Zo kan het ook: Nicolai Argon GX ‘Gravelmaschine’

Boutique gravelbike met industriële flair…

Wat we met de opkomst van 29ers zagen, zien we opnieuw bij gravelbikes: de renaissance van de boutique framebouwers. Staal en titanium blijven daarbij favoriet. Het simplisme van zulke frames spreekt velen aan. En zeker bij gravellen past die ‘back to the roots’-mentaliteit goed…

Het kan ook anders: industrieel en boud – maar tóch op hun eigen manier verfijnt in details; Nicolai’s Argon GX is een gravelmachine zoals er maar weinig zijn…

Nicolai Gesellschaft für Zweirad und Maschinenbau mbH staat vooral bekend om hun dikke fullies. Al jaren bouwen ze op eigenzinnige, haast stoïcijnse wijze aluminium frames, waarbij de rauwe, industriële look en dikke lasnaden de belangrijkste kenmerken zijn. Ze experimenteren ook graag met de geometrie van bikes en alternatieve aandrijfconcepten. Het arsenaal aan CNC freesmachines dat de firma heeft, wordt gretig ingezet voor framedetails zoals maar weinig fietsmerken ze toepassen.

Ook de graveltrend gaat aan de aluminium-specialisten, gevestigd ‘in the middle of nowhere’ in Noord-Duitsland, niet voorbij. Eerder hadden ze al de Argon CX, een cyclocrosser. Een gravelbike ‘moet dan ook wel lukken’, zullen ze gedacht hebben.

Gravelbike a la Nicolai

De Argon GX, met dus de ‘G’ van ‘Gravel’, is opgetrokken uit Nicolai’s favoriete materiaal: 7020-T6 aluminium. Alle typische Nicolai-kenmerken vind je ook bij de Argon GX zoals oversized buizen, dikke lasnaden en een hoop CNC-gefreesde framedelen. Het framegewicht bedraagt 1,9 kg.

Een aluminium frame lassen én recht houden is best een uitdaging. Om toch te kunnen garanderen dat het achterwiel precies in het midden en rechtop in het frame zit, hebben ze de ‘Rado’. Dat staat voor ‘Rear Aligning Drop Out’. De zwarte dropout-insert met derailleurmontage laat fine-tuning toe. Eenmaal in de fabriek uitgelijnd is een perfect ‘sporende’ bike gegarandeerd.

Flink CNC-bewerkte dropouts, dikke lasnaden… en ‘Made in Germany’ in de liggende vork gegraveerd: allemaal typische Nicolai-kenmerken.

En als je dan toch de freesmachine al aan hebt staan…

… dan pakken we dit deel ook maar mee.

De Argon GX gravelbike wordt als brede allrounder neergezet en kan zodoende uit de voeten met 700c x 45 mm als 650b x 50 mm banden. Het rubber rond de wielen geeft je comfort, want het frame zelf is behoorlijk stijf, aldus Nicolai. Dat is ook de reden waarom de zitbuis bewust wat korter is gehouden, zodat de zadelpen verder uit het frame steekt – en dus méér buigt. Mocht dat allemaal nog niet voldoende comfort geven, dan kun je nog altijd een geveerde voorvork monteren met 40 mm veerweg.

Een los frame koop je voor € 1.499,-. Een Pinion-gearbox optie is vanaf mei óók mogelijk. Compleet opgebouwde Argon GX gravelbikes zijn er vanaf € 3.750,-.

Bron: www.nicolai-bicycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments