Trailrespect 3.0: anders dan we dat al kenden

Neem je verantwoordelijkheid!

#trailrespect… die term heb je de voorbij jaren steeds vaker gehoord.

Is het niet omdat het te nat is, dan is het wel om dat het te droog is. In deze tijden is er nóg een reden: toenemende drukte.

Nu kun je dat allemaal afdoen als betutteling… Maar je kan dat ook niet doen. En dát is uiteindelijk in ons aller voordeel. Kortom: neem je verantwoordelijkheid.

Trailrespect 1.0 en 2.0

Sinds de komst van de nieuwe stijl routes en het daarbij behorende onderhoud, is trailrespect een veelgehoorde term. Een term die in de winter voorbij komt vanwege modder en het daardoor stuk rijden van de route. In de zomer zien we de andere kant van het spectrum: juist op de zanderige bosgronden wordt de ondergrond zo mul dat er sporen omheen ontstaan en wat voorheen een singletrack was, een grote onfietsbare zandbak wordt. In beide gevallen is de omvang van het onderhoud om de tracks te herstellen dé reden om op te roepen om trailrespect.

Trailrespect wanneer het te nat is…

Gort droge trails

Te nat, te droog… en nu: te druk

Voor de komende periode voorspel ik echter een nieuwe variant. Wie afgelopen week in de natuur was, kon al zien wat een herfstvakantie kan doen voor de drukte in de plaatselijke bossen. In het voorjaar tijdens de lockdown zagen we daarbij de eerste tekenen van regulering in de natuur: in de weekenden werden parkeerplaatsen bij natuurgebieden afgesloten.

Wat we toen óók konden zien, is dat door het sluiten van sportscholen en annuleren van veldsportcompetities, menigeen naar de fiets greep. Er was een sterke toename van zowel beginnende wielrenners als mensen die ‘nog ergens’ een mountainbike hadden staan of er snel via marktplaats één op de kop hadden getikt.

Juist die toegenomen diversiteit aan mountainbikers levert soms onderlinge frustraties op, veelal op de singletracks. Het resulteert in onverstandige inhaalpogingen op singletracks (anderhalve meter!) en drukte en opstoppingen op de tracks, te vergelijken met een reguliere zomerse dag op de Kalverstraat.

De terreineigenaren waarover deze routes lopen hebben – net als alle andere organisaties – ook een verantwoordelijkheid om de verspreiding van Covid-19 te beperken en/of terug te dringen. Ook zij zullen deze (ongewenste) situaties op de trails zien en zij zullen niet schuwen om hun verantwoordelijkheid nemen.

De Utrechtse Heuvelrug heeft op hun routes al de regel ingesteld ‘Inhalen op singletracks doe je niet, want je kunt geen anderhalve meter afstand houden’.

Trailrespect 3.0: Neem je verantwoordelijkheid!

Uiteindelijk hebben we het zelf in de hand. De routes worden pas afgesloten als er teveel drukte ontstaat én als we elkaar de ruimte niet gunnen/geven. Uiteraard: niemand zit te wachten op een ophokplicht. Je wil naar buiten en dat is je goed recht. En ook prima, maar neem als doorgewinterde biker zelf je verantwoordelijkheid! Uiteindelijk schiet je er zelf ook niets mee op als de boel dichtgegooid wordt.

Dus, wat kun jij doen?

  • Blijf in je eigen regio fietsen;
  • Mijd drukke routes – op zondagochtend op Amerongen of Hoge/Lage Vuursche is doorgaans geen goed idee
  • Fiets alleen – groepjes groter dan 4-rijders mogen sowieso niet, maar fiets bij voorkeur gewoon alléén.
  • Mijd drukke tijden – ga pas ‘s middags of zelfs aan het einde van de middag pas op pad;
  • Check de website en/of Facebookpagina van de route die je wilt rijden voor de laatste stand van zaken;
  • Geef anderen de ruimte zodat zij ook jou de ruimte kunnen geven;
  • Tot slot: wees lief en respectvol naar elkaar. Niemand vindt de situatie waar we in zitten leuk, dus laten we er samen het beste van maken! En laten wij als doorgewinterden het goede voorbeeld geven!
Geplaatst in Nieuws.
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments