Cadex GX: Cadex’ eerste ‘echte’ carbon gravelstuur

Meer flare, meer backsweep, maar met 190 gram nog steeds erg licht

Vorig jaar introduceerde carbon-specialist Cadex het AR-stuur. Een carbon gravelstuur van 190 gram. Al hoewel ‘gravelstuur’… AR staat voor All Road en met de introductie het nieuwe GX stuur zegt Cadex nú zijn ‘eerste gravelspecifieke stuur’ op de markt te zetten. Cadex’ GX gravelstuur heeft méér flare en méér backsweep, maar is met 190 gram nog steeds erg licht en met een prijs van € 399,95 erg prijzig.

Cadex GX gravelstuur

Gravelsturen… daar is veel over te schrijven. Want wat is nu eigenlijk een gravelstuur? Waar moet dat aan voldoen? Zoals uit onze Special al bleek, zijn er geen vastomlijnde ‘regels’ voor een gravelstuur, maar wat we wél steeds vaker zien is dat de uiteinden wat meer naar buiten staan. Nu is dit een simplificering van wat er werkelijk gedaan wordt, maar het zorgt in elk geval óók voor een speficieke look dat voor velen inmiddels synoniem is voor het stuur op een gravelbike.

Cadex GX stuur: méér gravel-specifieke vormen

Met het vorig jaar geïntroduceerde AR-stuur zei Cadex al een gravelstuur te hebben. Maar in feite staan de letters ‘AR’ voor All Road, voorzover dát een strak omlijnd concept is. Hoe ook; het stuur had veel meer de klassieke vorm van een racebocht. Het was vooral de meer compacte drop en de backsweep die het stuur volges Cadex ook geschikt maakte voor wat meer offroad-gebruik. Een compacte drop maakt dat je gemakkelijker (en daarmee vaker) ‘onder in de beugel’ kunt hangen. En dat is iets dat offroad wat voordelen biedt. Zo verlaag je je zwaartepunt boven de fiets, wat gunstiger is bij afdalen.

Bij het nu nieuwe GX-stuur pakken ze op die offroad-eigenschappen door, door het stuur 16º flare te geven. Dat wil zoveel zeggen dat – van bovenaf bekeken – de zijkanten in z’n geheel wat naar buiten zijn gebogen. De uiteinden van het stuur zijn bovendien ook nog eens 5º naar buiten toe uitgebogen. Het stuur is onderin dus een stukje breder, wat in lastige situaties méér controle moet opleveren. Het bovenste deel van het stuur is D-vormig in doorsnede, wat een verbeterde ergonomie moet geven.

Cadex GX gravelbike stuur specificaties

Lichtgewicht: circa 190 gram

Net als het Cadex GR-stuur is het nieuwe AX-gravelstuur als één geheel gemaakt. Veel carbon racefiets- en gravelbikesturen bestaan uit tenminste drie delen die verlijmd worden. Maar door die lijmverbindingen weg te laten, zijn er dus ook geen overlapping van die individuele delen. En onder de streep resulteert dat dus in minder carbon en dus een lager gewicht. Cadex’ AX-gravelstuur weegt dan ook slechts 190 gram, bij een stuurbreedte van 420 mm. Maar zoals je wel kunt inschatten gaat de verhouding tussen gewicht en prijs onderdelen lichter dan gemiddeld vrij expontentieel. Voor deze 190 gram carbon gevormd tot een gravelstuur mag je € 399,95 aftikken…

Specificaties Cadex GX carbon gravelbikestuur

  • Klemdiameter: 31,8 mm;
  • Breedte (remgreep tot remgreep): 400 mm, 420 mm, 440 mm, 460 mm;
  • Breedte (uiteinde stuurbocht tot uiteinde stuurbocht): 466 mm, 486 mm, 506 mm, 526 mm;
  • Flare: 16 graden;
  • Outsweep: 5 graden;
  • Backsweep: 5 graden;
  • Drop: 115 mm;
  • Reach: 70 mm;
  • Gewicht: 185 gr (400 mm), 190 gr (420 mm), 195 gr (440 mm), 200 gr (460 mm);
  • Overige kenmerken: Di2-compatibel (openingen voor bedrading);
  • Adviesverkoopprijs: € 399,95.

Meer informatie: www.cadex-cycling.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments