
Race Face voert sinds 2022 het Era-label als vlaggenschip voor z’n carbon producten. Waar Turbine de allround-lijn vorm met aluminium als uitgangsmateriaal, staat Era voor high-end carbon onderdelen zoals cranks, sturen en wielen. Met de introductie van de nieuwe wielset Era SL vervangt Race Face de bekende Next SL-wielen. Daarmee schuift het merk het Era-label nadrukkelijk naar voren als hét platform voor rijders die laag gewicht willen combineren met heftiger trail-gebruik. En voor de geruststelling brengt Race Face ze met een royale garantie en ondersteuning.
Race Face Era SL in het kort
Wat is de Race Face Era SL?
De Era SL is een carbon wielset die de Next SL vervangt. Met 1.530 gram is de wielset licht genoeg voor XC, maar stevig genoeg voor trailbikes met veerweg tot 140 mm.
Voor wie is de Race Face Era SL bedoeld?
Voor iedere crosscountry- en trailbiker die op zoek is naar betrekkelijk lichte, zijdelings stijve wielen, maar ook op zoek zijn naar comfort en tractie.
Wat zijn de specificaties van de Race Face Era SL?
- Gewicht: 1.530 gram per set (6-bouts schijfmontage, excl. tape/ventielen); centerlock-versie volgt (1.480 gram)
- Velg: carbon, 385 g, 29 mm intern, 22 mm diep, haakloos, tubeless ready
- Diameter: 29″
- Bandenmaat: tot 2.6″
- Naven: Race Face Vault, oversized, 3° vrijloophoek
- Spaken: 28 Sapim Laser spaken per wiel, met allemaal dezelfde lengte
- Inzetbereik: XC tot trail, bikes tot 140 mm veerweg
- Prijs: €1.748
- Garantie: Levenslang, inclusief royale crash replacement
Waar vind ik meer informatie over de Era SL wielen?
Website fabrikant: raceface.com
Race Face Era SL-wielen: Licht genoeg voor XC, sterk genoeg voor trail
De nieuwe wielset Era SL heeft met 385 gram per velg de lichtste carbon velg die Race Face ooit bouwde. Een complete wielset weegt daarmee 1.530 gram exclusief tubeless velglint en ventielen. Dat gewicht is op zichzelf niet uniek in de markt, maar wél opvallend in combinatie met het feit dat de set is vrijgegeven voor gebruik op bikes met tot 140 millimeter veerweg. Daarmee zijn de wielen licht genoeg voor XC, maar tegelijk stevig genoeg voor ruiger trailwerk.
Race Face kiest bij de haakloze, tubeless velgen voor een interne breedte van 29 millimeter, wat nauwelijks afwijkt van wat inmiddels gemeengoed is in het trail-segment en langzaam maar zeker ook bij crosscountrybikes de norm wordt. Ze zijn daarmee drie millimeter breder dan de voorgaande Next SL-velgen. Maar ze zijn óók één millimeter smaller dan de carbon velgen in de reguliere Era-wielen. Een bewuste afweging met oog op het gewicht. De velgen zijn geschikt voor banden tot 2.6 inch breed.
Met 22 millimeter is het velgprofiel behoorlijk laag en daarmee bieden ze volgen Race Face 8,6 procent meer laterale flexibiliteit dan de reguliere Era-wielen. En die flex moet comfort en grip ten goede komen. Daarin is Race Face zeker niet uniek; wielen zoals de Roval Tranverse SL II die we onlangs testte, zijn precies met deze eigenschappen ontwikkeld.




Oversized Vault-naven en één spaaklengte
De Era SL wordt opgebouwd rond de befaamde Vault-naven van Race Face. Deze zijn flink oversized uitgevoerd: de grote diameter van de naafhuls én de spaakflenzen moeten de algehele stabiliteit van de wielset vergroten. De spaken zijn daardoor korter en staan ze onder een vlakkere hoek gezien vanaf de aslijn. Gecombineerd met de asymmetrie van de velg, zou zo de spaakspanning meer egaal verdeeld zijn en een zijdelings sterker en stijver wiel ontstaan. Elke wiel telt 28 rechte Sapim Laser-spaken, waarbij voor- en achterwiel aan beide zijde in het wiel dezelfde spaaklengte delen, wat onderhoud eenvoudiger maakt.
De vrijloop werkt met pallen, waarbij de Race Face de constructie bewust heeft omgedraaid. Dat wil zo veel zeggen dals dat de pallen in de naafhuls zijn opgehangen en de getande ring op de cassette-driver is geplaatst. Dit zou de sterkte en duurzaamheid moeten vergroten. Deze constructie geeft een vrijloophoek van 3 graden.
Race Face geeft de Era SL-wielen overigens vrij voor gebruik op e-mountainbikes, maar alleen als het assistentiekoppel niet hoger is dan 65 newtonmeter. Daarmee positioneren ze deze set duidelijk niet voor de zware Bosch Performance Line CX’s of Shimano EP8’s, maar wel voor lichtere motoren zoals de Fazua Ride 60 en de nieuwe TQ HPR60-motor. Het opgegeven systeemgewicht bedraagt 130 kilogram, inclusief rijder en uitrusting.
Prijs, beschikbaarheid en garantie
Momenteel wordt de Era SL alleen met de 6-bouts remschijfbevestiging geleverd, maar in het najaar volgt een centerlock-versie. Die drukt het gewicht verder omlaag naar 1.480 gram, aldus Race Face. Qua cassette-passing heb je de keuze uit Sram XD, Shimano HG en microspline. De adviesprijs bedraagt €1.748, waarbij de wielen worden geleverd met tubeless tape, ventielen en een set reserve-spaken.
Race Face levert de Era SL-wielen met een levenslange garantie, inclusief een betrekkelijk royale crash replacement: rij je iets stuk, dan zorgt Race Face voor vervaning. Behalve als je opzettelijk iets stuk maakt of je wielen stuk rijdt omdat je bij het binnenrijden van een garage vergeet dat je fiets op het dak staat… Merk overigens op dat Race Face daarbij garantieaanvragen van kopers die de wielen tweedehands kopen, niet in de kou laat staan.
De nieuwe Race Face Era SL-wielen zijn per direct te bestellen via je lokale bikeshop of talloze online winkels.
Bron en meer info: raceface.com











Voor mij nooit meer RF… zeer slechte ervaringen met hún klantenservice. Op hun website staan fake reviews. Garantie tot de deur.
Garantie loopt via de importeur. Fake reviews: kan je dit hard maken?