Prijsstijgingen en leverproblemen: hoe gaan fabrikanten hiermee om?

Leveranciers vertellen: “Er staan gewoon weer fietsen in de winkels”

Benzine, bouwmaterialen, de dagelijkse boodschappen en ook fietsen: het wordt allemaal duurder. Waarom stijgen de prijzen en wat kan hiertegen gedaan worden? We spraken met een aantal mensen uit de fietsindustrie om dat uit te vinden. De rode draad in al die gesprekken: “Ja, ze zijn duurder, maar er staan wel weer gewoon fietsen in de winkels.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Prijsstijgingen en leverproblemen van fietsen en fietsonderdelen: hoe gaan fabrikanten hiermee om?

Er staan gelukkig weer fietsen in de winkels. Maar ze zijn wel duurder

Eerst maar even het goede nieuws: de kans dat jouw favoriete bike dit jaar in de winkel staat – fysiek of online – is dit jaar veel groter dan het afgelopen jaar. Het slechte nieuws: die fiets die jij zo graag wilt kopen is hoogstwaarschijnlijk, net als veel losse onderdelen, wél duurder geworden. Over het hoe en waarom schreven we al eerder; het komt erop neer dat er niet één oorzaak is aan te wijzen. De enorme vraag naar fietsen en fietsonderdelen die tijdens de afgelopen twee coronajaren is ontstaan is een belangrijke reden. Daardoor stegen de prijzen van grondstoffen, van productiecapaciteit en van transport.

Zo explodeerden de prijzen voor containers. Inmiddels kost het tien keer meer om een container uit Azië te laten komen dan voor de pandemie! Bovendien gebruiken de Aziatische fabrikanten de hoge vraag om hun prijzen te verhogen. Tegelijkertijd hebben die fabrikanten zelf te kampen met sterk gestegen grondstofprijzen; aluminium, kunststof of rubber, het is allemaal in prijs gestegen. Grote fietsfabrikanten, die met vele verschillende toeleveranciers werken, worden – naast de onzekerheid over de levertermijnen – bijna wekelijks geconfronteerd met prijsverhogingen.

Het uiteindelijke gevolg ligt voor de hand: de prijsverhogingen moeten op een gegeven moment ook aan de consument doorberekend worden. Waarbij de grootste prijsstijgingen te vinden zijn in de duurdere modellen. Met een aantal merken die op de Nederlandse markt vertegenwoordigd zijn spraken we over hun prijsbeleid. Daarnaast vroegen we ze, welke maatregelen ze nemen en genomen hebben om ervoor te zorgen dat hun fietsen weer op de winkelvloer (of op hun website) te bekijken en te kopen zijn.

Dit zeggen de fabrikanten over de prijzen en beschikbaarheid van hun bikes:

Martin Sneeuw, Trek Bicycle Benelux

Het jaar 2021 werd gekenmerkt door grote tekorten aan fietsen, met name in het sportieve segment. Zijn die tekorten inmiddels aangevuld? En zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“De achterstanden bij onze toeleveranciers zijn nog niet volledig weggewerkt. Ondanks de enorme inspanningen van onze inkopers en ons logistieke team hebben we een langere levertijd dan we zouden willen. Feit is wel dat we nu concreet fietsen in het sportieve en het e-bike-segment aan het uitleveren zijn en dat de voorraadpositie van de dealer per week verbetert, afhankelijk de hoeveelheid fietsen die een dealer al voor consumenten heeft gereserveerd.”

Veel merken verhogen hun prijzen van complete fietsen, zelfs tussentijds. Zijn jullie 2022 fietsen ook duurder geworden? En zo ja, hoeveel?

“Ja, naast onze concullega’s ontkomen wij ook niet om verschillende modellen in prijs te verhogen. Met name vanwege de prijsverhogingen van onze leveranciers en hoge container- en brandstofprijzen. Hierdoor hebben we de prijzen van verschillende modellen tussentijds met enkele procenten moeten verhogen. Voorbeeld: de Trek Malin 8 was € 999,- euro en is nu € 1024,-. De Trek Procaliber 9.7 was € 3199,- en is nu € 3299,-.”

En wat zijn jullie verwachtingen voor de nabije toekomst?

“De langere levertijden zijn niet morgen opgelost, maar we doen er alles aan om deze zo snel mogelijk te verkorten. Veel hangt af van factoren waar we helaas zelf geen invloed op hebben. We hebben veel geïnvesteerd om meer fietsen te kunnen maken en aan onze dealers uit te leveren. Over de prijzen in de nabije toekomst kunnen we helaas nog geen uitspraken doen.”

Bart Oosting, Merida Benelux

Het jaar 2021 werd gekenmerkt door grote tekorten aan fietsen, met name in het sportieve segment. Zijn die tekorten inmiddels aangevuld? En zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Merida is een merk, maar we zijn ook fabrikant. Daardoor komen we geen capaciteit tekort. Het probleem is eerder het gebrek aan onderdelen. Gelukkig zijn we zo groot dat we bij de leveringen vooraan in de rij staan. Daar komt bij dat we als Merida Benelux enorm veel fietsen besteld hebben. Een ander voordeel is dat het modeljaar langer laten doorlopen; veel succesmodellen uit 2021 zijn ook in 2022 ongewijzigd verkrijgbaar. Dat verlicht de druk op de productie en versnelt de levering. Sinds de vraag is ontploft hebben we als Merida Benelux geen eigen voorraad meer; alles dat we binnenkrijgen gaat direct naar de dealers. Om de consument zicht te geven op welke fietsen waar verkrijgbaar zijn, hebben we de winkelvoorraad bij de online bestelmodule op onze website zichtbaar gemaakt. Niet alleen voor wat betreft de fietsen die op de winkelvloer staan, maar ook als het gaat om de modellen die nog naar de dealer onderweg zijn.”

Veel merken verhogen hun prijzen van complete fietsen, zelfs tussentijds. Zijn jullie 2022 fietsen ook duurder geworden? En zo ja, hoeveel?

“In 2021 hebben we de prijzen van een aantal van onze fietsen tussentijds moeten verhogen. Dat kwam met name vanwege de vertienvoudigde transportkosten. Ook voor 2022 zijn de prijzen aangepast. Hoeveel, dat verschilt per model. Sommige zijn zelfs niet duurder geworden.”

En wat zijn jullie verwachtingen voor de nabije toekomst?

“Het is koffiedik kijken wat er gaat gebeuren. Wat doet de dollar? Wat gebeurt er in de Oekraïne? Maar als we sec kijken naar onze eigen fietsen, dan hebben we voor seizoen 2022/2023 nóg meer fietsen besteld. Hierdoor verwachten we dat we in 2023 zelfs weer over een (kleine) voorraad kunnen beschikken. Los daarvan: álles dat onze dealers bij ons besteld hebben, wordt gegarandeerd geleverd.”

Benny Brochhagen, Radon Bikes

Het jaar 2021 werd gekenmerkt door grote tekorten aan fietsen, met name in het sportieve segment. Zijn die tekorten inmiddels aangevuld? En zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Het afgelopen jaar was ook bij ons de vraag nog weer groter dan het jaar daarvoor. We hebben die vraag redelijk goed kunnen invullen en de bestelde fietsen over het algemeen op tijd bij de consument kunnen afleveren. Tegen het eind van het jaar, toen onze toeleveranciers de beloofde levertermijnen niet konden nakomen, verslechterde de situatie helaas weer, waardoor fietsen niet afgemonteerd konden worden en consumenten hun fietsen niet op tijd kregen. Vanwege de immense vraag zitten er problemen in de gehele keten, van grondstoffen en productiecapaciteit tot de logistiek.”

Veel merken verhogen hun prijzen van complete fietsen, zelfs tussentijds. Zijn jullie 2022 fietsen ook duurder geworden? En zo ja, hoeveel?

“Gemiddeld zijn de prijzen van onze fietsen vanwege de gestegen transportkosten en onze gestegen inkoopprijzen met € 20,- tot € 50,- omhoog gegaan. De maximale prijsverhoging is € 100,-.”

En wat zijn jullie verwachtingen voor de nabije toekomst?

“Voorlopig is het eind niet in zicht. Sommige fietsen en onderdelen zullen tot ver in 2022 minder goed verkrijgbaar zijn. Dat betekent dat we de levertermijn in deze gevallen hebben moeten doorschuiven naar de tweede helft van 2022. Mocht de vraag naar fietsen onverminderd hoog blijven, dan zet dat de situatie wederom op scherp en moet de consument rekening houden met nog meer vertragingen.”

Prijsstijgingen en leverproblemen van fietsen en fietsonderdelen: hoe gaan fabrikanten hiermee om?

Veel fabrikanten, zoals hier het Duitse Cube, hebben het afgelopen jaar geïnvesteerd in nieuwe productie- en assemblagelijnen en in extra opslagcapaciteit voor onderdelen en componenten.

Bart van den Biggelaar, Oneway Bike (Cube Bikes)

Het jaar 2021 werd gekenmerkt door grote tekorten aan fietsen, met name in het sportieve segment. Zijn die tekorten inmiddels aangevuld? En zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Er is in onze fabriek in Duitsland enorm opgeschaald om aan de gestegen vraag te voldoen. Er zijn daar het afgelopen jaar twee nieuwe productielijnen geopend. Maar de tekorten vul je niet 1-2-3 aan. Wij als Cube-distributeur hebben vanwege de enorme vraag geen voorraad kunnen opbouwen, alles dat we binnenkrijgen gaat direct door naar onze dealers in Nederland, Engeland en Ierland. En veel van wat ze bij ons besteld hebben, is ook al verkocht aan de eindgebruiker. Maar er zijn zéker fietsen! Consumenten kunnen het beste naar de winkel gaan en zich daar laten adviseren.“

Veel merken verhogen hun prijzen van complete fietsen, zelfs tussentijds. Zijn jullie 2022 fietsen ook duurder geworden? En zo ja, hoeveel?

“Ook wij ontkomen niet aan prijsverhogingen. De hoogte daarvan voor modeljaar 2022 verschilt per model. Het gaat om bedragen tussen € 20,- en € 100,-. Ook vind je soms andere onderdelen dan gespecificeerd, maar daarbij gaat het gelukkig om kleine verschillen. Zoals zwarte banden in plaats van skinwall-banden.”

En wat zijn jullie verwachtingen voor de nabije toekomst?

“Ik durf voor de toekomst geen voorspellingen te doen. Ik kan alleen maar zeggen, dat er in Duitsland keihard gewerkt wordt om aan alle vraag te kunnen voldoen. Zo wordt er nu een nieuw warehouse gebouwd dat zal dienen om een buffervoorraad van onderdelen op te slaan. En verder in de toekomst verwacht ik dat Cube nog meer productie en assemblage naar Europa zal halen, om minder afhankelijk te worden van Aziatische productie en transport.”

Cyril Solbach, Lapierre Benelux

Het jaar 2021 werd gekenmerkt door grote tekorten aan fietsen, met name in het sportieve segment. Zijn die tekorten inmiddels aangevuld? En zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Ik denk dat de frase ‘tekorten aan fietsen’ niet helemaal de huidige situatie weerspiegelt. Wij, maar ook de meeste andere merken, hebben in 2021 meer fietsen verkocht dan ooit. Het is beter om te spreken over spanningen in de productie- en distributieketen. Die veroorzaken een gevoel van schaarste aan fietsen, terwijl het eigenlijk gaat om lange levertijden voor onderdelen. Tijdens de coronacrisis is de vraag naar racefietsen, gravelbikes en mountainbikes enorm toegenomen. Dat is goed voor de sport. Maar vanwege besmettingen gedurende diezelfde crisis konden we ons gebruikelijke productietempo niet altijd realiseren. Met daarbovenop de problemen met het transport uit Azië. Alles bij elkaar maakt dat het erg lastig de levertijden voor fietsen nauwkeurig te voorspellen.”

Veel merken verhogen hun prijzen van complete fietsen, zelfs tussentijds. Zijn jullie 2022 fietsen ook duurder geworden? En zo ja, hoeveel?

“Ja, ook wij hebben onze prijzen in 2021 moeten verhogen. Dat ligt niet alleen aan de fors gestegen transportkosten, maar ook aan de duurder geworden onderdelen. Over de hele linie was de prijsverhoging 7 procent, waarbij we ons best gedaan hebben de consument niet al teveel te treffen.”

En wat zijn jullie verwachtingen voor de nabije toekomst?

“Voor wat betreft de toekomstige prijzen zijn er nog veel onzekerheden. De algemene inflatie die ons nu op alle vlakken raakt heeft zeker consequenties voor de prijzen van onze fietsen. Het gaat daarbij met name om de almaar toenemende prijzen van grondstoffen en transport. Als het gaat om de beschikbaarheid van Lapierre-fietsen zie ik voor de komende maanden veel verbetering. De Accell Group, ons moederbedrijf, heeft de Benelux gedefinieerd als een sleutelmarkt voor Lapierre en ondersteund onze ambities volledig. We zijn daarom erg optimistisch voor 2022 en nog meer voor de daarop volgende jaren!”

Sarah Terweh, Rose Bikes

Het jaar 2021 werd gekenmerkt door grote tekorten aan fietsen, met name in het sportieve segment. Zijn die tekorten inmiddels aangevuld? En zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Helemaal ingelopen zijn we nog niet, maar we zijn inmiddels wel goed op weg; in veel categorieën kunnen we inmiddels weer fietsen leveren. Dat komt onder andere omdat we veel grotere voororders geplaatst hebben. We kijken nu veel verder vooruit. Daarom hebben we onze magazijncapaciteit ook fors uitgebreid, zodat we voldoende ruimte hebben om alle voorraden op te slaan. Dankzij onze goede voorraadpositie kunnen, we in vergelijking tot de situatie voor de pandemie, nu zelfs iets sneller leveren.”

Veel merken verhogen hun prijzen van complete fietsen, zelfs tussentijds. Zijn jullie 2022 fietsen ook duurder geworden? En zo ja, hoeveel?

“Hierover kan ik nog niks concreets zeggen. Vorig jaar moesten we onze bikes 8 tot 10 procent duurder maken. En ook voor dit jaar moeten onze klanten rekening houden met prijsstijgingen, daar is helaas niets aan te doen.”

En wat zijn jullie verwachtingen voor de nabije toekomst?

“Voorspellen is lastig. Als de vraag zo hoog blijft zijn tekorten en prijsstijgingen waarschijnlijk niet te vermijden. Het is de vraag daar in de nabije toekomst oplossingen voor zijn. Je zou kunnen denken aan het ontwikkelen van andere materialen voor bijvoorbeeld frames. Maar ook het verkorten van de productieketen door het complete proces naar Europa te halen is een optie die onderzocht moet worden. We hebben veel contact met andere partijen uit de fietsbranche, om gezamenlijk te kijken naar oplossingen – altijd met de primaire focus op duurzaamheid.”

Verantwoording en samenvatting

Bij het voorbereiden van dit artikel over de tekorten van afgelopen twee jaar en de huidige prijsstijgingen was de reactie van een aantal merken negatief. Bij sommigen subtiel tussen de regels door, bij anderen zelfs expliciet. “Al die aandacht over schaarste en prijsverhogingen heeft alleen maar negatieve effecten”, zo schreef een leverancier ons. Om die reden wilden een aantal merken niet hier op Velozine.nl reageren op de vragen die wij ze gesteld hebben.

In de respons van de partijen die wél wilden meewerken zit overigens een behoorlijk dikke rode draad: er is hard gewerkt aan het uitbreiden van productie- en magazijnruimte, er is een flink geïnvesteerd in het opbouwen van onderdelenvoorraden en er worden inmiddels gewoon weer fietsen aan de winkels geleverd. Of, zoals Martin Sneeuw van Trek Bikes dat zo mooi verwoordt: “Feit is dat we concreet fietsen in het sportieve segment aan het uitleveren zijn en dat de voorraadpositie van de dealer per week verbetert.”

Dat bovenstaande is natuurlijk helemaal waar. Maar dat er nu, in tegenstelling tot vorig jaar, flink wat fietsen in de winkels staan, wil natuurlijk niet zeggen dat het exacte model dat jij zoekt, in jouw maat en in jouw favoriete kleurstelling, ook daadwerkelijk te koop is. Maar volgens mij moet je daar niet moeilijk over doen. Niet nu, niet in deze tijd. De wereld staat op z’n kop, dus tel je zegeningen. Of, als variatie op het bekende Nederlandse spreekwoord: beter één fiets onder je kont, dan tien in bestelling…

Prijsstijgingen en leverproblemen van fietsen en fietsonderdelen: hoe gaan fabrikanten hiermee om?

Ook Rose Bikes in het Duitse Bocholt, net over de grens bij Arnhem, bouwde afgelopen jaar een nieuwe productiehal.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments