Cervélo nu ook geveerd van het padje: lanceert ZFS-5 fullsuspension

Nieuw speelgoed voor Milan Vader en Fem van Empel

Eerder dit jaar gingen we op pad met Cervélo’s eerste mountainbike, de ZHT-5 crosscountry-hardtail. Met het sponsoren van Team Jumbo Visma, met naast Milan Vader inmiddels ook Fem van Empel, kon het merk niet achterblijven met fatsoenlijk offroad-materiaal voor hun deelname aan de UCI Mountain Bike World Series. Maar met alleen een hardtail is het op sommige parcoursen toch wel behelpen. Daarom introduceert Cervélo nu, aan de vooravond van de eerste manche van de World Series, de ZFS-5 crosscountry-fullsuspension.
Cervélo ZFS-5 crosscountry fullsuspension mountainbike

ZHT-5 crosscountry-hardtail zéker geen sluitpost

Bij de introductie van Cervélo’s eerste dikkeband-offroader, de ZHT-5, speculeerden we al over de plannen van het merk. Want met alleen een crosscountry-hardtail aan de World Series beginnen is niet alleen ambitieus, maar als je naar de parcoursen kijkt ook een beetje naïef. En zeker wanneer je kleppers als Milan Vader en – sindskort – ook Fem van Empel in je gelederen hebt, moet je meer dan alleen een lichte hardtail hebben. Het leek niet meer dan logisch dan dat de ZHT-5 géén sluitpost zou zijn voor het merk. En afgelopen weekend, in voorbereiding op de eerste World Series manche in Nové Město, werden beiden bij de XCO 3 Nations Cup in het Limburgse Watersley dan ook gespot op hun nieuwste knalgele racebolide: de ZFS-5. Vandaag geeft Cervélo ook – mondjesmaat – wat informatie prijs…

Cervélo ZFS-5 crosscountry fullsuspension mountainbike

ZFS-5: Cervélo ZHT-5 meets Santa Cruz Blur?

De nieuwe ZFS-5 fullsupension werd tegelijkertijd ontworpen met de ZHT-5 hardtail. Maar zoals je kan verwachten komt er bij een fully net wat meer kijken dan bij een hardtail. En voor een merk dat tot voor kort alleen racefietsen ontwikkelde én concerngenoot is van Santa Cruz, is het niet meer dan logisch dan dat ze bij hun Californische collega’s te raden zijn gegaan. Nee, het is dus geen toeval als je enige overeenkomsten ziet tussen de Santa Cruz Blur en de Cervélo ZFS-5.

In de basis is het flex-stay-veersysteem ontwikkeld met dezelfde layout. De ZFS-5 is er, net als de Blur met 100 en 120 millimeter veerweg. Ook de scharnierpunten en hun hardware zijn op dezelfde wijze gemaakt. De hevel tussen staande achtervork en achterdemper is – zover wij kunnen zien – ook identiek. Tja, dat zijn beproefde ontwerpen en onderdelen, dus geef ze eens ongelijk? Maar verder houden de overeenkomsten wel op. Zo heeft Cervélo, zo zeggen ze, de eigen carbon-expertise ingezet om stijfheid en gewicht anders af te stemmen. Wollige taal wellicht en in hoeverre dat merkbare verschillen oplevert? We zullen moeten wachten tot we er zelf mee kunnen rijden.

Cervelo ZFS-5 Cervélo

Duidelijk zichtbaar is dat de staande achtervork van de flex-stay-achtervork naar de hevel toe iets anders loopt; functioneel zal het echter weinig impact hebben. Verder is het achterste montagepunt van de remklauw een losse aluminium adapter. Daardoor steunt de remklauw geheel af op de liggende achtervork. Hierdoor zegt Cervélo de flex links én rechts in de staande achtervork identiek te kunnen houden, wat een gunstige uitwerking heeft op de vering.

Bij het voorframe zien we overeenkomsten met de ZHT-5, waarbij de kabelloop dóór het bovenste balfhoofdlager de meest duidelijk is. Iets waar concerngenoot Santa Cruz overigens niets van moet hebben. In het voorframe is ruimte voor twee bidons. Op de onderbuis kun je de bidonhouder op twee posities monteren, zoals we ook al bij de hardtail zagen. Tot slot – en uiteraard logisch – heeft de ZFS-5 een UDH-dropout voor de rechtstreekse montage van Srams nieuwste T-Type derailleurs.

Cervelo ZFS-5 crosscountry fullsuspension mountainbike

Die ene remleiding gaat dóór het bovenste balhoofdlager het frame in.

De trapaslagers zitten via schroefdraad gemonteerd in het frame.

Door het achterste montagepunt van de remklauw via een losse aluminium adapter aan de liggende achtervork te monteren, kan Cervélo de flex links én rechts in de staande achtervork identiek houden voor een gunstigere werking van de vering.

Geometrie

Terwijl de ZHT-5 volgens sommige een haast conservatieve geometrie heeft, is Cervélo bij de ZFS-5 wel wat extremer. Zo heeft de ZFS-5 met 100 millimeter veerweg een balhoofdhoek van 67,8 graden, wat flauwer is dat de Blur van Santa Cruz. De zitbuishoek is met 76,5 graden bij de Small aflopen naar 76 graden bij de XL identiek aan de Blur. De achtervorklengte varieert, net als bij de stalgenoot, per framemaat en loopt op van 432 millimeter bij de Small tot 440 millimeter bij de XL. Ze zijn daarmee iets langer dan die van Santa Cruz’ Blur. Opvallend genoeg is de totale wielbasis wél iets korter.

Cervélo ZFS-5 Geometrie

Voorlopig ‘for racers only’

Net als de Dogma XC die Pinarello eveneens vandaag introduceerde voor z’n topracers Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot, is de Cervélo ZFS-5 er voorlopig alleen voor de gesponsorde racers. Cervélo geeft aan dat hun nieuwe crosscountry fullsuspension in augustus van dit jaar verkrijgbaar zal zijn. Tegen welke prijs en met welke afmontages is nog niet bekend gemaakt.

Bron: cervelo.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments