steeds Pirelli’s bekende SpeedGRIP-rubbersamenstelling en het Tech Wall Gravel-karkas met 60 tpi weefsel.

Nieuw binnen deze reeks zijn de Cinturato Gravel RH en RM. Die RM is in feite niets anders dan de RC die Pirelli al een tijdje voerde, maar nu met een nieuwe naam. De RH is wél volledig nieuw. De Pirelli Cinturato Gravel RH is met z’n doorlopende gladde middenstrook een gravelband voor de beter lopende ondergronden. De bekende H, M en S-profielen (voor harde tot en met modderige ondergrond) blijven binnen de Performance-line behouden, al zijn er nu extra maatopties tot 50 millimeter breed. Ongeacht de breedte en het profiel ben je voor banden uit deze P-line 65 euro kwijt.

Pirelli Cinturato Gravel RH P-Line

De nieuwe raceslick Cinturato Gravel RH P-line.

Pirelli Cinturato Gravel HP en P-series: beschikbaarheid en prijzen

Modelnaam Maat ETRTO Gewicht (g) Zijwandkleur Karkas Rubbersamenstelling
Cinturato Gravel H HP-Line
(harde, compacte ondergrond)
700×40c 40-622 500 zwart 120 TPI ProWALL Gravel SmartEVO GR
700×45c 45-622 570 zwart
700×50c 50-622 660 zwart
700×40c 40-622 500 bruin (Classic)
700×45c 45-622 570 bruin (Classic)
700×50c 50-622 660 bruin (Classic)
Cinturato Gravel H P-Line
(harde ondergrond / allroad)
700×35c 35-622 420 zwart 60 TPI TechWALL Gravel SpeedGRIP
700×40c 40-622 480 zwart
700×45c 45-622 530 zwart
700×50c 50-622 630 zwart
650B×45c 45-584 490 zwart
650B×50c 50-584 600 zwart
Cinturato Gravel M HP-Line
(gemengde ondergrond)
700×40c 40-622 520 zwart 120 TPI ProWALL Gravel SmartEVO GR
700×45c 45-622 570 zwart
700×50c 50-622 690 zwart
700×40c 40-622 520 bruin (Classic)
700×45c 45-622 570 bruin (Classic)
700×50c 50-622 690 bruin (Classic)
Cinturato Gravel M P-Line
(compact tot los grind)
700×35c 35-622 400 zwart 60 TPI TechWALL Gravel SpeedGRIP
700×40c 40-622 480 zwart
700×45c 45-622 530 zwart
700×50c 50-622 670 zwart
650B×45c 45-584 490 zwart
650B×50c 50-584 630 zwart
Cinturato Gravel RH P-Line
(snelle, gemengde parcoursen)
700×40c 40-622 490 zwart 60 TPI TechWALL Gravel SpeedGRIP
700×45c 45-622 570 zwart
700×50c 50-622 620 zwart
Cinturato Gravel RM P-Line
(gemengde ondergrond)
700×35c 35-622 440 zwart 60 TPI TechWALL Gravel SpeedGRIP
700×40c 40-622 570 zwart
700×45c 45-622 480 zwart
Cinturato Gravel S HP-Line
(losse en modderige ondergrond)
700×40c 40-622 530 zwart 120 TPI ProWALL Gravel SmartEVO GR
700×45c 45-622 590 zwart

Bron en meer info: pirelli.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments