Nieuwe aluminium hardtail van Rose: PDQ AL is tussen het toeren door pretty damn quick

De carbon Rose PDQ beschreven we eerder als een agressieve crosscountryracer met trailpotentie. PDQ staat dan ook voor Pretty Damn Quick. Maar in tegenstelling tot de naam richt Rose zich met nieuw geïntroduceerde aluminium PDQ AL minder op de stopwatch en meer op het basale escapisme dat mountainbiken kan zijn. De Rose PDQ AL is er in twee versies vanaf 1.220 euro.

Rose PDQ AL Pretty Damn Quick aluminium crosscountry hardtail mountainbike

Toen Rose de crosscountry-hardtail PDQ in 2023 introduceerde, sloeg de Duitse internetaanbieder Rose een nieuwe weg in. Want dit was niet de gebruikelijke hardtail van het merk. De PDQ was zelfs ronduit vooruitstrevend door standaard 120 millimeter veerweg te combineren met een licht carbon frame. Iets wat bij xc-hardtails toen zeker niet standaard was. Maar ook nu, twee jaar later, is dat nog niet het geval, al maakt het een interessante insteek: het maakt de PDQ een agressieve crosscountryracer met trailpotentie, zo was onze conclusie.

Hetzelfde recept is de basis voor de nieuwe PDQ AL; de aluminium broer van de carbon PDQ. Ook dit frame heeft een geveerde voorvork met 120 millimeter veerweg en belooft volgens Rose een vlotte xc-hardtail te zijn. Dus nog steeds Pretty Damn Quick, maar dan tussen het toeren door. Want de Duitse fietsfabrikant legt de nadruk bij deze aluminium pendant nadrukkelijk op toeren en veelzijdigheid.

De PDQ AL is tussen het toeren…

Rose PDQ AL Pretty Damn Quick aluminium crosscountry hardtail mountainbike

… en dromen door…

… nog steeds Pretty Damn Quick.

Rose PDQ AL

Het frame van de PDQ AL is gemaakt van hydrogevormd aluminium dat is voorzien van glad afgewerkte lasnaden, interne kabelgeleiding en bevestigingspunten voor bidons, tassen, spatborden, een bagagedrager én een standaard. Daarmee mikt Rose duidelijk niet alleen op sportieve rijders, maar ook op dagelijkse fietsers en bikepackers.

Vooraan vind je bij de PDQ AL dus ook een geveerde voorvork met 120 millimeter veerweg. Maar die staat een halve graad vlakker dan bij de carbon PDQ. Ook is de zithouding iets meer rechtop, al is het lastig een rechtstreeks vergelijk met de carbon PDQ te maken. Want waar die broer van carbon er in vier framematen is, levert Rose de PDQ AL in vijf framematen. Uniek in deze prijsklasse is dat Rose per framemaat een aangepaste achtervorklengte toepast. Kleinere maten hebben een kortere liggende achtervork voor extra wendbaarheid, terwijl grotere maten juist wat meer stabiliteit krijgen. Daarbij hebben de XS en S ook 27,5 inch wielen rondom; de M, L en XL krijgen 29 inch wielen.

Met de PDQ AL volgt Rose het recept van z’n carbon PDQ: een crosscountry hardtail met vooraan 120 millimeter veerweg.

Subtiel verborgen onder een afdekplaatje: montagepunten voor een standaard.

De schakelkabel en remleiding lopen binnen door de onderbuis, maar komen net voor de trapas het frame uit, om daarna buitenom te lopen. De onderbuis is stevig ingepakt met een kunststof plaat als bescherming tegen opspattende stenen.

De PDQ AL is er alleen zónder voorderailleur. In het geval van de PDQ AL 2 schakel je met de nieuwe mechanische Eagle 70 Transmission van Sram.

Rose PDQ AL geometrie aluminium crosscountry trail hardtail mountainbike

Twee modellen

Rose levert de PDQ AL in twee varianten. De instapversie, de PDQ AL 1, is uitgerust met een Rockshox Judy Silver-voorvork en een Shimano Deore 12-speed aandrijving. Deze versie kost 1.219,16 euro. De PDQ AL 2 krijgt een Rockshox Psylo Silver RC-voorvork, een e*thirteen dropper-zadelpen en Srams nieuwe mechanische Eagle 70 Transmission. Die versie wisselt voor 1.524,20 euro van eigenaar. Beide uitvoeringen zijn er in de kleur ‘soil’.

De PDQ AL 1 is er vanaf 1.219,16 euro met een Shimano Deore 12-speed afmontage en Rockshox Judy Silver-voorvork.

Voor 1.524,20 euro heb je de PDQ AL 2 met met de nieuwe Sram Eagle 70 Transmission en een e*thirteen dropper-zadelpen.

Bron en meer info: rosebikes.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments