
Het moment is (opnieuw) daar: een volledig geveerde gravelbike
We lieten je gisteren kennismaken met de extra veerweg in Rockshox’ nieuwe gravelvoorvork Rudy XL. En nu is er al een bijpassende fiets. Nou ja ‘nu al’… Rockshox ontwikkelende de Rudy XL op verzoek van Trek, dat iets nieuws voor ogen had. En dat komt nu allemaal bij elkaar in de vorm van de Checkout SL. En ja, net als jij hebben wij ook véél vragen…
Nee, Trek is hiermee niet de eerste; Niner was er in 2018 al bij met z’n dubbelgeveerde MCR. Maar het feit dat je die fiets misschien ook niet meteen voor je ziet, zegt hoe progressief Niner daarmee was. Gaat dat nu, ruim zeven jaar later, anders zijn met de Trek Checkout SL? Of kijken we over nog een paar jaar terug naar deze introductie en denken: “Ah ja, die Checkout SL was dé gateway drug naar het opnieuw populair maken van de crosscountry mountainbike”. Als gezegd: vragen, veel vragen.



Wat is de Checkout?
Even los van de filosofische benadering van de vraag in de titel van deze paragraaf, is de Checkout SL een gravelbike met vooraan 60 millimeter veerweg, gecombineerd met 55 millimeter veerweg in de achtervering. De Checkout heeft rondom ruimte voor banden tot 2.2 inch oftewel 56 millimeter.
Trek zet de Checkout SL neer als een avonturenmachine en aan opslagruimte is dan ook geen gebrek. Zo zijn er niet minder dan vijftien montageplekken (op framematen M/L en groter zelfs achttien). Trek biedt specifieke frametassen aan en het kan je niet ontgaan zijn dat er een drager op de achtervork is gemonteerd. En omdat die achtervork dus kan bewegen, is deze drager ook voorzien van scharnierpunten. Daardoor is de bagage dus (deels) onafgeveerde massa, wat niet gunstig is voor het veergedrag. Bijkomend voordeel van een drager is wél dat je spullen níet aan/onder het zadel hoeven te hangen en je dus makkelijker met een dropper-zadelpen uit de voeten kunt.




Maar dan toch: waarom?
Volgens Trek is het de combinatie van de specifieke geometrie en de specifiek ontworpen vering die van de Checkout SL echt iets wezenlijks anders maakt dan simpelweg een bestaand gravelbike-ontwerp met vering, of een dubbelgeveerde mountainbike met een gravelstuur.
De argumenten die Trek zelf aanvoert zijn dat de Checkout SL ten opzichte van z’n reguliere gravelbike Checkpoint langer is voor meer stabiliteit en een rechtere zit heeft voor meer comfort. En vergeleken met de mountainbike-hardtail Procaliber en de fullsuspension Supercaliber, zit je op de Checkout SL eveneens meer rechterop en meer naar achteren, wat volgens Trek gunstiger is voor de efficiëntie op lange ritten. Het resultaat is volgens het fietsmerk een bike die sneller is op het asfalt dan een mountainbike en méér capabel op grove ondergrond dan een gravelbike zonder vering.
Tja, cynisme is ons niet vreemd: als je ver genoeg inzoomt, lijkt elke haarscheur tussen categorieën zo groot als de Grand Canyon natuurlijk. Voor Trek is het gat tussen de ongeveerde gravelbike en een mountainbike ogenschijnlijk groot genoeg om de Checkout te ontwikkelen. In hoeverre dat ook een gat in de markt is? Die vraag zal zich zelf de komende seizoenen wel beantwoorden, gokken we zo.


Geometrie
Een blik op de geometrietabel laat ook duidelijk de mix tussen gravel- en mountainbike zien. Zoals aangehaald is de het frame ten opzichte van andere gravelbikes betrekkelijk lang, met een grote reach én lange wielbasis. De voorvork staat behoorlijk onderuit. Trek levert de Checkout in vijf framematen, waarbij bij de S de balhoofdhoek een flauwe 68,8 graden is. Bij de M staat de voorvork onder een hoek van 69 graden, bij de ML, L en XL is dat 69,4 graden. Dat resulteert in een naloop tussen de 92,8 millimeter bij het compactste frame en 88,5 millimeter bij de grotere frames. En dat is betrekkelijk lang, maar weer niet zo lang als bij menig mountainbike. Ook staat de trapas lager dan bij een mountainbike, maar wel wat hoger dan bij de gravelbike Checkpoint.

GR Checkout-gravelstuur
Als de banden niet onder doen voor de exemplaren op de mountainbike, waar zit hem de snelheid dan in? De Lengte van het frame en de stuurhoek zijn daarin niet meteen doorslaggevend. Het antwoord moeten we dus zoeken in de zitpositie. Enerzijds is dat dus gekoppeld aan de specifieke geometrie, maar alleen in samenspraak met het stuur. Immers; de zit is in de basis meer rechtop, maar met een gravelstuur kun je dat flink beïnvloeden door het stuur onderin vast te pakken voor een meer aerodynamische zitpositie.
Trek lanceert het GR Checkout-gravelstuur om daarin nog een stap verder te gaan. Om tegenwicht te bieden aan de grote naloop van het voorwiel is dat stuur vrij breed. Meest kenmerkend zijn de ver onderuit getrokken zijkanten, die in totaal twaalf centimeter breder zijn onderaan dan bij de grepen. Deze extra breedte geeft nog meer controle en zet de handen en polsen in een iets natuurlijke positie om zodoende langdurig comfortabel onder in het stuur te kunnen hangen. Een effect dat we eerder al zagen bij het gravelstuur WCS Beacon van Ritchey. De bovenzijde van het stuur heeft een acht graden achterwaartse en vier graden neerwaartse buiging voor eveneens een meer ergonomische houvast.
Het gravelstuur GR Checkout is gemaakt van carbon. Trek voegt daar IsoCore aan toe, een schuimvulling die trillingen zou absorberen.


Framedetails
Het frame van de Checkout SL is gemaakt van Treks 500 Series OCLV-carbon. Daarbij heeft Trek het Checkout-frame getest volgens de zwaardere testprotocollen voor mountainbikeframes. Het frame heeft interne kabelgeleiding, waarbij de kabels niet door het bovenste balhoofdlager gaan. Ook opvallend is de optie dat je zelfs de kabels extern kunt verleggen via de ‘goot’ aan de bovenkant van de onderbuis. Het frame heeft verder een UDH-uitvaleinde en trapasmontage met T47-schroefdraad en een 142 x 12 millimeter inbouwbreedte voor de achternaaf. Het frame is overigens alleen geschikt voor 1x-aandrijvingen; een voorderailleur past niet op het frame.
De achtervering biedt dus 55 millimeter veerweg dankzij een hevel en de horizontaal geplaatste Rockshox Sidlux-achterdemper. Over verdere kenmerken van het veersysteem heeft Trek geen uitspraken gedaan in z’n persbericht. Wel heeft het een whitepaper gepubliceerd met de onderzoeksresultaten naar het waarom voor de keuze van vering. Het frame inclusief demper zou overigens 2.4 kilo wegen in de maat ML.

Het Serie 500 OCLV carbon frame heeft een UDH-uitvaleinde, een T47-trapaspot en een kettinggeleider voor een enkel kettingblad vooraan.

Integratie
Qua integratie heeft Trek niet bezuinigd op de opties voor bagage en accessoires. Er zijn in totaal vijftien montagepunten (bij maten M/L en groter zelfs achttien), zodat je overal bidons of bagage kunt kwijt kunnen. Binnen de voorste driehoek past een frametas die Trek samen met Topo Designs ontwikkelde, afgestemd op de vormen van het Checkout-frame.
Zoals ook al aangehaald, heeft Trek een meebewegende drager ontwikkeld. Die maakt gebruik van een extra link en drie lagerpunten om de beweging tussen voor- en achterdriehoek op te vangen. Naast dat het de mogelijkheid geeft om met een dropper zadelpen te rijden, zit het gewicht van de bagage ook lager op de fiets, wat de stabiliteit ten goede komt. Maar de bagage wordt nu deels onafgeveerde massa, wat de werkingsgraad van de vering juist niet ten goede komt. En de toevoeging van extra scharnierpunten betekent ook meer onderhoud.
De drager zelf is voorzien van maar liefst vijftien bevestigingspunten voor bidonhouders of andere accessoires. Daarnaast zijn er sleuven geïntegreerd om spanbanden doorheen te halen, wat het in- en uitpakken van bagage vergemakkelijkt.


Trek levert diverse tassen voor de Checkout SL. Waaronder een framespecifiek exemplaar ontwikkelt met Topo Designs.

Modellen en prijzen
Trek brengt de Checkout voorlopig in twee uitvoeringen met de in kern dus hetzelfde frame en dezelfde Rockshox Rudy XL-voorvork en Sidluxe-achterdemper, met drie standen voor de ingaande demping (open, pedal, lock). Beide uitvoeringen worden ook standaard geleverd mét de meebewegende achterdrager en het specifieke carbon GR Checkout-gravelstuur. Qua kleur heb je bij beide bikes de keuze uit twee kleuren.
Een losse frameset, bestaande uit frame, achterdemper én achterdrager is er voor 2.999 euro.
De Checkout SL 5 is afgemonteerd met Shimano’s mechanische GRX RX820 1×12-speed-groep. Hierbij is in een Shimano Deore XT M8200 10/51t-cassette voorzien, wat een bereik geeft van 510 procent. De SL 5 krijgt aluminium Bontrager Paradigm Comp 25-wielen mee, met daaromheen de Bontrager Betasso RSL GX-banden van 50 millimeter breed. Standaard is ook een TranzX dropper-zadelpen met 100 millimeter verstelweg aan boord. De Checkout SL 5 weegt in de maat ML 11,97 kilo en kost 4.999 euro.

Voor 2.000 euro meer (dus 6.999 euro) is er de Checkout SL 7 AXS. Hierbij schakel je draadloos in de vorm van Sram Force AXS-grepen en een XO Eagle Transmission-derailleur in combinatie met een Sram XS-1295 T-Type 10/52t-cassette met een bereik van 520 procent. De SL 7 is ook voorzien van de 50 millimeter Betasso-banden, maar die zijn bij deze bike gemonteerd op carbon Bontrager Aeolus Pro 3V-wielen. Qua dropper krijgt de SL 7 de draadloze Rockshox Reverb AXS mee, met 100 millimeter verstelweg. Volgens Trek weegt de Checkout SL 7 AXS 11,28 kilo (maat ML).

Bron en meer info: trekbikes.com










