
Radon Jab
Het Duitse Radon Bikes kan een paar dingen heel erg goed. Scherp calculeren bijvoorbeeld. De bikes van Radon hebben een extreem goede, zo niet de beste prijs-kwaliteitverhouding in de business. Daarnaast zijn ze erg scherp in het bewaken van de merkuitstraling. Een Radon is namelijk altijd herkenbaar als een Radon, onder andere vanwege de karakteristieke verbinding tussen de balhoofdbuis en de framebuizen. En tot slot ríjden bikes van Radon over het algemeen heel erg lekker. Er zijn er de afgelopen jaren al heel wat door de redactie gerold en nooit was het resultaat teleurstellend. Integendeel.
Voor dit seizoen brengt Radon een nieuwe Jab. Verschil met de vorige is nauwelijks te zien, maar het is er wel degelijk. Zo zijn de reach en de wielbasis langer en is de balhoofdbuishoek wat luier. Plus: in de balhoofdbuis steekt nu een asymmetrische lagerschaal, zodat je desgewenst zelf de hoek kunt tunen. Nu we het toch over de balhoofdbuis hebben: de kabels gaan net als bij de vorig jaar geïntroduceerde Jab MX (test hier) via de stuurpen en het bovenste lager het frame in. Maar gelukkig is de kabelpoort aan de zijkant van de balhoofdbuis niet verdwenen. Die zou je dus ook kunnen gebruiken.
En dan is er natuurlijk het grote, 29 inch achterwiel. Ligt bij de mullet set-up van de Radon Jab MX de nadruk op wendbaarheid, bij de Jab met rondom 29 inch wielen ligt de focus volgens Radon op snelheid. Opvallend is wel dat dat grotere achterwiel ten koste gaat van de beschikbare veerweg. De Jab heeft in vergelijking met de Jab MX namelijk geen 160 millimeter veerweg aan de achterkant, maar tien millimeter minder. Aan de voorkant is de veerweg bij beide varianten 160 millimeter. Ook aanwezig in beide versies van de Jab: het kofferbakje bij de trapas.

Twee uitvoeringen
Radon brengt de nieuwe Jab 29 in twee uitvoeringen: de Jab 9.0 van 3.4999 euro en 15,05 kilo en de Jab 10.0 van 4.199 euro en 14,9 kilo. De Jab 29 komt in vier maten, van S tot XL. Je kunt de Jab en andere Radons uitsluitend online kopen, tenzij je de moeite neemt om naar de winkel van Radon in het Duitse Bonn te rijden. Of je wendt je tot een zogenaamde servicepartners. Dat zijn fietswinkels waar je terecht kunt voor onderhoud, reparaties en eventuele modificaties. Maar je kunt je nieuwe Radon desgewenst ook laten afleveren bij zo’n servicepartner, zodat deze de bike voor jou rijklaar kan maken. Ook draagt hij zorg voor eventuele garantieclaims. Proefrijden is bij de servicepartners van Radon (nog) niet mogelijk.

Bron en meer info: radon-bikes.de