Sram Eagle Transmission 1987: high tech voor een high price
De Sram 1987 Eagle Transmission-groep voegt een aantal meer of minder gemodificeerde onderdelen uit het T-Type-systeem samen tot een unieke groep. Alles is uitgevoerd in opvallend zilver, sommige delen zijn voorzien van het jaartal 1987 in het handschrift van Sram-oprichter Stan Day. De vier hoofdcomponenten krijgen bovendien een uniek serienummer mee, van 1 tot 1987. Je snapt het al: er worden maar 1987 groepen uitgebracht. Geinig.
De derailleur is een combinatie van een XX SL-derailleur met een XX-kooi. Uiteraard krijg je daar een paar bijpassende schakelaars bij. De XX SL-cassette blijkt wel iets meer dan een zilverkleurige blikvanger; dankzij de speciale afwerking is-ie nog eens 25 gram lichter dan een standaard XX SL-cassette. De ketting heeft geperforeerde plaatjes, holle pinnen en is hard verchroomd. Voor de cranks van de 1987 Eagle Transmission-groep gebruikt Sram de aluminium XO-crank in 170 millimeter lengte, gecombineerd met een vermogensmeter en een 34-tands kettingblad. Een extra 32-tands blad wordt meegeleverd.
Maar let op: slijtdelen met de 1987-afwerking zijn niet los verkrijgbaar zijn. Wie later vervangingsonderdelen nodig heeft, zal moeten teruggrijpen op het reguliere assortiment van Sram. Voor garantiedoeleinden heef Sram wél een voorraadje onderdelen in deze specifieke uitdossing.
Géén GripShifter
De groep wordt overigens geleverd met twee AXS Pods om te schakelen. En dus géén AXS-versie van de befaamde GripShifter. Me die draaischakelaar begon het in 1987 voor Sram. Goed, zo’n ding ontwikkel je niet zomaar en al helemaal niet voor een gelimiteerde 38-jarig jubileum-/museumset. Maar toch een gemiste kans wat ons betreft! Misschien houden ze die nog onder de pet tot het 40-jarig jubileum…? Een mens mag hopen, toch?




Prijzen en beschikbaarheid
Zet maar alvast een van je nieren te koop, want de complete Sram 1987 Eagle Transmission-groep gaat voor 3.799 euro over de toonbank. Onderdelen los kopen? Kan niet, het is de complete groep of niets.
Bron: sram.com










