
Rotor Uno in vogelvlucht
Wat is Rotor Uno?
Rotor Uno is een schakelgroep van het Spaanse Rotor. In deze derde generatie is de groep volledig draadloos én ontwikkeld in samenwerking met de Chinese fabrikant WheelTop, sinds 2024 meerderheidsaandeelhouder.
Wat is er anders dan voorheen?
De eerdere generaties van Rotor Uno werkten met een hydraulische actuatie. De nieuwe Uno-groepen schakelen elektronisch en draadloos, ondersteunen 10 tot en met 13 versnellingen.
Welke varianten zijn er van Uno?
Uno is er voor mountainbikes, geschikt voor 12-speed cassettes met 52-tanden als grootste krans. Daarnaast is Uno er voor gravelbikes, waarbij de derailleur tot 46-tanden aan kan als grootste krans.
Waaruit bestaan de groepen?
De mountainbikegroep omvat een derailleur en schakelaar. De gravelgroep komt met een derailleur, rem-/schakelgrepen, remklauwen, remschijven én een cassette.
Zijn er bijpassende cranks?
De nieuwe Uno-generatie is compatibel met de bestaande cranks van Rotor.
Wat zijn de prijzen en wanneer is het beschikbaar?
Rotor presenteerde Uno tijdens Sea Otter Europe 2025. Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekendgemaakt.
Waar vind ik meer informatie?
Op de website van de fabrikant: Bron en meer info: rotorbike.com
Eerste generaties Rotor Uno: Spaanse groep met olie in de aderen
Het Spaanse Rotor toonde in 2015 al dat ze beduidend méér wilde aanbieden dan cranks, kettingbladen en vermogensmeters. Met Uno introduceerde Rotor een 2×11-speed groep voor racefietsen. Het unieke aan deze groep was hóe de derailleurs bediend werden; tussen de schakelaars en derailleurs zaten namelijk geen mechanische of elektronische kabels, maar hydraulische leidingen. Bovendien was het indexeermechanisme niet in de schakelaars ondergebracht, maar in de derailleurs. Echt tractie kreeg deze groep echter niet.
12 én 13-speed
In 2018 toonde Rotor een uniek 1×13-groep als opvolger, met eveneens de hydraulische aansturing. Een boude zet in een tijd waarin de opmaat naar draadloze aansturing aan z’n opmars begon. Niet alleen de hydraulische bediening maakt de groep uniek, de Spaanse firma zet hem bovendien modulair neer. Zo was het een groep die voor racefietsen, gravelbikes en mountainbikes geschikt was. Verder kon je met een knop op de derailleur kiezen tussen 12-speed of 13-speed. De 13-speed had overigens een Rotor-specifieke cassettepassing.
Allemaal unieke zaken. En dat voor een relatief klein bedrijf, althans vergeleken met de concurrenten Shimano en Sram. Waarbij je natuurlijk al snel tot een amoebe lijkt. Nee, aan moed ontbreekt het Rotor allerminst. Aan succes… helaas wel. Rotor Uno kan geen een succes genoemd worden. Ook al monteerde notabene ‘ons’ Nederlandse Koga de hydraulische groep op een sjieke gravelracer; de kans dat je een wolf tegenkomt tijdens je fietstocht in het midden van het land, is velen malen groter dan het spotten van deze groep in het wild.
Nieuwe Rotor Uno: geen hydrauliek maar elektriek
Nu gooit Rotor het over een compleet andere boeg. Rotor Uno wordt opnieuw gelanceerd, maar ditmaal wél elektrisch en… draadloos. Bikers die de opmars van Chinese onderdelenfabrikanten volgen, zullen misschien wel wat elementen herkennen. De nieuwe Rotor Uno is namelijk niets anders dan de EDS-groep van WheelTop. En dat is ook niet vreemd. Deze Chinese firma heeft sinds september 2024 een meerderheidsbelang in de Spaanse firma.
Rotor zet de nieuwe Uno neer met schakelprecisie en -snelheid alsook modulariteit als speerpunten, aldus het persbericht. Zo kun je de groep gebruiken voor 10, 11, 12 of 13-speed opstellingen. De groep is geschikt voor gravelb- én mountainbikes, waarbij de onderdelen onderling allemaal uitwisselbaar zijn.
Het persbericht dat we onlangs ontvingen is erg summier in de details, maar hieronder dat wat Rotor al wél heeft medegedeeld.

De derailleur als brein van de Uno
De draadloze achterderailleur staat centraal in de nieuwe Rotor Uno. Deze vormt het brein van het hele systeem. De derailleur huisvest een batterij met een capaciteit van 600 milliampère, volgens Rotor goed voor zo’n 15.000 schakelingen. De batterij is niet losneembaar. Je laadt hem op via een magnetische steker aan de onderzijde van de batterij, achterop de derailleur.
Monteren doe je overigens op een standaard derailleurpad (of UDH). Net als Shimano gaat Rotor niet mee in de rechtstreekse framemontage van Sram (full mount). Wat omwille van patenten overigens ook niet zomaar kan.
Het schakelen zelf verloopt in 150 milliseconden per stap. De derailleur is gemaakt uit een combinatie van aluminium en versterkt nylon. De aluminium kettingkooi is er in twee lengten. Via Bluetooth staat de derailleur in verbinding met de schakelaar(s). Via een ANT+-verbinding is er ook een koppeling met de Uno-app, waarmee instellingen en firmware-updates geregeld worden.


Rotor Uno: draadloze groep voor mountainbikes
Voor mountainbikers wordt de derailleur geleverd met een lange aluminium kooi van 93 millimeter voorzien van 12-tands derailleurwieltjes. Daarmee is de derailleur geschikt om cassettes te schakelen tot en met 52-tanden voor de grootste krans. In hoeverre hiermee de derailleur zowel geschikt is voor gebruik met een Shimano of Sram 12-speed cassette, is niet helemaal duidelijk. Rotor levert vooralsnog zelf géén bijpassende cassette. Het feit dat Rotor de groep(en) aankondigt als compatibel voor 10- tot en met 13-speed, geeft natuurlijk meer dan te denken dat de onderdelen uiteraard toepasbaar zijn met allerlei cassettes en kettingen.
Schakelen gebeurt bij deze mountainbike-opstelling via twee knoppen. Die hebben wat weg van Srams Pod Controller, maar dan met wat grotere tastoppervlakken. Ze ogen wat verfijnder dan de originele EDS OX 2.0 schakelaar van WheelTop en zijn duidelijk meer dan simpelweg een bestaand ontwerp met een ander logo. De schakelaar is volledig waterdicht (IP67). Stroom wordt geleverd door een CR2032-knoopcel.
De gehele mountainbikegroep bestaat vooralsnog alleen uit deze schakelaar en de achterderailleur. Rotor kiest er bewust voor om geen remmen te leveren, zodat consumenten daar een vrije keuze hebben. De derailleur en schakelaar wegen samen 453 gram. Daarmee is deze set een paar gram lichter dan een Sram Transmission XX SL Eagle derailleur en Pod controller (461 gram) en Shimano XTR Wireless Di2 (524 gram).

Rotor Uno voor gravelbikes
De gravelvariant gebruikt in de basis dezelfde derailleur, maar met een kortere aluminium kooi van 75 millimeter. Ook deze derailleur heeft 12-tands derailleurwieltjes. Daarmee is de groep geschikt voor cassettes van 10- tot en met 13-speed, waarbij de grootste krans dan 46 tanden kan hebben.

Rem-/schakelgrepen
Anders dan bij de Uno-mountainbikegroep levert Rotor bij d egravelgroep wél complete hydraulische remgrepen mee. Die hebben een horizontaal geplaatste remcilinder en carbon remhendels, waarmee zelfs met de pink nauwkeurig geremd kan worden, aldus Rotor. De klemband van deze grepen is van titanium. Verder zou het vullen en ontluchten van de minerale remolie via de greep verbeterd zijn. Verbeterd ten opzichte van wat, dat meldt het persbericht niet. De hendels zijn qua bereik verstelbaar. De flatmount-remklauwen zijn uit één stuk vervaardigd en hebben keramische remzuigers.
Saillant detail is dat deze compatibel met remblokken van Shimano. Oók is het remsysteem compatibel met Shimano’s BH90-remleidingen. Met oog op onderhoud is dat wel een interessant punt. Rotor levert bijpassend 160 millimeter remschijven met een centerlock of 6-gaats montage.
Voor het schakelen zijn beide grepen voorzien van twee knoppen. Via de Uno-app kun je zelf bepalen wat de functie van elke knop is. Elke greep heeft een CR1632-knoopcel. Hoe lang die meegaat, heeft Rotor niet medegedeeld.



12-speed cassette
Voor deze Uno-gravelgroep levert Rotor wél een cassette. Dat is een 11-46-tands 12-speed exemplaar, met dus een bereik van 418 procent. Daarmee is het bereik wel wat beperkter dan de 460 procent van Sram XPLR en de 510 procent van de Shimano GRX Wireless 1x-opstellingen. De onderste acht kransen van deze cassette zijn uit één stuk staal gefreesd. De grootste vier maakt Rotor uit één stuk aluminium en daardoor weegt de cassette slechts 294 gram.
Prijzen en beschikbaarheid
In het persbericht heeft het merk geen uitgespraken gedaan over prijzen en de beschikbaarheid. Rotor lanceert z’n nieuwe draadloze Uno-groepen vandaag tijdens Sea Otter Europe in het Spaanse Girona en we verwachten dat deze details alsnog vrij snel bekend worden. Uiteraard zullen we deze informatie toevoegen zodra Rotor hier uitspraken over doet.
Bron en meer info: rotorbike.com












