Specialized Diverge STR, Diverge en Crux nu met Shimano GRX 12-speed

De voorbije zomer lanceerde Shimano z’n GRX-gravelgroepen met 12-speed. En langzaam maar zeker zien we die nu ook steeds meer terug op complete fietsen. Zo levert Specialized nu een aantal versies van z’n Crux crosser annex gravelbike en de Diverge gravelbike nu óók met de nieuwste versie van GRX. Oók de Diverge STR met z’n unieke geveerde zitbuis, is nu leverbaar met een GRX 1×12-aandrijving.

Met GRX wist Shimano een flink aandeel in de markt van gravelbikes te veroveren. Misschien wel juist omdat de concurrent vooral inzet op 1x-groepen, oftewel aandrijvingen zónder voorderailleur. Want binnen de GRX-familie is best veel keuze mogelijk, óók met een voorderailleur. Eind augustus breidde de Japanse onderdelenfirma het aanbod verder uit. Want naast de bestaande 11-speed GRX-onderdelen, is er een nieuwe generatie met 12-speed bijgekomen. Mondjesmaat zien we ze ook steeds meer terug in de (digitale) showroom. Zo ook bij Specialized, die in z’n verder door Sram-gedomineerde programma aan gravelbikes, nu een aantal modellen levert met Shimano GRX 1×12 en 2×12.

Shimano GRX 12-speed

Met GRX zette Shimano z’n eerste gravelbike-specifieke groep neer. Aanvankelijk als 11-speed, maar sindskort is de familie uitgebreid met 12-speed opties met én zonder voorderailleur.

Crux Comp

De Crux is Specialized’s cyclocrosser die ook dubbelt als gravelracer, waar je tot 47 millimeter brede banden in kwijt kunt. Specialized levert hem in de basis in vier varianten, waarbij de S-Works versie met het slechts 725 gram wegende frame veruit het topmodel is. De overige modellen van de Crux delen het frame, dat in plaats van dat uiterst lichte 12r-carbon van 10r-carbon is gemaakt. Met 825 gram kunnen we dan nog steeds niet spreken van een zwaar frame. Dit frame vind je in de Pro, Expert en Comp-modellen, waarbij de Comp de opstapper is. Of opspringer, om in cross-termen te blijven. De Comp is er vanaf 4.000 euro en is vanaf nu voorzien van een Shimano GRX RX820 1×12-afmontage. Achteraan is de Crux Comp voorzien van een 10-45t Shimano Deore XT cassette, vooraan gecombineert met een 40-tands kettingblad.

Specialized Crux Comp met Shimano GRX 1x12, 12-speed gravelgroep

De Crux is Specializeds cyclocrosser, maar dubbelt sinds z’n laatste incarnatie ook als gravelracer waar tot 47 millimeter brede banden in passen. Specialized levert de Crux Comp nu met Shimano GRX 1×12. En mocht je het ‘gloss vivid pink/electric green’ van hierboven niets vinden…

… dan is de Crux Comp er ook in het ‘satin taupe/smoke/midnight shadow/metallic spruce’, op voorwaarde dat je die kleur tot 10 keer foutloos weet uit te spreken bij de Specialized-dealer om de hoek.

Diverge Sport Cabon

Met de Crux vooral gericht op snelheid, is de Diverge Specialized’s allround gravelbike. Ook deze gravelbike heeft ruimte voor banden tot 47 millimeter, maar qua geometrie is de Diverge meer geschikt voor lange, avontuurlijke ritten. Specialized levert de Diverge in aluminium en carbon, waarbij de carbon versies standaard de Future Shock vering hebben. Nee, niet een geveerde voorvork, maar een geveerde stuurpen. De 20 millimeter veerweg die de stuurpen heeft, geeft uiteraard meer comfort, maar houdt het verder simpel en gravelbike als concept nog betrekkelijk elementair.

De Diverge is er ook als S-Works uitvoering, met daarnaast Pro-, Expert, Comp- én Sport-modellen. Die Diverge Sport Carbon is er nu met Shimano GRX 2×12. Hierbij is de groep samengesteld uit een RX820-serie voor- en achterderailleur, RX610-grepen en RX400 schijfremmen. Je hebt deze Diverse Sport Carbon voor 3.500 euro. En dat is best opvallend, want de Comp Carbon heeft een GRX 2×11-groep en een marginaal lichter frame, maar kost 1.000 euro méér. Goed; bij de Sport Carbon stel je het dan zónder SWAT-opbergvak in de onderbuis.

Specialized Diverge Sport Carbon met Shimano GRX 12-speed, 2x12

De Diverge Sport Carbon heeft een 2×12 GRX-aandrijving en is verkrijgbaar in de kleur ‘gloss metallic spruce/spruce’…

… of in paars-indigo, of ‘satin carbon’ met een blauwe accentkleur.

Diverge STR Comp

Vorig jaar lanceerde Specialized met de Diverge STR een echte nekkendraaier. De zitbuisconstructie valt namelijk nogal op. Analoog aan de Future Shock stuurpen-vering, gaat Specialized met de geveerde zitbuis in de Diverge STR nog een flinke stap verder in het concept van ‘suspend the rider’. Vering tussen frame en rijder is er niet per se voor méér tractie, maar zorgt vooral voor méér comfort. Oók de Diverge STR wordt in veel verschillende uitvoeringen op de markt gezet. Specialized levert de Diverge STR Comp nu met Shimano GRX 1×12, met alle onderdelen uit de RX820-serie. De cassette is een Shimano Deore XT-exemplaar die met de 10-51-vertanding een bereik van 510 procent biedt. De Specialized Diverge STR Comp met GRX kost 5.000 euro.

De Diverge STR Comp met GRX 1×12 is er in het ‘white sage/pearl’ en…

… ‘satin metallic midnight shadow’.

Bron en meer info: specialized.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments