Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Duitse knalbak voelt zich in Nederland prima thuis

Als je gaat turven bij de start van een toertocht vliegen de hardtails van Cube je om de oren. Deels komt dat door de scherpe prijzen die dit Duitse merk weet te realiseren. En ook de fijnmazige distributie speelt een rol in het verkoopsucces. Maar daarnaast zijn ook gewoon fijne no-nonsense bikes die een groot publiek aanspreken. De carbon Cube Reaction C:62 is daarop geen uitzondering, vindt Arjan: “Deze lichte en compacte hardtail is vanwege z’n wendbare karakter helemaal op z’n plek op de Nederlandse mtb-routes.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan onze fijne vrienden van  Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Cube Reaction C:62 Race: zeker licht, maar is-ie ook lekker?

“Hoogwaardig carbon heeft iets magisch en dat merk je al bij de eerste pedaalomwenteling van de Reaction C:62. Dankzij ons Advanced Twin Mold-procéde levert het gebruikte C:62-carbon een fijne combinatie op van een laag gewicht, een uitzonderlijke efficiëntie en een verrassend hoog comfort.” In ronkende volzinnen vol superlatieven prijst Cube z’n carbon hardtail Reaction C:62 aan. Neem het ze niet kwalijk, dat hoort erbij. Want welke een fietsfabrikant is wel terughoudend als het over de kwaliteit en de rijeigenschappen van z’n fietsen gaat? Geen enkele toch?

Bovendien: zonder er maar één meter mee gereden te hebben kan je vaststellen dat Cube’s eerste claim in ieder geval klopt. De Reaction C:62 in de Race-uitvoering die wij als testfiets hebben meegekregen is volgens de weegschaal inderdaad licht: 10,55 kilo zonder pedalen. En dat is voor een fiets die 2.199 euro kost niet veel. Echter, om de claims met betrekking tot de “uitzonderlijke efficiëntie” en het “verrassend hoge comfort” te verifiëren volstaat een blik op de weegschaal niet. Om dat uit te vinden moet je gaan fietsen. En dat is precies wat ik de afgelopen weken heb gedaan.


Cube Reaction C:62 2024: programma en prijzen

De Reaction C:62-serie van Cube omvat drie verschillende modellen, van Reaction C:62 One tot en Reaction C:62 Race, waarbij deze laatste de duurste is. De prijzen beginnen bij 1.649 euro voor de Reaction C:62 One tot 2.199 euro voor de Reaction C:62 Race. Alle modellen komen in twee kleurstellingen. De hoeveelheid maten is relatief uitgebreid; het zijn er vijf, van S tot XXL. Alle Reaction C:62’s staan op 29 inch wielen.

Naast de Reaction C:62-serie brengt Cube onder de naam Reaction HPA ook nog een aluminium variant. Deze is er uitsluitend in de Pro-uitvoering, die voor 1.399 euro in de winkels staat. Ook deze komt in twee kleuren en vijf maten, waarbij de kleinste op 27.5 inch wielen staat.

Meer info op cube.eu

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

Getest: de Reaction…

… C:62…

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

… van Cube.

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Sinds 1993.

Frame

Niet superlicht, maar wel licht genoeg

Het frame van de Cube Reaction C:62 is zoals de naam al aangeeft gemaakt van C:62-carbon. Dit is niet het lichtste carbon dat Cube in huis heeft – dat is bij Cube het C:68 X-materiaal – maar een los Reaction-frame in maat M weegt desondanks slechts 1.150 gram. Okay, écht lichte frames zitten rond de kilo of duiken daar zelfs onder, maar zulke frames vindt je niet op bikes van 2.200 euro. Oftewel: die 1.150 gram is gezien de prijs absoluut een uitstekende waarde.

Een paar dingen vallen op als je de Reaction C:62 Race voor het eerst ziet. Allereerst natuurlijk de vlammende, roodoranje lak, waarin een kleine metaalspikkeltjes verwerkt zijn die in het zonnetje fraai oplichten. En ook de enorme, doosvormige onderbuis is niet te missen. Of je die mooi vindt of niet is een kwestie van smaak, maar ik vindt het wel strak, zeker ook omdat alle framebuizen kaarsrecht zijn en Cube zich ook verder nauwelijks is gevallen voor de verleiding om moeilijke vormen toe te passen “omdat het kan”.

Op leeftijd

Nieuw kun je het frame niet noemen; de Reaction C:62 zit al sinds 2018 in ongewijzigde vorm in de collectie van Cube. Je ziet dat onder andere aan het montagepunt voor een voorderailleur, dat sinds vrijwel alle mountainbikes een enkelvoudig voorblad hebben overbodig is geworden. Ook de ongebruikte kabeldoorvoeropeningen aan de boven- en onderkant van de onderbuis zijn een relikwie uit het vorige decennium. Je kunt dit een nadeel vinden, maar last heb je er niet van. En omdat Cube sinds 2018 onvoorstelbaar veel carbon Reactions heeft gebouwd, zijn de mallen allang afgeschreven en kan de prijs lekker laag blijven.

Fijn: in de zitbuis passen zadelpennen met een diameter 27,2 millimeter, wat in theorie comfortabeler is dan pennen met een grotere diameter. Nadeel is dat het lastiger is een passende dropperpost te vinden. Het frame lijkt geconcipieerd voor banden rond 2.25 inch breed. Bredere 2.35 rubbers, waarmee veel actuele xc-hardtails uitgerust zijn, passen eventueel ook.  Maar veel ruimte blijft er dan niet over tussen de zitbuis en het loopvlak van de band.

Korte, aan de onderzijde conische zitbuis.

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

De slanke, enigszins afgeplatte bovenbuis en dito staande achtervork lopen vloeiend in elkaar over.

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Op dit soort gladde paden is de Cube Reaction C:62 een pijlsnelle bosbolide.

De testfiets is af fabriek voorzien van relatief smalle 2.25 inch rubbers. Bredere banden passen weliswaar…

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

… maar dan houdt de ruimte tussen de band en zitbuis niet over, zoals je in deze voorbeeldfoto met 2.35 inch banden van Maxxis kunt zien.

Pressfit trapaslagers.

Top: een achterrem met conventionele ‘postmount’-montagestandaard. Cube doet gelukkig niet mee aan de trend om voor racefietsen bedachte ‘flatmount’-remmen te gebruiken.

Op wortelpaden vraagt de Reaction C:62 om een toegewijde bestuurder.

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

Je ziet het hier niet, maar op de onderbuis is een transparante beschermfolie geplakt.

Ook op de liggende achtervork plakt Cube beschermfolie. Helaas laat de folie hier aan de randen los. Een dikkere, meer solide beschermer zou op z’n plaats zijn.

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

Aan een plaatje dat het frame beschermt tegen ‘chainsuck’ is gelukkig wel gedacht.

Die 100 millimeter veerweg aan de voorkant helpt bij afdalen, die nul millimeter achteraan natuurlijk niet.

Kabels door de voorkant van de balhoofdbuis.

Geometrie en zitpositie

Kort, compact en steil

Ik heb het op deze website al vaker geschreven: Cube heeft niet de naam voor de fanfare uit te lopen als het gaat om de geometrie van z’n mountainbikes. En in dit geval al helemaal niet. Immers, het frame van de Reaction C:62 stamt uit 2018. Is dat erg? Wel je altijd the latest and the greatest wilt hebben. Maar als je de zaak wat rationeler bekijkt is er niet zoveel mis met de geometrie van deze Duitse hardtail. Ik bedoel: het is niet zo dat het jaar 2018 in de steentijd ligt. Plus: het is me de laatste jaren opgevallen dat veel Nederlandse mountainbikers helemaal niet zo gecharmeerd zijn van die lange, luie en lage hardtails die sommige merken presenteren als non plus ultra. Bikes als de Cannondale Scalpel HT of de Rose PDQ.

Behoor ik ook tot die groep behoudende Nederlandse mountainbikers? Zeker niet, ik kan die moderne hardtails wel waarderen. Maar ik begrijp wel – meer daarover in m’n rij-impressie hieronder – wat de charme is van een wat meer conventionele geometrie in het algemeen en die van de Cube Reaction C:62 in het bijzonder. Die is, in drie woorden, kort, compact en steil. Zo meet op onze maat M testfiets de liggende achtervork slechts 423 millimeter, is de bovenbuis 588 millimeter kort en bedraagt de wielbasis een karige 1.091 millimeter. Daarnaast moet je het doen met een reach van 406 millimeter en staat de voorvork met een balhoofdbuishoek van 69 graden tamelijk rechtop. Vergelijk dat eens met de maten van de recentelijk gelanceerde Rose PDQ en je ziet wat ik bedoel. Alhoewel beide hardtails bedoeld zijn voor crosscountrygebruik verschillen ze van elkaar als dag en nacht.

Maatkeuze

De maat M van de testfiets is gekozen op basis van het maatadvies op de website van Cube. Dat wil zeggen: met respectievelijk 178 en 179 centimeter lengte vallen collega Sebastiaan – die je op de foto’s ziet – en ik precies tussen M en L in. Aangezien bij de Nederlandse importeur van Cube alleen een M beschikbaar was, zijn we daarmee gaan fietsen. De zit op deze maat is neutraal. Niet opvallend diep of gestrekt, maar zeker ook niet te rechtop. Dat zou je gezien de compacte framematen wel verwachten, maar vanwege de relatief lange stuurpen – 80 millimeter meet-ie –  is de zithouding toch semi-sportief. Oftewel: fijn voor rijders die graag een beetje doortrappen, maar tegelijkertijd wel iets meer willen zien van de omgeving dan alleen maar de voorband.

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

De zitpositie op de Reaction C:62 is relatief kort en compact.

Vanwege de korte achterbrug komt het voorwiel in steile klimmetjes relatief snel omhoog. Het helpt dan je zitvlak maximaal naar voren te schuiven.

De achterbrug zit met slechts 423 millimeter aan de korte kant van het spectrum.

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

De korte balhoofdbuis maakt een diepe zit mogelijk.

Met een breedte van 760 en een ‘rise’ van 10 millimeter is het stuur eigenlijk precies goed.

Agressieve bosbeukers draaien de – met 80 millimeter relatief lange – stuurpen liever om, zoals op deze foto.

Onderdelen en afmontage

Voorkvork: hoogwaardige Fox 32 Step-Cast Float

Waar je je op hardtails rond 2.200 euro meestal tevreden moet stellen met middenklassevork à la RockShox Gold Recon RL of de gewone Fox 32 Float, daar krijg je bij de Reaction C:62 Race een lichtgewicht Fox 32 Step-Cast Float Performance met 100 millimeter veerweg, Grip-demper en een lock-out op het stuur. Ik moet je bekennen dat ik die hele lock-out niet gebruikt heb, dus wat mij betreft is die overbodig. Maar los daarvan is die Fox 32 SC een heerlijke vork, met veel souplesse onderin de slag en voldoende tegendruk in het midden en het eind.

Transmissie en remmen: eclectisch mix

Het schakelgebeuren op de Reaction C:62 Race is nogal eclectisch. Een XT-derailleur als blikvanger, met een cassette, ketting en crankset uit de Deore-groep. De shifter op het stuur is dan weer SLX. Een allegaartje, maar bij Shimano is dat geen enkel probleem, alles functioneert ronduit goed. Een XT-shifter zou echter fijn geweest zijn. Bij de SLX-schakelaar ontbreekt namelijk de mogelijkheid om twee versnellingen in één keer af te schakelen.

De hydraulische remmen komen eveneens bij Shimano vandaan: XT’s met remklauwen met twee zuigers. De remschijven komen dan weer uit de SLX-groep; een 180er voor en een een exemplaar met 160 millimeter achter. Het mixen en matchen levert ook hier geen enkel probleem op. De stopkracht is onder Nederlandse omstandigheden meer dan prima, de verstelbaarheid en de ergonomie van remgrepen ook.

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Waar voor je geld bij Cube: een hoogwaardige Fox 32 Step-Cast Float Performance met 100 millimeter veerweg, Grip-demper en een lock-out op het stuur.

Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

Kort draaien en keren is z’n specialiteit.

Shimano XT-derailleur met Shimano Deore-cassette en -ketting.

Ook de crank is Shimano Deore.

Met het relatief kleine 32-tands voorblad kom je echt iedere helling probleemloos op.

Ten opzichte van de XT-schakelaar ontbreekt bij de SLX-shifter de mogelijkheid om twee versnellingen in één keer af te schakelen.

Stijf en vooral ook compact frame: efficiënt bij hard aanzetten, maar niet zo comfortabel.

Altijd weer fijn, die goed verstelbare Shimano XT-remgrepen.

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Prima voor de Dutch Mountains: vooraan een 180 millimeter Shimano SLX-schijf…

…en aan de achterkant eentje van 160 millimeter.

Roterende massa: lichte wielen met relatief smalle rubbers

Cube hangt in het frame van de Reaction C:62 een paar Evolution X.A.25’s van huisleverancier Newmen. Met 1.535 gram is het gewicht van deze Duitse wielset helemaal niet verkeerd. Integendeel. Daarnaast is het onze ervaring dat je tevens goed zit als het gaat om betrouwbaarheid en sterkte. Met 25 millimeter houdt de binnenbreedte naar moderne xc-maatstaven niet echt over. Maar aangezien Cube eveneens smalle 2.25 inch banden rond de velgen heeft gelegd, is dat geen probleem.

Het rubber van dienst is het populaire Schwalbe-duo Racing Ray en Ralph. Het betreft de goedkopere Performance-uitvoering met Addix-rubbersamenstelling. Of dat behelpen is? Eerlijk gezegd niet. Ja, de Performance-uitvoering weegt iets meer. Maar de rolweerstand, grip en demping doen gevoelsmatig nauwelijks onder voor die van de veel duurdere Evo-modellen. Haalde je vroeger met een Schwalbe Performance-band ten opzichte van een Evo-uitvoering een kwalitatief minder goede band in huis, momenteel lijken de verschillen tussen beide versies nihil.

Maar Performance of Evo, een maatje breder zou niet verkeerd zijn. Qua comfort, demping en grip kunnen de 2.25’s namelijk echt niet tippen aan bredere exemplaren van 2.35 inch.

Cube monteert het populaire Schwalbe-duo Racing Ray en Ralph in 2.25 inch.

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Het betreft de goedkopere Performance-uitvoering met Addix-rubbersamenstelling. Behelpen? Eerlijk gezegd niet; de rolweerstand, grip en demping zijn dik in orde. Maar een maatje breder zou niet verkeerd zijn.

Lichte en degelijke Newmen Evolution X.A.25-wielen.
Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

Hoe rijdt de Cube Reaction C:62?

Brabantse Wal

Ik heb de Cube Reaction C:62 gereden op de Brabantse Wal en op de Utrechtse Heuvelrug. Eerst maar m’n ervaringen op de de Brabantse Wal en omstreken. Daar liggen voornamelijk rechte stukken met op regelmatige afstand een haakse bocht, maar je vindt er tevens – als je je routes een beetje goed uitkient – genoeg uitdagende slingerpaadjes en dito klimmetjes.

De rechte secties met haakse bochten zijn geen probleem voor de Cube. Je hoeft aan het eind van zo’n bocht maar te denken aan accelereren en je schiet al vooruit. En sturen doet-ie op de vierkante centimeter. De bochtenbarrage op singletrackroute van Huijbergen is helemaal een feest. Links, rechts, links en dan volle bak een bult opbeuken. Het betere pumptrackgevoel. Hier is de Reaction C:62 met z’n korte wielbasis en relatief steile balhoofdbuishoek helemaal op z’n plaats.

Iets noordelijker, in de Borgvlietse Duinen, laat de Reaction C:62 overtuigend zien dat-ie niet alleen lekker stuurt, maar ook een goede klimmer is. De steilte maakt niet uit, de Cube verteert de bulten met gemak. Dat wil zeggen: als je je zitvlak helemaal naar het puntje van het zadel schuift. Vanwege de korte achterbrug gaat de voorvork namelijk redelijk snel ‘zoeken’ wegens gebrek aan druk op het voorwiel. De allersteilste secties kun je daarom het best staand op de pedalen nemen, zodat je nog beter kunt spelen met de drukverdeling tussen voor- en achterwiel.

Utrechtse Heuvelrug

Wat later, op de zorgvuldig gladgestreken knikkerbaan op de Utrechtse Heuvelrug, is de Reaction C:62 opnieuw als een vis in het water. Wendbaar, dynamisch, lichtvoetig, fun. Maar omdat de afdalingen op de Heuvelrug langer en sneller zijn dan op de Brabantse Wal, worden ook de nadelen van de korte en steile bouw uitvergroot. Allereerst als het gaat om het comfort: vanwege de geringe lengte in het algemeen en de korte achterbrug in het bijzonder, komen schokken harder en directer door. De 27,2 millimeter dunne zadelpen haalt er de scherpe randjes weliswaar enigszins vanaf, maar niet helemaal. En de bijdrage van  de relatief smalle 2.25 inch banden aan comfort en demping is eveneens gering.

Ook de controle is een punt van aandacht. Vanwege z’n korte bouw, steile balhoofdbuishoek en relatief lange stuurpen, moet je op de Reaction C:62 je hoofd erbij houden. Hoe hoger de snelheid en hoe lastiger het terrein, hoe veeleisender deze Duitser wordt. Of je dat als een nadeel of een voordeel ziet hangt van je rijtechniek en voorkeur. Ik neig naar het laatste: afdalingen op de Reaction C:62 zijn altijd spannend en bieden een prettige sensatie van snelheid en levendigheid. En zonder dat het tot gevaarlijke situaties leidt. Immers, omstandigheden waarbij je te veel van deze fiets vraagt kom je in Nederland zelden tegen.

De Reaction C:62 is een fijne klimmer, maar mist in technische secties de tractie van een fully.
Cube Reaction C:62 Race 2024 Carbon crosscountry hardtail

Conclusie

Ondanks dat het frame van de Cube Reaction C:62 Race al wat op leeftijd is, kan het nog jaren mee. Het is nog steeds lekker licht en de korte en steile 2018 geometrie van deze Cube past veel beter bij de snelle maar relatief gladde Nederlandse mountainbikeroutes dan veel moderne lange en luie new skool geometrieën. Dat wil zeggen: als je van bikes houdt die licht, levendig en wendbaar zijn. Van bikes die uitnodigen tot spelen. De Reaction C:62 is zo’n bike.

Natuurlijk, je moet met deze Cube wel wat concessies doen, het meest nog op het vlak van stabiliteit en controle. Maar ik zie dat niet als een nadeel, maar meer als een karaktereigenschap. Op snelle en lastige afdalingen is de Reaction C:62 geen twee-vingers-in-je-neus-fiets. Je moet blijven opletten, dat hoort er gewoon bij. Maar je wordt dan wel beloond met een bovengemiddelde dosis fun en rijplezier. En niet te vergeten snelheid, zowel gevoelsmatig als reëel.

“Naast een hoop fun haal je met de Reaction C:62 Race ook waar voor je geld in huis. Natuurlijk, ook Cube kan tegenwoordig niet meer toveren en dus zie je her en der de gevolgen van de besparingen die de product-manager heeft moeten doorvoeren. Maar op de punten die er in mijn optiek écht toe doen – frame, voorvork, wielen en remmen – is niet beknibbeld.”

Naast een hoop fun haal je met de Reaction C:62 Race ook waar voor je geld in huis. Natuurlijk, ook Cube kan tegenwoordig niet meer toveren en dus zie je her en der de gevolgen van de besparingen die de product-manager heeft moeten doorvoeren. Maar op de punten die er in mijn optiek écht toe doen – frame, voorvork, wielen en remmen – is niet beknibbeld. Upgraden kan, maar is dus in principe niet nodig om plezier te hebben van deze Duitse hardtail. Of beter: bíjna niet nodig. Want als dit mijn eigen bike was, dan zou ik wel direct een meer comfortabele carbon zadelpen bestellen.


Cube Reaction C:62 Race 2024 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame C:62-carbon
Vork Fox 32 SC Float Performance, 100 mm veerweg, remote lock-out
Achterderailleur Shimano XT, 12-speed
Schakelaar Shimano SLX, 12-speed
Crankset Shimano Deore, 175 mm, 32t
Cassette Shimano Deore, 10/52t
Ketting Shimano Deore
Remmen Shimano XT BR-M8000
Remschijven (v/a) Shimano SLX, 180/160 mm
Wielen Newmen Evolution X.A.25, 28 spaken
Voorband Schwalbe Racing Ray Addix Performance, 29 x 2.25″
Achterband Schwalbe Racing Ralph Addix Performance, 29 x 2.25″
Stuur Newmen Evolution, 720 mm breed
Stuurpen Newmen Evolution, 80 mm
Zadel Natural Fit Venec
Zadelpen Newmen Evolution, Ø 27,2 mm
Gewicht 10,55 kg (framemaat M)
Prijs € 2.199
Garantie Drie jaar garantie op frame voor eerste eigenaar

Geometrie

Hardtail geometrie

Website fabrikant: cube.eu

Test | Cube Reaction C:62 Race 2024: Carbon xc-hardtail voor de Lage Landen

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments