Toekomst van Rocky Mountain veiliggesteld dankzij overname door Canadese investeerders

In december vorig jaar stond het illustere mountainbikemerk Rocky Mountain op de rand van de afgrond. Uitstel van betaling werd aangevraagd, met als doel een faillissement af te wenden. In een tijd waarin berichten over omvallende merken, hoge kosten en afhakende consumenten de boventoon voeren, is er nu ook eens positief nieuws uit de fietswereld: Rocky Mountain krijgt een nieuwe kans nu een groep Canadese ondernemers het merk overneemt.

In december 2024 vroeg Rocky Mountain uitstel van betaling aan, in de hoop een faillissement te voorkomen. Een half jaar later komt het nieuws naar buiten dat Chaos Sport Inc. het merk overneemt.

Dat er toch wel een mineurstemming heerst in de fietsindustrie, mag geen nieuws zijn. En zo rond de jaarwisseling werd dat nog eens versterkt. Zo kwam het nieuws naar buiten dat Pon, als eigenaar van het roemruchte merk GT Bicycles, het fietsmerk op pauze zet. Dat nieuws was nog niet geland of Rocky Mountain kondigde uitstel van betaling aan in de hoop financiële ademruimte te vinden. Minder fortuinlijk was het Nederlandse Pilot Cycles, dat kort daarna de deuren moest sluiten. Al volgde kort daarna ook een verrassende wending: de originele oprichters zetten het merk voort. Een vergelijkbaar scenario voltrok zich onlangs bij Kona, waar Dan en Jake – de mannen die het merk ooit oprichtten – het roer weer overnamen nadat een investeringsmaatschappij roofbouw toepaste in een zoektocht naar snelle winst.

Na de aankondiging in de december dat Rocky Mountain in allerijl een faillissement probeerde te voorkomen, bleef het redelijk stil op dit punt. En hoewel het personeelsbestand flink werd ingekrompen en de R&D afdeling in British Columbia werd gesloten, bleef het merk onder meer actief op social media. De onderliggende boodschap: we zijn niet dood en zéker nog niet begraven. Hooguit dat ze zich hebben teruggetrokken in de donkere bossen van Canada. En nu, maanden later, komt Rocky Mountain dat donkere bos uit onder leiding van een groep Canadese ondernemers. Zij nemen het merk over via hun gezamenlijke bedrijf Chaos Sports Inc. (wat hopelijk niets zegt over hun collectieve managementstijl…). Daarmee lijkt de toekomst van het merk, dat sinds 1981 stevig geworteld is in de Canadese mountainbikescene, voorlopig veiliggesteld.

Rocky Mountain Bicycles krijgt een nieuwe toekomst door investering van Chaos Sports Inc. die als nieuwe eigenaar het merk voortzet

Chaos Sports als nieuwe eigenaar mét ambitie

De nieuwe eigenaren zijn geen groentjes: drie van hen zijn betrokken bij het e-bike merk Maui Bikes. Anderen komen uit de hoek van distributie en merkstrategie, met CV’s die naamgevers bevatten als Oakley, The North Face en Thibert Inc.

Het persbericht dat Rocky Mountain gisteren uitstuurde over de overname spreekt van een nieuwe, frisse blik. Maar ook één die duidelijke commerciële ambities met zich meebrengt. De nieuwe groep eigenaren spreekt over een “strategische relaunch” in de periode 2025–2026 en heeft het vizier gericht op een prominente positie als “wereldwijde leider in mountainbiken”. Mooie woorden, die in de praktijk waarschijnlijk zullen betekenen dat Rocky Mountain zichtbaarder zal moeten zijn, breder inzetbaar en misschien zelfs wat gestroomlijnder wat betreft het productaanbod en z’n positionering.

En daar wringt het een beetje. Want Rocky Mountain is nu juist zo geliefd omdat het altijd een beetje z’n eigen weg koos. Eigenwijs in ontwerp, sterk geworteld in de Noord-Amerikaanse mountainbikescene en niet per se volgend aan de laatste trends. Het goede nieuws is dat de R&D-afdeling in elk geval behouden blijft in het Canadese Vancouver. Daar waar het merk ooit ontstond, uit de modder en wortels van de befaamde North Shore. Ook wordt beloofd dat bestaande garanties overeind blijven, dat onderdelen beschikbaar blijven.

Balanceren tussen roots en rendement

De overname van Rocky Mountain lijkt goed nieuws dus, waarbij het roemruchte merk toch een toekomst krijgt. Maar dit nieuws komt dus wel met een spanningsveld; want wil je overleven in de huidige markt, dan moet je meegroeien. En dat gaat vaak gepaard met consessies. Sommige fans zagen het merk al concessies maken door volop in te zetten op e-mountainbikes. En in zekere zin is dat een lot dat veel merken is beschoren. Maar daar wringt dan ook de schoen; maak te veel consessies en je bent niet meer het merk dat je ooit was. Maar ja; wat was, bleek niet levensvatbaar. Dus wat Rocky Mountain te doen staat, is balanceren tussen verleden en toekomst, tussen roots en rendement.

De nieuwe eigenaren spreken over respect voor de historie, en over een voortzetting van de “Love the Ride”-mentaliteit. Dat klinkt hoopgevend, maar is eveneens nietszeggend voor de strategie in de toekomst. Laten we hopen dat het merk z’n unieke positie weet te behouden, én gezond de toekomst in kan. Want de fietsenbranche kan wel wat iconen gebruiken die overeind blijven.

Bron: bikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments