
Rockshox: “U vraagt (of roept over jezelf af): wij draaien!”
Bij zowat elk nieuwsbericht over gravelbikes of onderdelen daarvoor valt inmiddels wel de naam ‘atb’. Of op z’n minst een verwijzing naar de crosscountry-hardtail. De evolutie van gravelbikes gaat harder dan bij welke fietsdiscipline ook. De ingrediënten zijn steevast: steeds bredere banden en geometriewijzigingen die de gravelbike ‘steeds capabeler maken voor ruig offroad-werk’. En tel daar de opmars van geveerde voorvork gerust bij op. Want ook al hebben die weinig veerweg; ze maken een gravelbike nóg breder inzetbaar. Het zou struisvogelpolitiek zijn om dit alles niet te erkennen en te koppelen aan wat een mountainbike in feite een mountainbike maakt.
Bij Rockshox doen ze al helemaal geen moeite meer om die trend te verbloemen. Hun geveerde gravelvoorvork Rudy is er namelijk voortaan ook als Rudy XL. En die XL staat niet alleen voor ruimte voor nóg bredere banden – 2.25 inch (57 millimeter) om precies te zijn –, maar óók voor méér veerweg. De Rudy XL heeft naar keuze 50 of 60 millimeter voor je gravelavonturen ter beschikking. Juist ja, voor hele grove gravel dus.
Gravel anno 2025: meer is meer
Extra veerweg betekent niet alleen dat er meer ruimte is om grotere klappen op te vangen, maar ook dat de demper meer ruimte krijgt om zijn werk te doen. Het resultaat: niet alleen meer comfort, maar ook meer controle wanneer het terrein écht grof wordt. Ik wil écht mij best doen om referenties naar de crosscountry-hardtail van de jaren ’90 achterwege te laten, maar het is zo verdraait lastig het niet te zien. Aan de andere kant; in de jaren ’90 hadden we het nog te stellen met 26 inch wielen, terwijl de gravelbike – zeker met 2.25 inch banden – de facto een 29er is. En inmiddels weet iedereen wel dat grotere wielen beter rollen. Dus zelfs met de voor mountainbike-begrippen oldskool-geometrie die gravelbikes anno 2025 hebben, is laatstgenoemde al méér capabel dan die hardtail van ruim dertig jaar geleden…

Techniek: XL met bekende basis
Terug naar de Rockshox Rudy XL. De onderpoten zijn subtiel veranderd ten opzichte van de ‘reguliere’ Rudy. Zo zijn ze iets langer en is de zone rondom de afdichtingen en de verbinding met dwarsboog aangepast om ruimte te bieden aan bredere banden. Met 30 millimeter zijn de binnenpoten wel identiek, al zijn ze in een nieuwe, hogere vorkkroon gemonteerd. Rockshox meldt in z’n persbericht dat de vork stijf is, maar niet expliciet dat-ie stijver is dan de Rudy. Verder ontbreken de gewichten in het persbericht. Maar het lijkt niet meer dan logisch dat de Rockshox Rudy XL iets meer spek op de botten heeft dan de reguliere Rudy die zo’n 1.230 gram weegt.

Rudy XL en Rudy XL Ultimate
De Rudy XL is er in twee varianten. De Rudy XL Ultimate heeft een Solo Air-luchtveer en dezelfde Charger Race Day 2-demper zoals we die van de Rudy Ultimate kennen. Hierbij is de uitgaande demping (rebound) onderaan de vorkpoot te verstellen. Bovenop de vorkkroon vind je een lock-out om de vork volledig te blokkeren. De Rudy XL (dus de niet-Ultimate) stelt het met dezelfde Solo Air-luchtveer en in de basis óók dezelfde demper. Maar in de Rudy XL is deze eenvoudiger uitgevoerd, wat er in feite op neer komt dat deze géén lock-out heeft. Alleen de uitgaande demping is te verstellen. Deze basisversie is voorbehouden voor eerste montage door fietsfabrikanten en zal je dus ook niet los in de winkel tegenkomen. Zowel de Rudy XL als de Rudy XL Ultimate zijn vervolgens verkrijgbaar met 50 of 60 millimeter veerweg.


Specificatie en prijzen
- Rockshox Rudy XL Ultimate:
- Solo Air luchtveer.
- Charger Race Day 2-demper met verstelbare rebound.
- Lockout bovenop de kroon om de vork volledig te blokkeren.
- Kleuren: Electric Red of Gloss Black.
- Prijs: € 1.010.
- Rudy XL (basisversie):
- Solo Air luchtveer.
- Charger Race Day 2-afgeleide demper met verstelbare rebound.
- Géén lockout.
- Kleuren: Matt Black of Gloss Black.
- Voorlopig enkel bedoeld voor OEM-montage, dus niet los te koop.
- Veerweg: 50 of 60 mm veerweg (niet nastelbaar).
- Maximale bandbreedte: 29×2.25”-banden (700 c x 57 mm)
- Schijfremdiameter: geschikt voor 160 of 180 mm remschijven.
- Optioneel is er een compact spatbordje dat met twee bouten op de brug gemonteerd wordt.
Bron: rockshox.com











