Gedragen: POC Tectal Race SPIN

Toegegeven; € 230,- is een behoorlijke hoeveelheid knaken. Aan de andere kant: een nieuw hoofd, dát is pas onbetaalbaar. Na een crash-met-helikopterredding heb ik daarom vorig jaar gewoon m’n poeplap getrokken en heb de POC Tectal Race SPIN aangeschaft. Maar is deze Zweedse hoofdbeschermer dat geld wel waard?

Toen ik afgelopen zomer na een ongelukkige crash in het ziekenhuis van Innsbruck belandde, wist ik één ding zeker: m’n helm heeft me gered. Moet ik nu door het leven zonder mijn eigen voortanden en een flinke hoeveelheid littekens in mijn gezicht, lippen en tong, zonder helm was ik er gegarandeerd veel erger aan toe geweest. Het was een POC, die helm. Een wat ouder model met de naam Trabec. De voorkant was compleet verkreukeld, maar desondanks was de helm nog steeds één geheel. Oftewel; de helm heeft heel wat kinetische energie geabsorbeerd zonder in stukken uitéén te vallen.

Het kon dus niet anders, of mijn nieuwe helm zou weer een POC worden. En omdat ik geen enkel risico wilde nemen, werd het hun allerduurste mountainbikemodel: de Tectal Race SPIN met prijs van € 230,-. Ik ben er erg blij mee. De passing is beslist beter dan die van de toch niet bepaald oncomfortabele Trabec. Wat heet beter; de Tectal zit gewoon subliem. Geen drukpunten, geen harde randjes, echt helemaal niks van dat alles. En waar veel andere helmen de neiging hebben naar voren te draaien, over het voorhoofd, daar blijft de Tectal gewoon op z’n plek. Ik vermoed dat dit voor een belangrijk deel komt doordat POC bij dit model, net als Specialized overigens, als draagsysteem een zwevende kunststof rand toepast die het gehele hoofd omsluit en dat zich haarfijn laat aanpassen aan de vorm van je hoofd, waardoor de helm zelf nergens in direct contact staat met de huid. Met een praktisch rateltje zet je de Tectal losser of steviger op het hoofd. De pasvorm is dan zó goed, dat je haast zou vergeten de kinsluiting vast te maken. De helm voelt niet zwaar. En dat klopt. 358 gram geeft de weegschaal aan, lekker licht voor een trail-helm. Ook fijn: de hoogte van de zonneklep is verstelbaar. Overigens: zoals bij iedere helm blijft het raadzaam vooraf goed te passen. Een bekende van ons vond de Tectal niét lekker zitten. Ook dat kan, want ieder hoofd is anders.

Ondanks het strakke uiterlijk zonder poespas – zeg maar typisch Zweeds minimalistisch – zijn de details wél goed doordacht. Het ‘draagsysteem’ is een zwevende kunststof rand die het gehele hoofd omsluit en laat zich haarfijn aanpassen aan de vorm van je hoofd, waardoor de helm zelf nergens in direct contact staat met de huid. Hij zit echt erg fijn. Achterop (niet zichtbaar op de foto) zit overigens nog een subtiele clip voor de band van een goggle.

Hoewel de schaal van de Tectal, om de veiligheid te vergroten, verder in de nek doorloopt dan een gemiddelde XC-helm, is de ventilatie dankzij de ruime gaten gewoon goed. Die gaten zijn overigens niet voor niks zo groot. Liever minder gaten en groot dan heel veel kleine gaten, zegt POC. Het gaat bij deze redenering overigens niet om de gaten zelf, maar om de ruimte rond die gaten. Bij de Tectal (maar ook bij mijn oude Trabec) zit om die gaten heel veel materiaal, waardoor de helm sterker en veiliger is. Om de sterkte verder te bevorderen, is tussen de EPS-kern van de helm en de polycarbonaat buitenschaal een skelet van aramide-weefsels (= kevlar) aangebracht, dat voorkomt dat de helm bij een harde impact openbarst of doormidden scheurt. Dat klinkt als marketingpraat, maar mijn verkreukelde, maar niet gebroken of gescheurde Trabec (die dat aramideskelet ook heeft) bewijst het nut van deze constructie.

SPIN: In de kussentjes aan de binnenkant van de helm is onder het schuimlaagje een laag gel aangebracht. Hierdoor zou volgens POC de buitenschaal enigszins kunnen verdraaien ten opzichte van het hoofd, waardoor de bij een val optredende rotatiekrachten – die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor hersenletsel – geneutraliseerd zouden worden. De werking van dit principe (nog?) niet wetenschappelijk aangetoond.

De praktijk: de gellaag is losgekomen van het stuk stof dat de verbinding maakt met de schaal. Nieuwe kussens zijn wel te koop voor 30€.

Een andere veiligheidsvoorziening bij mijn Tectal is het SPIN-systeem. De afkorting SPIN staat voor Shearing Pad INside. In de kussentjes aan de binnenkant van de helm is onder het schuimlaagje een laag gel aangebracht. Volgens POC kan hierdoor de buitenschaal enigszins verdraaien ten opzichte van het hoofd, waardoor de bij een val optredende rotatiekrachten – die voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor hersenletsel – geneutraliseerd zouden worden. De intentie van de SPIN-technologie is enigszins te vergelijken met die van het MIPS-systeem, waarmee veel andere helmenmakers werken. En net als bij MIPS is het ook bij SPIN (nog) niet aangetoond dat het daadwerkelijk werkt. Aan de andere kant: baat het niet, dan schaadt het niet, al is de meerprijs van de Tectal Race SPIN ten opzichte van een gewone Tectal €30,-. Daarnaast absorberen de SPIN-kussentjes minder goed transpiratievocht dan gewone kussentjes. Bij mij geen probleem – ik ben niet zo’n zweter – maar voor een mede-redacteur is het beperktere absorbtievermogen van de SPIN-kussentjes wel hinderlijk: bij hem loopt het zweet zeer snel in de ogen en op de bril. Overigens, voordat POC in 2017 met SPIN kwam, werkten de Zweden ook met MIPS. En voor 2020 hebben beide Zweedse bedrijven de handen weer ineen geslagen en gaat SPIN weer overboord ten faveure van MIPS.

Wil jij weten of jouw helm veilig is? Het Amerikaanse testinstituut Virginia Tech heeft onlangs een fietshelmentest uitgevoerd, waarbij gekeken is in hoeverre de geteste helmen het risico op een hersenschudding verkleinen. De POC Tectal Race MIPS zit bij deze test in de top tien van beste helmen. De Bontrager Rally MIPS kwam als beste uit de bus.

Voor de goede orde: de helmentest van Virginia Tech doet alleen uitspraken over de mate waarin een helm het hoofd beschermt. Zaken als pasvorm, draagcomfort, ventilatie en gebruiksgemak komen niet aan de orde.

Een andere veiligheidsvoorziening van de Tectal is de geïntegreerde RECCO-reflector, een onderdeel van een detectiesysteem dat oorspronkelijk voor off-piste skiërs is ontwikkeld. Met een RECCO-detector kan de reflector in de helm op afstand gelokaliseerd worden. Bij reddingsheli’s in de Alpen is zo’n detector vaak standaard aan boord, maar in meer exotische gebieden is dat niet altijd het geval. Het RECCO-systeem kán dus extra zekerheid bieden, maar uitsluitend als de reddingsdiensten de bijbehorende detector bij zich hebben.

Tot slot

De POC Tectal Race SPIN zit erg goed, is licht en lekker koel en biedt bewezen bescherming. Functioneel valt er nauwelijks iets op de Tectal aan te merken. Of dat de hoge prijs – ook gezien het ontbreken van een crashgarantie – rechtvaardigt, is aan jou. Ik ben er in ieder geval gelukkig mee. Ik hoop alleen wel dat ik ’m niet zo bruut op de proef ga stellen als mijn oude Trabec…

Tekst: Sebastiaan Kruik
Foto’s: Joris Lugtigheid

Posted in Reviews and tagged , , , , .

Reacties

avatar