Sram GX Eagle Transmission: Nu al ‘trickle down’ van nieuwe technologie

Nieuwe technologie wordt doorgaans op het hoogste niveau geïntroduceerd. Zo ook begin dit jaar met Srams XX en X0 Transmission, de nieuwe full-mount derailleurs en cassettes met verregaand geoptimaliseerde tandprofilering voor het schakelen onder belasting. Nu pakt Sram door met Transmission op GX Eagle-niveau. Dezelfde technologische snufjes tegen een lagere prijs en (nu al) een gewijzigde derailleur.

Sram GX Eagle Transmission

Sram Transmission: directe derailleurmontage, schakelen onder last

Met de introductie van Transmission gooide Sram begin dit jaar hoge ogen. Nadat al flink wat prototypen in het wild waren gespot, was het duidelijk dat Sram op het punt stond de wijze waarop een derailleur gemonteerd wordt, grondig te herzien. De al heel wat jaren terug geïntroduceerde Universal Derailleur Hanger (UDH), bleek een Trojaans paard voor de nieuwe full-mount Transmission-derailleurs die Sram op XX en X0-niveau introduceerde. De nieuwe montage direct aan het frame belooft een meer stabiele montage en een robuuster geheel, voor betere schakelprestaties en nooit meer een verbogen derailleurpat. Want wat er niet is, dat kan ook niet verbuigen…

Naast de volledig nieuwe benadering van derailleurmontage is verregaande optimalisatie van de tandprofielen op de cassette hét uithangbord van Srams Transmission. Die maken dat schakelen onder last nóg beter gaat. Sterker; hoe harder je doortrapt, hoe beter het systeem schakelt, aldus Sram.

Met een rechtstreekse montage van de derailleur aan het frame en verregaande optimalisatie van het tandprofiel, zette Sram met Transmission begin dit jaar een flinke stap. Na de introductie op XX SL, XX en X0 Eagle-niveau introduceert de Ameri-Duits-Taiwanese onderdelenfabrikant nu GX Eagle Transmission.

‘Trickle down’ naar GX Eagle

Zoals we wel vaker gezien hebben bij Sram, volgen ze het nieuws op het topniveau al snel op met introducties van dezelfde techniek in het marktsegment waar simpelweg meer wordt verkocht. Zo ook nu, want de Transmission-techniek druppelt al door naar GX Eagle-niveau. Naast gebruik van andere materialen zijn er ook wat andere productieprocessen gebruikt, waardoor de GX Eagle méér afwijkt van z’n duurdere familieleden het geval was. Een volledige GX Eagle Transmission groep voor e-bikes is er inclusief cranks vanaf € 1.250. Op je spierfiets heb je GX Eagle inclusief cranks vanaf € 1.300. Dat is respectievelijk € 600, € 1.150 en € 1.350 goedkoper dan X0, XX en XX SL Eagle Transmission groepen voor bikes zónder motor.

En mechanische GX Eagle dan?

Bij de introductie van de Transmission-familie begin dit jaar vroegen we Sram al of ze nog mechanisch bedienbare derailleurs blijft maken. Het antwoord was een semi-ontwijkende bevestiging dat de huidige generatie mechanische bediende Eagle-onderdelen voorlopig nog in het programma blijft. Of daarmee ontwikkelingen voor mountainbike-onderdelen vanaf nu expliciet op AXS draadloze techniek toegespitst is, is echter niet helemaal gezegd. Want met de lancering onlangs van de nieuwe Apex 12-speed groep, zette Sram naast een AXS-variant wel degelijke een nieuwe mechanische groep in de markt…

GX Eagle Transmission-derailleur

Op het eerste gezicht lijkt de draadloze, elektronische GX Eagle Transmission-derailleur alleen in kleur wat anders te zijn. Uiteraard gaan de wijzigingen verder. Zo zijn de bovenste delen van de derailleur anders vormgegeven en na het smeden niet CNC gefreesd zoals bij de XX SL, XX en X0 Eagle Transmission-derailleurs. Een duidelijke afweging ten aanzien van de kosten, uiteraard. Verder bestaat de kettingkooi nu uit een buitenste plaat van aluminium, terwijl de binnenste plaat van staal is. Bij de X0 en XX Eagle Transmission-derailleurs zijn beide platen van aluminium, terwijl bij de XX SL de buitenste plaat van carbon is.

Sram GX Eagle Transmission derailleur

Opvallend genoeg zit de batterij niet meer ‘strak achterop’. Kijk maar eens goed naar de XX SL, XX en X0 Eagle Transmission-derailleurs in vergelijking met de nieuwe GX Eagle-variant. Sram heeft de motor en batterij tussen de full-mount-constructie bovenaan de derailleur namelijk een kwartslag gedraaid. De batterij ligt nu in feite ‘bovenop’ de motor. De vergrendeling van de (afneembare) batterij zit dan ook niet bovenop, maar achterop de derailleur. “De nieuw gepositioneerde batterij en motor zijn zo beter bestand tegen aanvaringen”, aldus Sram in z’n persbericht. Goed argument, maar wel wat vreemd dat ze al zo snel afwijken van wat ze bij de XX SL, XX of X0 Eagle Transmission-derailleurs introduceerden…

Links de nieuwe GX Eagle Transmission-derailleur, rechts de XX SL Eagle Transmission ter vergelijk. Ook al lijkt de batterij bij de XX SL iets meer uit te steken, de buitenafmetingen van de nieuwe GX Eagle zijn identiek.

Reviseerbaar

Oók de GX Eagle Transmision-derailleur is in delen te servicen. De kooi is eenvoudig afneembaar en de kunststof delen op de uiterste hoeken zijn – in geval van beschadiging – te vervangen. Ook de buitenste helft van de parallellogram is deel- en daarmee vervangbaar. De derailleurwieltjes zijn, ja uh, gewoon derailleurwieltjes. Het ‘Magic wheel’-concept waarbij de buitenkant het onderste derailleurwieltje door kan draaien wanneer het binnenwerk blokkeert, blijft alleen voorbehouden aan de XX SL Eagle-derailleur.

Sram 12-speed XX SL, XX en X0 Eagle Transmission

Delen van de nieuwe GX Eagle Transmission-derailleur zijn, net als bij de hier afgebeelde X0 Eagle-derailleur, los te vervangen. Dat gaat over kunststof beschermingsdelen – ‘skid plates’ genaamd – en delen van het parallellogram. Dus ook al is de derailleurmontage nu een stuk stijver en stabieler, als je onverhoopt je GX Eagle derailleur op een steen parkeert en hem stuk rijdt, kun hem reviseren.

Gewichten heeft Sram nog niet medegedeeld, maar het is uiteraard geheel logisch te verwachten dat de GX Eagle Transmission-derailleur meer weegt dat de duurdere familieleden. Met €480 is-ie €180 goedkoper dan de X0 Eagle en €220 goedkoper dan de XX en XX SL Eagle-derailleurs.

GX Eagle T-Type-cassettes

Sram noemt de onderdelen binnen z’n Transmission-familie ‘T-Type’-compatibel. In feite is dat vooral toegespitst op het samenspel van de Flattop-ketting en de specifieke vertanding op het kettingblad op de crank, de derailleurwieltjes en de cassette. De vorige GX Eagle cassette bestond volledig uit losse kransen die onderling met pinnen verbonden zijn. Bij de nieuwe GX Eagle T-Type-cassette zien we grotendeels dezelfde constructie, maar de onderste vier kransen zijn nu uit één stuk materiaal gefreesd. Het grootste kettingblad is van aluminium, de overige dus uit vernikkeld staal.

Het tandprofiel volgt nauwgezet het concept van de duurdere Transmission-groepen. Dat betekent dus dat de dik-dun-vertanding (X-Sync genaamd) er voor zorgt dat de ketting in feite uitsluitend verplaatst op de zones waar in schakelhulpen is voorzien. Qua vertanding wijkt de GX Eagle T-Type-cassette niet af van de andere T-Type-casssettes. GX Eagle heeft dus een bereik van 520%, opgebouwd uit: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-38-44-52t. Het gewicht heeft Sram nog niet medegedeeld. De prijs wel. Die komt op €300. Dat is €180 goedkoper dan de X0 Eagle T-Type cassette.

Sram GX Eagle CS-XS-1275 Transmission cassette

De GX Eagle T-Type cassette bestaat uit 11 stalen kransen, waarbij de onderste vier uit één stuk metaal gefreesd zijn. De rest is verbonden met pinnen, waarbij de grootste krans met 52-tanden van aluminium is.

Onderdeel van het Transmission-concept is de meer uitgesproken vertanding op de cassette. De basisgedachte wijkt niet af van hoe elke cassette werkt. Maar door dik-dun-vertanding toe te passen kán de ketting simpelweg nauwelijks nog schakelen buiten de zones met schakelprofilering op/in de kettingbladen. Op deze manier kan Sram garanderen dat de schakeling onder belasting altijd goed, soepel en zo geruisloos mogelijk gaat.

Flattop T-Type-ketting

Alle Transmission-groepen hebben een Flattop-ketting, dus ook op GX Eagle-niveau introduceert Sram nu een ketting met vlakke bovenzijde. Het idee hierbij is dat de ketting sterker is, wat zeker met oog op e-bike-gebruik geen vreemde gedachte is. Flattop-kettingen hebben overigens ook marginaal grotere rolletjes. Daarmee zijn ze dus ook wat sterker en slijtvaster, aldus Sram. Maar daarmee zijn ze in principe nooit compatibel met niet-T-Type-kettingbladen en cassettes.

Net als de X0 Eagle-ketting heeft de GX Eagle-versie massieve pinnen. We verwachten dan ook dat-ie niet echt zwaarder zal zijn dan de X0 Eagle-versie die dezelfde schalm-vormen heeft zónder openingen. Het oppervlak is vernikkeld voor duurzaamheid. Opvallend genoeg is de ketting 50 procent goedkoper dan de X0-variant en kost €60.

Cranks en kettingbladen

Sram smeedt de GX Eagle-crankarmen uit aluminium. We zien eenzelfde soort patroon als bij de X0 Eagle-cranks, maar in plaats van een opening is het simpelweg een verdieping zonder verdere CNC-freesbewerkingen. Oók de kettingbladen zijn gesmeed en worden gemonteerd volgens het direct-mount-principe met 8 bouten. Kettingbladen zijn verkrijgbaar met 30, 32 en 34 tanden. Optioneel kun je kunststof bash guards monteren. Qua armlengten heb je de keuze uit 165, 170 en 175 millimeter. Complete cranksets inclusief kettingbladen en bash guards kosten €240. Losse kettingbladen zijn leverbaar voor €47.

Sram GX Eagle Transmission T-Type cranks

Voor e-bikes met middenmotoren zijn er losse crankarmen leverbaar met een ISIS-verbinding voor de trapas. Voor middenmotoren van Bosch en Brose levert Sram ook nog een gap cap, een huls die opening tussen de cranks en de behuizing van de motor afsluit voor een meer geïntegreerd voorkomen. De e-bike-cranks zijn er met 160, 165 en 170 millimeter armlengten voor €170.

AXS Pod Controller

Voor GX Eagle Transmission heeft Sram géén specifieke shifter ontwikkeld. De Pod Controller die met de XX SL, XX en X0 Eagle-Transmission werd gelanceerd, is bewust op de markt gezet zónder groepnaam. Oók voor GX Eagle Transmission is-ie dus toepasbaar. In feite zijn er wel twee versies. De AXS Pod kost €180. Ook is er de AXS Pod Ultimate voor €240, die als meerwaarde biedt dat je holle knoppen kunt wisselen voor bolle.

Oók de tuimelschakelaar die bij de vorige generatie AXS-derailleurs geleverd werd, is nog altijd te koop. Het mooie van het AXS-concept is dat daardoor dus veel uitwisselbaar is.

Links de Pod Controller Ultimate, die standaard twee sets losse knoppen komt met een andere vorm. Rechts de reguliere Pod Controller, zonder wisselbare knoppen. Qua montage heb je de keuze uit een verstelbare beugel die je combineert met Sram’s Matchmaker-klem voor remgrepen. Wil je rem-onafhankelijk je Pod Controller monteren, dan pak je de beugel die je rechtstreeks rond je stuur monteert.

Sram GX Eagle Transmission: specificaties en prijzen

Gewichten van de nieuwe GX Eagle Transmission-onderdelen heeft Sram nog niet medegedeeld. Prijzen wel, die vind je hier onder. De onderdelen zijn per direct leverbaar. Je zult ze in de komende periode dan ook diverse fietsen op de markt zien komen die al voorzien zijn van deze nieuwste telg in de Transmission-familie.

GX Eagle Transmission specificaties

Bron en meer info: sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments