Race Face Era carbon crankset: lichter en degelijker

Trail en all-mountain crankset met crosscountry-gewicht

Al heel wat jaren produceert Race Face carbon cranksets. Met de Next R hebben ze een carbon crankset voor trail- en allmountain-gebruik, maar met een gewicht dat niet onder doet voor de cranks op een high-end crosscountry-racer. Race Face volgt de Next R nu op met de volledig nieuwe Era carbon crankset. En die is lichter, ondanks de toevoeging van roestvaststalen beschermplaten.
Race Face Era carbon crankset

De scheidslijnen tussen categorieën vervagen steeds meer. Crosscountrybikes zijn meer capabel dan ooit en er zijn inmiddels dikke endurobikes die erg goed klimmen en bovenal niet zoveel wegen als een gemiddelde stadsbus. Een deel kan verklaard worden door betere veersystemen en geometrie. Een ander deel zit hem in de ontwikkeling van materialen en productieprocessen, waardoor zelfs de zwaarste belaste onderdelen nog altijd licht kunnen zijn. Race Face heeft zo al jaren de Next-serie met onder meer sturen, cranks en wielen, die vooral bekend staan om hun lage gewicht. De Next R crankset is ondanks het lage gewicht van 495 gram bedoeld voor trail-, allmountain- én e-bike-gebruik.

Race Face Era carbon crankset: 483 gram óndanks extra bescherming

Race Face komt nu met de opvolger van de Next R, in de vorm van de geheel nieuwe Era carbon crankset. Die is met een gewicht van 483 gram (voor een crankset met 170 mm armlengte en een 32-tands kettingblad) dus 12 gram lichter.

Toegegeven, 12 gram is geen gigantisch verschil. Maar, wanneer je verder kijkt zie je dat de Era vooral gekenmerkt wordt door een roestvaststalen plaat aan de buitenzijde van beide crankarmen. En staal is niet iets wat je meteen koppelt aan een laag gewicht. De keuze is echter vrij logisch: staal is slijtvast en naast impacts van stenen is het continu schuren van je schoenen langs de crankarmen garantie voor snel lelijk uitziende cranksets. En bovendien kan het op den duur zelfs de sterkte beïnvloeden.

Race Face Era carbon crankset

Aan de buitenzijde zijn beide crankarmen van de Era crankset voorzien van roestvaststalen platen. Ook al zijn ze niet dik, ze beschermen het carbon tegen inslijten door contact met je schoenen. Hopelijk is de lijmverbinding sterk en toch flexibel; onder hoge belastingen buigen cranks namelijk altijd iets.

De aluminium inzetstukken met schroefdraad voor de pedaalas zijn nu rechtstreeks in het carbon méégelamineerd. Hoe dat bij de vorige versie was, meldt Race Face niet. Ook op andere punten is het productieproces aangepast. Dit alles maakt dat de Era crankset de sterkste, stijfste en dankzij de stalen beschermplaten de meest duurzame carbon crankset die ze ooit maakte, aldus het persbericht. Je krijgt er dan ook levenslang garantie op, meer bepaald een ‘no-BS Lifetime Warranty. Crashes Included’.

Race Face Era carbon crankset

De nieuwe Era carbon cranks maken gebruik van beproefde ontwerpaspecten die Race Face al jaren gebruikt, zoals de aluminium trapas met een diameter van 30 mm en een spanmoer voor het spelingsvrij voorspannen van de trapaslagers.

Cinch direct mount, 30 mm aluminium as

Bij de Era carbon crankset vertrouwt Race Face ook weer op zijn beproefde Cinch-kettingblad montage. De Era is dus compatibel met alle kettingbladen die Race Face momenteel al aanbiedt met de Cinch direct mount verbinding. De aluminium trapas is 30 mm. Daarmee is-ie compatibel met alle reguliere trapaslagers (met lagers voor ø30 mm assen uiteraard). Het voorspannen van de lagers doe je via de stelmoer die aan de linkerzijde van de crankset rond de trapas zit. Die lijkt ten opzichte van vorige versies veranderd, wat hoopvol stemt. De borging van die voorspanmoer was bij vorige versie nogal ondermaats en snel stuk.

De Era cranks zijn verkrijgbaar met 7 verschillende accentkleuren.

Rondom het pedaalmontagegat monteer je optioneel de los verkrijgbare rubber ‘crank boots’ die in 8 verschillende kleuren te krijgen zijn.

De Era carbon crankset is verkrijgbaar met armlengtes 165, 170 en 175 mm. De kettinglijn is 52 mm in combinatie met een 136 mm as. Met het Shimano 12 speed Direct Mount Wide kettingblad van Race Face creëer je een kettinglijn van 55 mm. Er zijn 7 accentkleuren waaruit je kunt kiezen, met daarnaast nog 8 verschillend gekleurde ‘crank boots’. De nieuwe Race Face Era carbon crankset (bestaande uit twee armen en een aluminium trapas) is verkrijgbaar van € 489. Kettingbladen in verschillende soorten en de crank boots zijn los te koop.

Bron en meer info: www.raceface.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments