Toen Rose de crosscountry-hardtail PDQ in 2023 introduceerde, sloeg de Duitse internetaanbieder Rose een nieuwe weg in. Want dit was niet de gebruikelijke hardtail van het merk. De PDQ was zelfs ronduit vooruitstrevend door standaard 120 millimeter veerweg te combineren met een licht carbon frame. Iets wat bij xc-hardtails toen zeker niet standaard was. Maar ook nu, twee jaar later, is dat nog niet het geval, al maakt het een interessante insteek: het maakt de PDQ een agressieve crosscountryracer met trailpotentie, zo was onze conclusie.
Hetzelfde recept is de basis voor de nieuwe PDQ AL; de aluminium broer van de carbon PDQ. Ook dit frame heeft een geveerde voorvork met 120 millimeter veerweg en belooft volgens Rose een vlotte xc-hardtail te zijn. Dus nog steeds Pretty Damn Quick, maar dan tussen het toeren door. Want de Duitse fietsfabrikant legt de nadruk bij deze aluminium pendant nadrukkelijk op toeren en veelzijdigheid.
Rose PDQ AL
Het frame van de PDQ AL is gemaakt van hydrogevormd aluminium dat is voorzien van glad afgewerkte lasnaden, interne kabelgeleiding en bevestigingspunten voor bidons, tassen, spatborden, een bagagedrager én een standaard. Daarmee mikt Rose duidelijk niet alleen op sportieve rijders, maar ook op dagelijkse fietsers en bikepackers.
Vooraan vind je bij de PDQ AL dus ook een geveerde voorvork met 120 millimeter veerweg. Maar die staat een halve graad vlakker dan bij de carbon PDQ. Ook is de zithouding iets meer rechtop, al is het lastig een rechtstreeks vergelijk met de carbon PDQ te maken. Want waar die broer van carbon er in vier framematen is, levert Rose de PDQ AL in vijf framematen. Uniek in deze prijsklasse is dat Rose per framemaat een aangepaste achtervorklengte toepast. Kleinere maten hebben een kortere liggende achtervork voor extra wendbaarheid, terwijl grotere maten juist wat meer stabiliteit krijgen. Daarbij hebben de XS en S ook 27,5 inch wielen rondom; de M, L en XL krijgen 29 inch wielen.
Twee modellen
Rose levert de PDQ AL in twee varianten. De instapversie, de PDQ AL 1, is uitgerust met een Rockshox Judy Silver-voorvork en een Shimano Deore 12-speed aandrijving. Deze versie kost 1.219,16 euro. De PDQ AL 2 krijgt een Rockshox Psylo Silver RC-voorvork, een e*thirteen dropper-zadelpen en Srams nieuwe mechanische Eagle 70 Transmission. Die versie wisselt voor 1.524,20 euro van eigenaar. Beide uitvoeringen zijn er in de kleur ‘soil’.
Bron en meer info: rosebikes.nl