
Checkpoint plus SL: Checkpoint SL mét trapondersteuning
De Checkpoint+ SL is Treks eerste volwaardige elektrische gravelbike. Wilde je bij Trek voor een offroader met krom stuur én trapondersteuning shoppen, dan kwam je vooralsnog uit bij de Domane+. Maar dat is in feite een enduraceracer waar maximaal 40 millimeter banden in passen. Daarmee kun je zeker offroad – vraag maar aan collega Arjan, maar een band van 40 millimeter kan tegenwoordig al bijna geen gravelband meer genoemd worden. Wat dat aangaat doet Trek het met de nieuwe Checkpoint+ SL beter; deze e-gravelbike biedt ruimte voor banden tot 50 millimeter en sluit daarmee beter aan bij de eisen van gravelrijders anno nu.
TQ HPR60-motor
De fiets is uitgerust met de TQ HPR60-motor, die met z’n unieke Harmonic Pin Ring-overbrenging de stilste middenmotor op de markt is. Het getal in de typeaanduiding geeft het maximaal koppel weer: 60 newtonmeter dus. De TQ-motor heeft een piekvermogen van 350 watt.
De in de onderbuis geïntegreerde accu van 360 wattuur moet volgens Trek in de zuinigste stand tot ongeveer 97 kilometer actieradius mogelijk maken. Maar zoals altijd is bereik weinigzeggend, omdat het gebruik nogal invloed heeft op het werkelijke bereik. De accu is overigens niet uitneembaar. Althans, niet om hem op te laden. Dat doe je dan dus via de laadpoort boven de motor. Voor langere ritten is er een range-extender van 160 wattuur die je een bidonhouder plaatst.

Bediening en display
De ondersteuningsstanden zijn te bedienen via knoppen die ter hoogte van de grepen aan de binnenkant van het stuur zijn gemonteerd. De Checkpoint+ SL 5 en 6 AXS hebben een zwart-wit display van TQ in de bovenbuis; de SL 7 AXS krijgt een kleurenscherm. Alle modellen zijn te koppelen met de Trek Central-app voor bijvoorbeeld actieradiusberekening en het instellen van de motor.


Frame en constructie
Het frame van de Checkpoint+ SL is gemaakt van Treks 500 series OCLV-carbon. Trek ging hierbij uit van de spierfiets Checkpoint SL, maar uiteraard nu rekeninghoudend met de TQ-motor in het vooronder. Voor extra comfort is het frame voorzien van de Isospeed-comfortconstructie, die we kennen van de reguliere Checkpoint. Isospeed ontkoppelt de zitbuis enigszins van de bovenbuis en staande achtervork, waardoor de zadelpen meer kan buigen om trillingen te dempen. Trek voert verschillende versies van dit ontwerp. Het een meer overtuigend, dan het andere, zo is onze ervaring.
Het frame en de carbon voorvork bieden dus ruimte voor banden tot vijftig millimeter breed. Voor wie nog meer comfort zoekt, wordt de SL 7 AXS geleverd met een Rockshox Rudy-voorvork met veertig millimeter veerweg. Hoewel de maatreeks van de nieuwe Checkpoint+ SL begint met een XS-frame, is de SL 7 AXS er pas vanaf een S. Bij de XS-frames past de geveerde voorvork namelijk niet. Dat betekent dus ook dat je de andere modellen in XS nadien niet kunt voorzien van een geveerde voorvork.
Alle modellen maken gebruik van de universele derailleurhanger (UDH). Daarnaast zijn er montagepunten voor spatborden, een achterdrager en verschillende frametassen. Ook is er ruimte voor de kabel van een mechanische dropper-zadelpen.



Geometrie
Trek is ook bij Checkpoint+ SL niet zuinig in het aanbieden van framematen. Er zijn er zes, van XS tot XL. De uitzondering is – zoals hierboven aangehaald – de Checkpoint+ SL 7 AXS die met z’n geveerde voorvork verkrijgbaar is in de maten S tot en met XL. Trek volgt bij deze e-gravelbike de geometrie van z’n spierfiets Checkpoint SL Gen 3. Daarbij spreekt het merk van een ‘gravel endurance geometrie’, met een kortere reach en hogere stack dan eerdere generaties. Hierdoor is een rechtere zitpositie mogelijk, wat een grotere toegankelijkheid en meer comfort moet bieden, zonder dat volgens Trek de stabiliteit in het gedrang komt.
Drie modellen
Trek levert de e-gravelbike Checkpoint+ SL in drie uitvoeringen. Alle modellen maken gebruik van dezelfde 500 Series OCLV-carbon frameset en de TQ HPR60-middenmotor met 360 wattuur accu.
De Checkpoint+ SL 5 is er vanaf 4.999 euro en komt de mechanische Shimano GRX RX820 1×12-speed-groep met een Shimano Deore XT M8200 10-51t-cassette. De aluminium wielen zijn Bontrager Paradigm Comp 25’s, voorzien van Bontrager Girona Pro tubeless-ready banden.

Voor 5.999 euro is er de Checkpoint+ SL 6 AXS, waarbij de Sram Rival AXS-grepen gecombineerd worden met een Sram GX Eagle AXS T-Type achterderailleur en een Eagle XS-1275 10-52t-cassette. Ook dit model heeft Paradigm Comp 25-wielen met dezelfde Girona Pro-banden.
Het topmodel is de Checkpoint+ SL 7 AXS, dat 7.499 euro kostr. De SL 7 heeft Sram Force AXS-grepen, gekoppeld aan een Sram X0 Eagle AXS T-Type achterderailleur en een XS-1295 10-52t-cassette. Dit model onderscheidt zich bovendien met een Rockshox Rudy XPLR-voorvork met 40 millimeter veerweg. Maar dat betekent ook dat deze fiets er niet in de kleinste XS-framemaat is, maar pas beschikbaar is vanaf maat S. De wielen zijn hier van een hoger niveau: Bontrager Aeolus Elite 35V Carbon, eveneens tubeless-ready, met Girona Pro-banden.


Bron en meer info: trekbikes.com










