Rose File Plus: Dubbelgeveerde e-mtb met nieuwe TQ HPR60-motor

Volgens Rose Bikes ziet hun nieuwe File Plus er niet alleen goed uit, maar rijdt-ie ook zo. De ondersteuning van deze Duitse e-mountainbike wordt verzorgd door de nieuwste lichtgewicht motor van TQ: de HPR60. De veerweg bedraagt 140/150 millimeter. De Rose File Plus komt bij de introductie in twee Sram-uitvoeringen, drie kleuren en in de maten S tot en met XL. Het startgewicht ligt op 19,9 kilo, de vanafprijs is 5.999 euro.

Nieuw van Rose Bikes: de File Plus. Deze fullsuspension heeft 140 millimeter achter en 150 voor. Onderin ligt de nieuwste en sterkste lichtgewicht motor van TQ; de HPR60.

Rose File Plus: lichtgewicht e-mtb met slimme details

Bij de ontwikkeling van de nieuwe File Plus stond volgens Rose Bikes één ding centraal: alles moet samenkomen. “Ons doel was om motor, geometrie, vering en onderdelen zó op elkaar af te stemmen, dat het als één geheel werkt. En dat is gelukt,” zegt Michael Geke, brand manager bij het Duitse merk. Dat klinkt natuurlijk als standaard marketingpraat. En ergens is dat het natuurlijk ook. Maar toch; als je uitgaat van een compacte motor zijn dit soort zaken meer van belang dan je misschien zou denken. Juist door z’n beperkte trapondersteuning is dit type e-mountainbike veel meer een gewone mountainbike dan een crossmotor met een set pedalen, en is er geen overdaad aan vermogen om je overal maar door- of overheen te ‘monstertrucken’. Het komt zogezegd dus veel meer aan op klassieke rijskills en nog redelijk wat trapkracht.

Wat die compacte motor betreft, is Rose Bikes uitgegaan van de nieuwe TQ HPR60-motor; een van de kleinste, lichtste én stilste in z’n klasse. De software is volgens Geke specifiek afgestemd op het File Plus-platform, waardoor het systeem efficiënter zou omspringen met energie. In combinatie met de geïntegreerde, voor een light-e-mtb relatief grote 580 wattuur accu zou dat behoorlijk wat actieradius opleveren, zelfs als er flink wat hoogtemeters gemaakt worden.

In lijn met TQ’s befaamde HPR50 geeft ook de HPR60 z’n 60 newtonmeter koppel op een natuurlijke en gecontroleerde manier vrij, wat bijdraagt aan een actief rijgevoel. Voor wie verder en/of hoger wil dan de standaard accu faciliteert, is er een range-extender die je zonder gereedschap kunt monteren.

Met z’n relatief lage gewicht van net geen twintig kilo en 140/150 millimeter veerweg, is de Rose File Plus bedoeld voor uitdagende trails en dito uitdagende toertochten.

Carbon frame, moderne geometrie

Het carbon frame van de File Plus heeft een strakke, hoekige vormgeving. De bike staat op 29 inch wielen, met 150 millimeter veerweg vooraan en 140 millimeter achteraan. De kabels lopen via het bovenste balhoofdlager het frame in. Zoals bij de meeste lichtgewicht e-mtb’s is de accu weliswaar uitneembaar, maar niet via een klep in de onderbuis. Het frame biedt plaats aan banden tot 2,5 inch breed.

De geometrie is van nu: een reach en een stack van respectievelijk van 485 en 634 millimeter in maat L en een zeer steile zitbuishoek van 78,5 graden. De balhoofdhoek is door middel van draaibare lagerschalen verstelbaar tussen 65 en 64 graden, wat extra speelruimte geeft voor wie graag z’n geometrie wil kunnen finetunen. De liggende achtervork meet 445 millimeter.


Twee uitvoeringen

De Rose File Plus is er in twee uitvoeringen. Het topmodel, de File Plus XO van 7.999 euro, krijgt een Rockshox Lyrik Ultimate-voorvork en een Rockshox Super Deluxe Ultimate-achterdemper mee. De aandrijving bestaat uit de draadloze Sram X0 Eagle AXS Transmission, geremd wordt er met de Sram Maven Silver.

De instapper, de File Plus 70 van 5.999 euro, doet het met een Rockshox Lyrik Select Charger RC en een Rockshox Super Deluxe Select RT-veerelementen. De mechanische Eagle 70 Transmission-groep komt ook bij Sram vandaan. Dito voor de remmerij: de DB8 Stealth. In beide gevallen rollen de fietsen op wielen van Newmen. Het stuur- en de stuurpen komt uit een nieuwe, door Rose zelf ontworpen cockpitlijn.

Ook de banden zijn bij beide uitvoeringen gelijk, met voor en achter de Tacky Chan van Schwalbe. Achter met de gripvaste Soft-compound en rond het voorwiel de nóg gripvastere Ultra Soft-rubbermix.

De File Plus X0 in de kleur ‘dusk’.

En in de kleur ‘soil’.

De File Plus 70 in de kleur ‘soleil’.

En in de kleur ‘soil’.
Bron en meer info: rosebikes.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments