Gereden: Donnelly X’Plor MSO gravelbanden

Fijn genopt, lichtlopend en slijtvast

Sommigen rijden werkelijk alles op hun gravelbike. Van asfalt tot mountainbiketrails. Mark niet. Voor hem dient de gravelbike primair als forenzen-bike, waarbij hij gravelpaden niet mijdt. Daarnaast vindt ‘ie het een leuke fiets als alternatief voor de mountainbike, om iets andere avonturen mee te beleven op paden in voornamelijk Zuid-Holland. En hoewel hij echt niet alleen op het asfalt blijft, hoeft ‘ie ook weer niet het grofste profiel op zijn banden te hebben.

Inmiddels rijdt hij al heel wat kilometers met de X’Plor MSO banden van Donnelly. Fijn genopt, relatief licht lopend en slijtvast.

Donnelly Xplor MSO gravelbanden

Caramel Latte Macciato

De X’Plor MSO heeft een behoorlijk fijn gesneden noppenpatroon. Naar het midden toe is het patroon dermate verdicht dat er zowat een doorlopende strook zichtbaar is. Naar de schouders toe wordt de ruimte tussen de noppen groter. De omvang van de noppen neemt ook toe, maar de hoogte blijft redelijk constant. Donnelly geeft aan dat ze 500 gram per band wegen. Ik meet ze op respectievelijk 493 en 497 gram. Spot-on dus.

Het 120 tpi karkas is redelijk soepel en is, zoals je kunt zien, licht gekleurd. Donnelly noemt het ‘tanwall’. Anderen noemen het skinwalls, transparant… Ik noem het eerder ‘Caramel Latte Macciato’. Want toen ik onlangs koffie zat te drinken met mijn dochter in een lokaal koffietentje, kwam de kleur van de Macciato die zij voor haar neus had staan nog het beste overeen. Heb je je banden het liefst zoals ik mijn koffie drink, dan is het goed om te weten dat je de X’Plor MSO ook geheel in het zwart kunt krijgen.

Fijn genopt, duidelijke middenstrook

Het profiel van de X’Plor MSO is fijn gesneden. Het patroon is naar het midden toe beduidend dichter, waardoor er een doorlopende middenstrook ontstaat.

Montage

Ik monteerde de MSO’s op de standaard Bontrager-velgen die in mijn Trek Checkpoint ALR 5 (modeljaar 2021) zitten. Om ze tubeless te maken gebruikte ik overigens Caffélatex (in de banden) en ook nog wat koppen koffie (voor mezelf). Want het bleek een redelijke worsteling. De hieldraad is redelijk stug en krap bemeten. De originele Bontrager GR1 banden die ik rond de aluminium Bontrager velgen had zitten, waren eveneens tubeless-ready, maar beduidend eenvoudiger te monteren. Het ‘ploppen’ kostte echter nauwelijks moeite. Een paar flinke slagen van de vloerpomp waren voldoende. En vervolgens bleven de banden vrij goed luchtdicht. Heel veel meer dan 60 ml Cafélatex heb ik niet nodig gehad per band om ze permanent luchtdicht te krijgen.

Zijnoppen

Gemonteerd en opgepompt tot 3,0 bar om ze goed te laten zetten, meten de banden een dag later 39 mm op hun breedst. Dat is dus iets minder dan de opgegeven 40 mm. Logisch ook, wanneer je je beseft dat de Bontrager velgen nogal conservatief zijn qua breedte. Het zijn velgen met een haakprofiel en op de smalste plek zijn ze slechts 17 mm breed. Eigenlijk valt die 39 mm dan zelfs nog méé. Maar wat nu éxtra opvalt is dat het profiel van de X’Plor MSO best breed is ten opzichte van het karkas. Want ook al is de band slechts 1 mm smaller dan de opgegeven maat; de schoudernoppen zitten dermate ver naar de zijkant van het karkas, dat ze amper nog gebruikt zullen worden. Zo plat leg ik mijn fiets écht niet in de bocht…

Door de druk te verlagen komen ze iets meer ‘in beeld’ — of in de grond, liever — bij het offroaden. Maar rond de 2.0 bar vond ik de banden — bij mijn eigen gewicht van 80 kg — te instabiel. Het 120 tpi karkas is vrij soepel en met een relatief smalle velg kom je dan eerder op de grenzen van het werkbare. Ik gebruik deze bike veruit het meeste voor woon-werk-verkeer. Op mijn route heb ik relatief veel verhard. Dus rij uiteindelijk met een druk van 2.8 bar. Deze druk is voor mij het fijnste compromis tussen een lage rolweerstand, comfort en grip.

De middenstrook op de band loopt daarbij echt lekker licht en de overgang naar de meer open zones bij het kantelen in de bochten is niet echt waarneembaar. Dat geeft vertrouwen. En hoewel het rubber vrij hard aanvoelt, blijft het vertrouwen er ook in de nattere periode waarin we inmiddels terecht zijn gekomen. Terwijl de boeren hun oogst binnen halen, veranderen asfaltwegen in modderstroken. Toch heb niet de indruk dat ik er voorzichter doorheen rijd.

Conclusie

Ik zet mijn Checkpoint vooral in als forenzenfiets. De keren dat ik er in het weekend op uit trek, bestaan de ritten ook voornamelijk uit een combinatie van asfalt en gravelstroken. Mountainbikeroutes heb ik simpelweg niet in mijn achtertuin. En wanneer ik een mountainbikeroute rij doe ik dat omdat ik wil mountainbiken… met een mountainbike. Grote noppen heb ik op mijn gravelbike dan ook niet nodig. Zeker niet op het loopvlak, maar ook niet op de schouders. De X’Plor MSO’s voldoen aan deze eisen, maar meer nog: ze lopen erg licht. Ze geven bovendien voldoende vertrouwen op de offroadstroken die ik veelal hier in Zuid-Holland tegen komen. Ook wanneer die door de boeren vers zijn omgetoverd tot modderstroken.

Het noppenprofiel is vrij breed verdeeld over het karkas en op smalle velgen gebruik je daardoor niet snel het hele profiel. Ze zouden dus nóg beter tot hun recht kunnen komen op een iets bredere velg. Het is logisch te denken dat dit ook de stabiliteit bij lage druk ten goede komt. En dat is beslist een ‘note to self’. Want op basis van het vertrouwen dat ze mij nu al gaven, zijn ze met een iets bredere velg ook veel breder inzetbaar. Ik kan dan met lagere drukken rijden zónder meteen naar een grover profiel te moeten grijpen. Het heeft mij in elk geval aan het denken gezet over een upgrade op dit vlak…

Qua slijtage geven ze me een bovengemiddeld goede indruk. Ik heb genoeg banden sneller zien slijten. Maar waar ik hard rubber in de regel associeer met minder grip, blijken de X’Plor MSO’s een prettige uitzondering.

Je koopt de X’Plor MSO voor € 64,99. Donnelly heeft inmiddels ook een WC (World Cup) variant met en karkas met 240 tpi. Dat is nóg soepeler. Je betaald er slechts € 5 meer voor, en bespaart er ook nog eens 40 gram mee.

Tekst & foto’s: Mark ten Napel

Meer informatie: donnellycycling.com
Distributie: cosmicsports.com

Geplaatst in Gravel, Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments