Utrechtse Heuvelrug & NM: Vignetplicht gravelbikers en prijsverhoging…

…in strijd tegen illegaal rijden

Natuurmonumenten en MTB Utrechtse Heuvelrug voeren per 1 mei vignetplicht in voor gravelbikers en verhogen de prijzen van deze (verplichte) vignetten. Dit alles om de strijd tegen illegaal rijden te kunnen bekostigen en zodoende routetoegang in de toekomst te kunnen garanderen.

 

** Geupdate 2 april – Klik hier voor meer informatie **

 

Gravelbiken op de Utrechtse Heuvelrug of in gebieden van Natuurmonumenten? Dat kan vanaf 1 mei alleen nog als je in het bezit bent van het juiste vignet. Tot dusver waren de bekende routevignetten alleen van toepassing op mountainbikeroutes in betreffende gebieden, maar beide partijen breiden de ‘dekking’ dus uit. Daarbij komt een prijsverhoging vanaf 1 mei. Zowel het UHR-vignet als dat van Natuurmonumenten worden € 5,00 duurder en komen daarmee op respectievelijk € 12,50 en € 17,00. Reeds gekochte 2021 vignetten blijven overigens geldig.

MTB Utrechtseheuvelrug – Vignet 2020 en 2021

MTB Vignet Natuurmonumenten 2021

Werkgroep om illegale segmenten te verwijderen

Dit alles is de uitkomst na enkele maanden van overleg tussen de NTFU, MTB Utrechtse Heuvelrug, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Doel van het overleg: gezamenlijk iets doen aan de sterke toename van illegaal rijden. De prijsstijging is bedoeld om de kosten te dekken van een nieuwe werkgroep die actief en zo snel mogelijk illegale segmenten op diverse online route-applicaties gaat markeren, wat uiteindelijk moet leiden tot verwijdering.

Betrokken partijen zagen sinds de eerste lockdown in maart 2020 een sterke toename van het aantal fietsers en andere recreanten. En dat is helaas niet zonder problemen gebleven. Het is in de bossen drukker dan ooit. En dat leidt tot frictie tussen fietsers en andere recreanten. Hét grootste probleem dat voor de meeste irritatie en confrontatie zorgt is het wildrijden. Niet alleen rondom bestaande, vaste mountainbikeroutes, maar ook in gebieden waar in zijn geheel niet gebiked mag worden. Het gaat dus beslist niet alleen over mountainbikers, maar óók gravelbikers.

Routes ‘voor straf’ gesloten

Bikers, of dat nu mountainbikers of gravelbikers zijn, worden nogal snel door andere recreanten en beheerders over één kam geschoren. De gevolgen zijn potentieel desastreus: sommige mountainbikeroutes dreigen ‘voor straf’ gesloten te worden. Ons inziens niet alleen ‘niet leuk’, maar ook erg contraproductief. En dat is ook precies wat voorgenoemde partijen ook denken.

Bert Schaap licht namens het samenwerkingsverband verder toe:

“We zien dat we weer afglijden naar een soortgelijke situatie als pakweg 10 jaar terug. Dat moeten we echt voorkomen. We dreigen nu veel prachtige route’s kwijt te raken omdat mensen in de buurt daarvan ook op afgesloten paden rijden. Veel mensen zijn zich van geen kwaad bewust, maar zijn gewoon op zoek naar avontuur… en vergeten daarbij de bordjes met terreinbepalingen te lezen. In een tijd waarin routes zeer gemakkelijk online gedeeld worden, kan één lijntje op een heatmap als snel een eigen leven gaan leiden. En met name op het gebied van gravelbiking is er een flinke wildgroei aan blogs en websites die routes aanbieden. De kwaliteit hierbij is niet altijd even duidelijk. Gebruikers lijken – gewapend met de GPS-route – vervolgens snel te ‘vergeten’ om de lokale bebording te lezen. Het gevolg is dat er steeds meer over illegale paden wordt gereden. En dat heeft dus als mogelijke consequentie dat een heel bosperceel verboden terrein wordt voor bikers.”

Tijdelijke situatie?

Het flaggen – het markeren van illegale routes en secties – wordt volgens de werkgroep door studenten van de faculteit geowetenschappen van de Universiteit Utrecht en de Wageningen University & Research. Zij doen de primaire screening bij diverse online platforms. Ze staan onder supervisie van medewerkers van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de NTFU die specifieke kennis hebben van betreffende lokale regelgeving. Dit hele plan is in betrekkelijk korte tijd tot stand gekomen. En men spreekt zich bewust nog niet uit of de werkgroep een permanent karakter krijgt. Dat zal afhangen van het succes. Het ideale scenario is dat het online beschikbare routemateriaal snel landelijk up-to-date is en de noodzaak sterk afneemt.

Doorpakken

De werkgroep laat bij monde van de heer Schaap weten dat terreineigenaren en -beheerders zéér enthousiast reageren. Een aantal instanties willen zelfs routedata van alle paden buiten de vaste route – ook voor fietsers opengestelde stukken – verwijderd zien. De reden hiervoor is vrij simpel. Op sommige terreinen zijn de ‘vrije’ paden een stuk aantrekkelijker – technischer of juist niet – dan de officiële mountainbikeroute. Doordat die paden zo makkelijk vindbaar zijn, ontstaat er een aanzuigende werking, waardoor fietsers en andere recreanten elkaar juist in het weekend massaal kruisen.

Er is echter ook een kans dat de terreineigenaren zich hiermee juist flink in de vingers snijden. Op dit moment worden Strava-heatmaps en ander materiaal namelijk juist gebruikt om wildrijden in kaart te brengen, en gerichte bebording of zelfs controles te organiseren. Zonder deze data valt die mogelijkheid weg, met potentieel weer méér wildrijden tot gevolg. Iets met wagen, paard en erachter, wat ons betreft. Verder komt het op ons wat cru over dat juist die bikers die actief bijdragen aan de totstandkoming en het onderhoud van legale routes, in de vorm van de aanschaf van de vignetten, de rekening krijgen gepresenteerd. Maar dit geldt natuurlijk ook al voor het bestraffend afsluiten van legale route’s: het treft juist de bikers die zich wél netjes aan de regels houden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Toevoeging 2 april

Een vignetplicht voor gravelbikers? Nee, die komt er niet. En een werkgroep die illegale segmenten op Strava en Komoot gaan flaggen? Nee. Ook die komt er niet. Althans, niet per 1 mei. Want zoals je het misschien wel door had, was dit hele verhaal een broodje aap, #fakenews, verzonnen… een 1 april grap. Of… misschien toch wishfull thinking…?

Wildrijden is echt een groot probleem aan het worden

Want het wildrijden dat wordt aangestipt, is géén 1 april grap. Het is helaas een realiteit. En een waar we rap met elkaar iets aan moeten doen…

Lees ook de column van Evil E over dit thema: Evilzone: Haal je hoofd uit je navigatiescherm en stop met wildrijden!

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
5 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
EJB
EJB
10 dagen geleden

Ah, ik lees dat Bert ook volwassen is geworden.

Oskar van Spierenburg
Oskar van Spierenburg
10 dagen geleden

Ik heb er helemaal geen probleem mee om voor een vignet te betalen dat doe ik graag zelfs voor onderhoud, helemaal top.
En een werkgroep om de evt problemen te helpen oplossen vind ik ook niet erg om voor te betalen.
Maar om deze rekening alleen bij de fietsers neer te leggen, vind ik hoogst opmerkelijk.
Krijgen wandelaars en/of hondenbezitters ook een vignet plicht ?

Lars
Editor
Lars
10 dagen geleden

Hallo Oskar,

dank voor je reactie. Dit verhaal krijgt zéér binnenkort nog een staartje, dát beloven we je. :-)

Happy (legal) trails!

Lars Vogelenzang,
redacteur

Avoidtheavoid
Avoidtheavoid
10 dagen geleden

Wat jammer deze ontoegankelijk en elitaire tekst, dat kan veel beter vooral als hiermee de “fietser” geïnformeerd dient te worden. Heb sterk de indruk dat er vanuit veel irritatie gehandeld word, in plaats van in mogelijkheden word gedacht. Het is een bijzondere plek voor een verscheidenheid aan gebruikers. Hoe kun je bevorderen dat de gebruikers rekening houden met elkaar, met de omgeving? Is de werkgroep een afspiegeling en worden de gebruikers daarin vertegenwoordigd? Zijn er oproepen geweest voor bijeenkomsten om gebruikers te betrekken in dit proces? Zo ja, bravo, zo niet, zorg ervoor dat dit z.s.m. gebeurd. Zorg dat de… Lees meer »

Lars
Editor
Lars
8 dagen geleden
Reply to  Avoidtheavoid

Hallo ‘Avoid’,

dank voor je reactie. Inmiddels heb je wellicht gezien dat dit een 1 aprilgrap was. :-) Maar wel één over een actueel onderwerp!

Je snijdt een goed punt aan: met elkaar in overleg gaan en rekening houden met elkaar. Wat vind je van ons opvolgartikel van 2 april? https://www.velozine.nl/specials/evilzone/evilzone-haal-je-hoofd-uit-je-navigatiescherm-en-stop-met-wildrijden/

Groet,
Lars Vogelenzang,
redacteur