Test | Lazer Z1 Kineticore helm: lichte, luchtige en eigenwijze allround helm

Sinds de introductie van het Kineticore-concept in 2022 breidt het Belgische Lazer het aanbod van helmen met deze merk-eigen rotatiebeveiliging gestaag uit. De allernieuwste is de Z1 Kineticore, een topmodel voor op de weg, op gravelpaden of in het bos. Gratis is hij niet bepaald, maar dankzij Kineticore is hij licht, luchtig en zou hij met een ogenschijnlijk eenvoudiger veiligheidsconcept tóch dezelfde mate van bescherming geven als concurrerende helmen met de bekende Mips-liner. Of het ook een fijne helm is, zocht Lars uit.

Tekst: Lars Vogelenzang // Foto’s:  Jeroen van den Brand

Lazer Z1 Kineticore

Sinds de introductie van het Kineticore-concept in 2022 rolt Lazer de ene na de andere nieuwe helm uit met deze geïntegreerde rotatiebeveiliging. Lars testte de Z1 Kineticore, Lazers lichtgewicht allround-helm.

Bij het wielrennen is aero-optimalisatie dé trend. Maar ook bij het gravelracen worden vernieuwingen al snel opgehangen aan ‘nu nog méér aero’, zo ook bij helmen die voor zowel het wielrennen als gravelracen geschikt zouden zijn. De Z1 Kineticore is echter géén aero-helm. Lazer heeft daarvoor al de Vento Kineticore. Bij de Z1 Kineticore helm gaat Lazer voor maximale ventilatie bij een zo laag mogelijk gewicht. En wat heet: 234 gram geeft mijn helm in de maat M op de weegschaal aan. Wel 14 gram méér dan geclaimd, maar desondanks licht. Daarnaast heeft de helm de inmiddels bijna obligate 5-sterren score van Virginia Tech. Voorwaar geen makkelijke combinatie van eigenschappen. Het beoogde gebruik van de Z1 Kineticore spant van weg tot gravel tot crosscountry en dat alles heb ik er ook mee gedaan.

Lazer Z1 Kineticore helm

Spoiler

Ten opzichte van de vorige Z1 heeft Lazer de lijnen van de Z1 Kineticore-helm wat rechter en scherper vormgegeven. Ik vind het er geslaagd uitzien, zeker met dat spoilertje achterop ook. Aan de voorkant bouwt de helm hoog genoeg om ruimte te bieden aan de grote lasbrillen fietsbrillen van tegenwoordig. In totaal zijn er 27 openingen waardoor-ie volop lucht naar binnen laat. Maar dat is niet de enige reden waarom de Z1 Kineticore-helm zo luchtig is, maar daarover zo dadelijk meer.

De helm heeft verder een betrekkelijk traditionele constructie. Dat wil zeggen, een EPS (‘piepschuim’)-binnenschaal met een kunststof buitenschaal. De riempjes zijn van gerecycled materiaal. Tot zover niets bijzonders. Maar de wijze waarop Lazer de EPS-binnenschaal vorm geeft, dát is wel uniek. Hier komt de term ‘Kineticore’ om de hoek kijken. Het lijkt op simpelweg weglaten van materiaal, maar schijn bedreigt, want zo ‘simpelweg’ is het allesbehalve…

Lazer Z1 Kineticore helm

De Z1 Kineticore is strak vormgegeven met een paar subtiele details, zoals een spoilertje achterop.

Wat is Kineticore ook alweer?

Kinetcore is Lazers eigen systeem om rotatiekrachten op te vangen. De helmschaal kan bij een valpartij draaien ten opzichte van je hoofd, wat de kans op hersenletsel zou verminderen. Het bekende Mips doet dit door een kunststof tussenschaal (‘liner’) met enige mate bewegingsvrijheid tussen de helmschaal en het hoofd te plaatsen. Het nadeel van deze constructie is dat bij sommige helmen het gevoel kan onstaan dat de helm wat los zit. Een ander punt is dat die liner de ventilatie ietwat kan beperken, vooral in de oudere en simpelere uitvoeringen.

Kineticore van Lazer doet het helemaal anders. Want je hoofd zit hier zonder beweegbare tussenlaag in de helm en bij normaal gebruik beweegt er dus niks. Het Kineticore-systeem is namelijk volledig geïntegreerd in de EPS-schaal. In feite komt het neer op een serie sleuven, die op sommige punten wel een centimeter diep zijn en ervoor zorgen dat het overgebleven materiaal uit blokjes bestaat. Die blokken zijn zodanig gepositioneerd, dat ze bij een impact gericht vervormen of breken, zodat de helm een beetje kan draaien ten opzichte van je hoofd. Die blokjes zijn dan natuurlijk  kapot… maar bij een valpartij moet je je helm tóch vervangen.

Lazer Z1 Kineticore helm

Het Kineticore-veiligheidsconcept is géén toevoeging aan een helm, maar er wordt juist wat weggelaten. Het bevordert bovendien óók nog de ventilatie.

Lazer Z1 Kineticore helm

Caution! …. Jahaa…

Opvallende maar fijne pasvorm, goed verstelbaar

Met een hoofdomtrek van 55 centimeter zou je, gezien de maattabel, verwachten dat ik een maatje S (52-56 centimeter) zou pakken. Na vooraf een vergelijkbare Strada Kineticore maat S en Vento Kineticore maat M gepast te hebben, ben ik echter blij dat ik tóch een M heb gekozen! Zoals collega Jeroen ook al aangaf bij zijn test van de Lazer Jackal, zijn Lazer helmen vaak wat meer ovaal dan rond. Hij is duidelijk smaller dan mijn oude Giro Atmos. Voor mij is de breedte van de M perfect, een S was écht te smal geweest. Drukplekken heb ik ook nergens, ondanks de de minimalistisch uitgevoerde kussentjes. Eerst passen, dan pinnen, zo blijkt maar weer eens!

Met het Advanced Rollsys-spansysteem achterop trek je vervolgens de hoofdband strak rond je hoofd, en het harnas achterop naar je achterhoofd. Het verstelbereik is voor mij ruim groot genoeg om hem pas te maken op mijn kale kop, of met een buff-sjaaltje of een helmmuts er onder. De helm blijft vervolgens in alle situaties prima op mijn hoofd zitten, zonder dat ik hem al te strak moet aandraaien. Ook het de hoogteverstelling van het harnas blijft altijd goed zitten en verloopt niet vanzelf. Top.

Lazer Z1 Kineticore helm

Bovenop verstel je het spansysteem eenvoudig met het Rollsys-draaiwieltje.

Lazer Z1 Kineticore helm

Met dat draaiwieltje trek je in feite de dunne kunststof hoofdband aan die rondom aan de binnenzijde van de helm zit en de druk goed verdeelt.

De hoogteverstelling van het spansysteem klikt duidelijk op z’n plek en blijft prima zitten.

Er is volop ruimte voor een paardenstaart of een ‘staart’ van een sjaaltje.

De bediening van het Advanced Rollsys-spansysteem is ook weer lekker anders dan bij de concurrentie: de knop zit namelijk bovenop ín de achterzijde van de helmschaal verwerkt. Rol ‘m met je wijsvinger linksom losser, rechtsom vaster. Die knop is niet gerasterd, maar ik heb daar niets aan gemist. Omdat de knop bovenop zit, is het harnas lekker simpel, luchtig en open. Lazer claimt daarmee een grote paardenstaart-compatibiliteit, omdat er veel ruimte is tussen helm en harnas om een staart doorheen te leiden. Bij gebrek aan haar heb ik dat niet kunnen testen. De ‘staart’ van mijn sjaaltje gaat er daar niet tussendoor, maak kan er wel makkelijk onderdoor en geeft daar geen drukplekken.

Het enige wat ik graag anders had gezien is het punt waar de riempjes onder de oren samenkomen. Want dat is niet verstelbaar. Toegegeven, dat ziet er mooi clean en strak uit, maar toch had ik enige verstelbaarheid wel kunnen waarderen. Voor mij mogen die knooppunten namelijk wel wat dichter onder de oren zitten. Daarnaast zit bij mij het voorste riempje tijdens gebruik net iets minder strak dan het achterste. Gelukkig trekt dat de helm niet op mijn achterhoofd, maar bij mij begonnen de voorste riempjes bij hoge snelheid (50+ kilometer per uur op een gravelstrook bergaf) wel spontaan hoorbaar te flapperen.

Jammer: de kruising tussen de twee riempjes onder de oren is niet verstelbaar.

Lazer Z1 Kineticore helm

Brillen formaat ‘schuifpui’ zijn een rage; de Z1 Kineticore zal met veruit de meeste goed samenwerken.

Ventilatie

Géén helm is altijd koeler dan wél een helm, toch? Gek genoeg claimt Lazer bij z’n Z1 Kineticore juist het tegenovergestelde: ze zeggen dat je hoofd mét helm nog nét wat beter gekoeld wordt dan zonder, omdat de luchtstroom perfect om je hoofd geleid wordt. Dat kunnen we niet wetenschappelijk verifiëren. Maar proefondervindelijk is mijn indruk dat de Z1 Kineticore zeker goed ventileert. Sterker: de Z1 Kineticore ventileert in mijn optiek zelfs fantastisch! Onder bijna alle omstandigheden voel ik een lekkere luchtstroom over m’n hoofd, zoals ik dat bij nog geen enkele helm zo ervaren heb.

Niks te klagen dus. Dit wil zeggen… behalve als het wat kouder is. Dan glijdt er ineens een hoop koude lucht over mijn hoofd, en grijp ik nog eerder dan voorheen naar mijn buff. Elk voordeel heb zijn nadeel, of zoiets. Maar niet getreurd, ook voor kou en slecht weer heeft Lazer zelf een oplossing. Daarover verderop meer.

Dankzij Kineticore ventileert de Z1 Kineticore zelfs beter dan géén helm door omdat de luchtstroom heel specifiek gestuurd wordt!

Zweetafvoer

Mijn ideale helm zou ook in warm weer bergop al het zweet uit mijn ogen en van mijn bril kunnen houden. Maar helaas heb ik die helm nog niet gevonden. Zélfs niet in Lazers Z1 Kineticore. Op een smerig steile, zonovergoten gravelklim op de Duitse Hermannsweg, dit voorjaar, verloren de kussentjes het toch van mijn lekke koppakking.

Lazer heeft wel maatregelen getroffen door de hoofdband zwevend te maken ten opzichte van de helmrand. En in de voorste kussentjes zit een sleuf die gemaakt lijkt om transpiratievocht naar de zijkant af te voeren. Maar in de praktijk zit de hoofdband toch altijd zó dicht tegen de schaal aan, dat daar geen ongelimiteerde ventilatie is. Druppelen richting mijn ogen en bril kan dus niet in alle gevallen worden voorkomen. Maar geen enkele helm kan dat, vrees ik. In dit soort omstandigheden rijd ik dan ook vaak met een dunne buff. Die leidt het zweet weg en beschermt ook tegen de zon.

Wil je graag je bril in dit soort situaties schoonhouden door hem in de voorste gaten van de helm te steken, dan kan dat ook prima volgens Lazer. In de praktijk is dat gedoe, ondervond ik echter. Met de ene bril gaat het makkelijker dan met de andere, maar steeds geldt: Op de fiets tijdens het rijden doe je het niet zomaar even. De praktische waarde van die geclaimde optie is wat mij betreft dus laag.

Lazer Z1 Kineticore helm

Openingen aan de voorzijde van de schaal en de zijdelingse sleuven in de kussentjes ten spijt; zweet verzamelt zich nog steeds in het midden op en druppelt bij warm weer alsnog op mijn bril.

En de Oscar voor beste accessoire gaat naar… de Aeroshell

Lazer maakt voor de Z1 Kineticore ook een zogenaamde Aeroshell. Dat is een flinterdunne kunststof kap in de vorm van de helm, die de ventilatiegaten aan de voor- en zijkant van de helm afdicht. Lazer claimt dat hij de aerodynamica verbetert. Ook dat kan ik niet verifiëren zonder vermogensmeter en gecontroleerde omstandigheden.

Maar in alle eerlijkheid was ‘aero’ echter niet de reden dat ik graag een Aeroshell wilde. Want ik krijg in de winterkou namelijk snel een kouwe kop met mijn kale haar. Zelfs met helmmuts. De luchtstroom dóór de helm is simpelweg té verkoelend. De Aeroshell sluit echter de voorkant van de helm af tegen wind en regen, en daar ga ik ongetwijfeld blij mee zijn.

Je haakt hem aan de voorzijde met zijn rand onder de helmrand, en klikt hem vervolgens met de achterrand vast om de achterkant van de helm. De achterste openingen en het Rollsys-spansysteem van de helm blijven daarbij open en benaderbaar. Om hem af te nemen, trek je hem eerst aan de aan de achterzijde los en haalt hem er dan naar voren af. Dit alles vergt soms even wat gefriemel, en de Aeroshell is echt erg dun en daardoor wat kwetsbaar, maar als hij zit, zit hij mooi strak om de helm. Die gaat er écht niet afwaaien.

Lazer Z1 Kineticore helm

Niet alleen aerodynamischer, maar vooral voor mijn kale kop ideaal om de koude wind buiten te houden! En nee, ik heb géén Calimero-complex.

Voor mij is de Aeroshell een erg fijne toevoeging voor de koudste, natste ritten.

Wat mij betreft is de Aeroshell dus een topaccessoire, en ik snap niet waarom de concurrentie ze niet óók aanbiedt. Bewezen werking, kostprijs nihil dus winstmarge maximaal, mooi voor onder de kerstboom, et cetera.

Over kerstbomen gesproken… in de opening achterop de helm kun je ook nog eens Lazers eigen led-achterlichtje klikken. Mooi geïntegreerd en per usb-kabel oplaadbaar. Maar integratie heeft wel z’n prijs: bijna 3 tientjes.

Conclusie

Lazer heeft z’n huiswerk gedaan met de Z1 Kineticore. Licht, lekker koel, goed afstelbaar en, afgaande op Virginia Tech, met een hoog veiligheidsniveau. Daarbij niet geheel onbelangrijk: ik vind hem nog mooi ook. En met een aantal slimme, eigenwijze technische ontwerpoplossingen; dat kan ik ook wel waarderen. Maar wat is dat alles waard als de helm niet goed zit? Tja, wie de helm past, zette hem op. En de Z1 Kineticore past mij als gegoten. Op de weg, tijdens het gravelbiken en tijdens mijn crosscountry-rondjes draag ik voorlopig geen andere meer!

Maar dat-ie mij past, zegt niets over hoe de Z1 Kineticore voor jou zal passen. Lazer heeft toch wel een ietwat uitgesproken, ovale pasvorm. Dus zoals we bij elke helmtest zeggen, benadruk ik ook hier weer dat je hem gaat passen voordat je er een koopt of bestelt. De aeroshell-optie is ook nog een (ver)koopargument voor de Z1 Kineticore, waarvan de waarde in slecht of koud weer wat mij betreft niet genoeg benadrukt kan worden.

Op de ontbrekende verstelbaarheid van de bandjes onder de oren na, heb ik dus eigenlijk niks te wensen. Misschien nog een helmkoffertje, voor die prijs. Want Lazer vraagt voor de Z1 Kineticore 249,99 euro. Dat is een bak geld voor 234 gram piepschuim… maar tegelijkertijd is de Z1 Kineticore alsnog duidelijk minder prijzig dan de topmodellen van de concurrentie. Goed gedaan, Lazer.

Lazer Z1 Kineticore-helm | Prijzen en specificaties

De Z1 Kineticore komt behalve in donkerrood, ook in mat zwart, wit, mat donkerblauw, en een erg mooie grijstint. Plus in fel oranje trouwens, maar om onduidelijke redenen niet in Nederland. Wil je goed gesoigneerd fietsen op Koningsdag, dan moet je hem even bij de zuider- of oosterburen scoren! Hij is er in drie maten, die tesamen het bereik van 52 tot en met 61 centimeter hoofdomtrek moeten afdekken. Je krijgt er een helmzak bij om hem netjes te houden tijdens vervoer en opslag. De Z1 Kineticore kost 249,99 euro.

Naast de wettelijke garantie biedt Lazer ook crash-replacement. Als je binnen drie jaar na aankoop de helm bij een val beschadigt, dan kan de dealer je een vervangende Z1 Kineticore aanbieden tegen 50 procent van de nieuwwaarde. De beoordeling van de beschadigde helm ligt bij je dealer.

  • De bijpassende Aeroshell is naast oranje – een slimme keuze voor slecht weer met slecht zicht – ook in mat zwart leverbaar. Hij komt in dezelfde drie maten als de helm en kost 16,99 euro
  • Het achterop monteerbare achterlampje kost 29,95 euro
  • Een fris setje kussentjes is ook leverbaar, tegen betaling van 9,75 euro

Meer informatie: lazersport.com

Lazer Z1 Kineticore helm

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments