Met de onlangs geïntroduceerde mechanische T-Type groepen Eagle 70 en Eagle 90 bracht Sram een mechanisch alternatief binnen hun Transmission-ecosysteem. En nog voordat ze überhaupt bij veel consumenten op de fiets zitten, komt Sram nu al met een officiële GX Eagle AXS Transmission Upgrade Kit. Daarmee bouw je je mechanische Eagle 70 of 90-derailleur om naar een draadloos exemplaar, zonder direct een compleet nieuwe derailleur te hoeven kopen.
Sram pakt hier mee door op het principe dat alle Transmission-derailleurs verregaand op component-niveau zijn te vernieuwen. De upgrade-kit bevat een ‘AXS-enabled derailleur body’, oftewel alleen het bovenste deel met de motor en het parallellogram, een AXS-accu, een AXS Pod Controller en een T-Type PowerLock-sluiting voor je ketting. De crux is dus dat je de kooi van je huidige Eagle 70 of 90 derailleur overzet, net als de set-up key, de gekartelde ring en de montagebout die deel uit maken van het specifieke fullmount-montageprincipe. De gedachte achter dit alles: je hoeft dus alleen het ‘brein’ van de derailleur te upgraden, en de rest van je bestaande hardware blijft bruikbaar. Goedkoper, duurzamer, makkelijker – zo lijkt het.
Maar… wat doe je met die halve derailleur die je overhoudt?
Het modulaire idee achter Transmission is technisch en praktisch gezien best sterk. Maar na deze upgrade blijft er wel een halve, niet-functionele derailleur over. Je oude derailleur mist nu namelijk zijn bovenwerk. En de mechanische schakelaar ligt vervolgens ook ongebruikt in je onderdelenbak. Die schakelaar is nog wel te verkopen. Maar een halve derailleur? Er zal vast wel iemand zijn die er interesse in heeft, maar attractief lijkt het nauwelijks.
De upgrade-optie komt bovendien wel érg snel na de introductie van de mechanische versies. En dat roept de vraag op waarom Sram dit (nu al) zo aanbiedt. Immers; de Eagle 70- en 90-groepen zijn amper afgekoeld, vers uit de fabriek en slechts mondjesmaat op de markt. En bikers moeten nog overtuigd worden van de mechanische Transmission-pendant. Dat-ie prima schakelt hebben wij je al verteld. Maar het zou een uitzondering zijn wanneer meteen iedere Velozine-lezer na het lezen van onze test, naar de bikeshop gaat (of klikt) om een set te bestellen. Zo eenvoudig en snel gaat dat niet.
Waarom niet meteen de volledige GX Eagle AXS Transmission-derailleur kopen?
Sram vraagt voor de GX Eagle AXS Transmission upgrade-kit 650 euro. Dat is 115 euro goedkoper dan een AXS Pod Rocker-schakelaar (170 euro), AXS-batterij (63 euro), AXS-batterijlader (52 euro) en een GX Eagle AXS Transmission-derailleur (480 euro). Maar dat betekent dus ook dat je voor 115 euro méér dezelfde upgrade kunt doen maar dan met een complete derailleur. Is dat niet logischer? Het is maar net welke weging je er op na houdt. Want je zou kunnen beargumenteren dat je complete Eagle 70 of 90-derailleur dan dus nog verkoopbaar is. Maar ja; negen tegen tien is die al flink gebruikt op het moment dat je een upgrade als dit zou overwegen. En wat brengt zoiets op de markt dan nog op? Afgaande op de nieuwprijs van de mechanische derailleurs, gaat dat waarschijnlijk minder zijn dan die meerkosten voor een set met een complete GX Eagle AXS Transmission-derailleur.
Reken daarbij dat de genoemde 650 euro een adviesverkoopprijs is. En iedereen weet dat er al vrij snel betere prijzen te vinden zijn online en zelfs via je lokale bikeshop. Zo vind je de set nú al voor minder dan 600 euro bij onze oosterburen. Daarmee wordt het verschil nog minder groot en is het gemak van één set met alle benodigde onderdelen, juist weer een sterk argument.
Of je nu waarde hecht aan restwaarde of gewoon op een relatief eenvoudige manier je drivetrain wil upgraden; met deze kit laat Sram in elk geval zien dat het ecosysteem steeds meer in lagen, modulair wordt opgebouwd. En dat is op zichzelf een goede zaak.
Bron en meer info: sram.com