Licht uit, spot aan! BBB Highpower 2.0

In de reeks Licht uit, spot aan, doen we em dit jaar nog een keer aan… De BBB Triple B Strike 500 die we eerder aan een test onderworpen, heeft namelijk een broertje. Dit broertje is anders gebouwd, met een externe accu (voor in je achterzak) en op een varieteit aan locaties te positioneren middels een rekbaar rubberbandje aan de lamp. Aangezien we het over fietslampen hebben, zijn er natuurlijk nog altijd maar 2 plekken relevant: op het stuur of op de helm. Op uitnodiging van Triple B deden we een rondje Noordwijk met de Strike 500 op het stuur en de Highpower 2.0 op de helm.

Helm op, licht aan…
Als je singletrack wilt rijden, dan heb je niet zoveel aan een lamp op je stuur. Natuurlijk, je komt er wel mee rond, maar je ziet de bocht pas nadat je em ingestuurt hebt. En dat moment wil je meestal net even iets vroeger, voordat je begint met sturen bijvoorbeeld. Net als het vorige geteste model van Sigma, is ook deze Triple B redelijk makkelijk te bevestigen op je helm. Triple B levert een afzonderlijke helmmount, waarop je de lamp met de standaard stuurbevestiging op vast kunt maken. Als je nooit eerder met een lamp op je helm gereden hebt, zal het je verbazen hoe hoog de lichtstraal eigenlijk moet staan (en dus hoe ver achterop je helm) als je naast je fiets staat. Zit je eenmaal op je fiets, dan valt die bundel al vrij snel op de goede plaats op het pad voor je. Let wel even op dat je niet verkrampt gaat zitten ‘om nog maar wat te zien’, want stijve nekspieren is nog nooit iemand blij van geworden. Het lichtbeeld voor je, daar zullen de meesten even aan moeten wennen. Wat we kennen is namelijk licht wat van onder ons gezicht komt en de boel voor ons verlicht (kijk maar naar je stadsfiets of je auto). Licht van boven, komt de eerste seconden daarom mogelijk wat raar over. Ook het gewicht van de lamp op je helm bepaald heel sterk hoeveel (of hoe weinig) last je ervan hebt. Met de Triple B viel het mee, als moest ik de helm goed vastsnoeren om te voorkomen dat ie er op zijn Niels Albert’s bijhing.

Sfeerlampje of bouwlamp?
Goed, de singletrack dus op met de eerder geteste Triple B Strike 500 op het stuur en de Highpower op de helm. Eerste indruk? Eerlijk? Mijn eerste indruk was ‘misschien heb ik wel een beetje teveel licht nu…’. Met beide lampen aan op vol vermogen, is het alsof je van de politie / ME bent en met het grootste lichtmateriaal wat je hebt het bos even uitkamt. Een rondje Noordwijk met beide lampen op standje ‘minimaal’ was daarna echter geen enkel probleem. Daarna wordt het echter interessant, want als je gaat kijken naar het lichtbeeld voor je, zie je eigenlijk nog steeds 1 grote lichtspot. Duidelijk onderscheid tussen de lichtbundel vanaf het stuur en die vanaf de helm, dat is er eigenlijk niet. We rijden met een aantal man op een rijtje en als ik mijn helmlamp uitzet, mis ik em eigenlijk niet.


Lichtbeeld met 1 lamp aan…

Tijd voor een andere test, geen andere bikers met lichtbronnen in de buurt en afwisselend stuurlamp of helmlamp aan. Dan zie je duidelijk de verschillende eigenschappen. De stuurlamp geeft je een stabiel lichtbeeld, voor de fiets uit. Doordat de Triple B Strike 500 ook aan de zijkant van de lichtbundel de boel redelijk uitlicht, heb je niet snel het gevoel dat je ‘breedte’ mist. Je rijdt ook continu die bundel achterna. Niet gek natuurlijk, want de lamp zit op je stuur…
De helmlamp geeft een veel onrustiger beeld. Bij het kruisen van paden, waar je toch automatisch de neiging hebt om links-rechts te kijken, ik in ieder geval wel, mis je zonder je stuurlamp aan ineens die stabiele bundel voor je fiets en rij je een moment een ‘zwarte muur’ tegemoed. De helmlamp alleen dwingt je dus om je ogen op de pad te houden, maar… dat voelt voor mij onnatuurlijk. Ik zie uit mijn ooghoeken namelijk wel waar ik heen moet en gebruik mijn ogen om de omgeving te scannen. Sowieso overdag, maar blijkbaar dus ook in het donker.


…en met 2 lampen op het stuur aan

Fazit?!
Uberragend! Tenminste, dat zouden de Duitse magazines schrijven. Ik heb met de Triple B Highpower nooit het idee gehad dat ik met te weinig licht onderweg was. In combinatie met de Strike 500 heb je natuurlijk gewoon een ijzersterk duo. De Highpower gemonteerd op de helm was voor mij vooral prettig als bijlichtlampje voor de bochten op het bochtige singletrack parcours van Noordwijk. Het bediengemak en de kwaliteit kunnen we ook kort over zijn: prima in orde. De knop achterop de lamp om deze aan/uit te zetten en de verschillende standen te selecteren is makkelijk te bedienen, zelfs in de winter met dikkere handschoenen aan (en met kouwe klauwe). De stekkertjes naar de externe accu klikken ook gewoon duidelijk in elkaar en geven mij in ieder geval niet het gevoel dat de boel weldra gaat afbreken. Wel zou ik als je de lamp op de helm plaatst, deze altijd combineren met een lamp op het stuur (de Strike 500 of eenzelfde Highpower). Gebruik je twee Highpower lampen, dan kun je deze middels een verloopstekkertje gewoon uit 1 accu voeden. Wel even rekening ermee houden, dat je dan eerder in het duister tast…

 

BBB Highpower 2.0
Lichtopbrengst 312 Lumen
Batterij Lithium, 2200mAh, 7.4V
Opladen via losse oplader, laadtijd 3 uur
Standen 4 (normaal, hoog, extra hoog, knipper)
Prijs € 139,95

€ 79,95 losse lamp en splitter kabel als uitbreiding

€ 10,95 helmet mount en extension kabel

 

Score
Lichtopbrengst ++
Brandtijd +
Veelzijdigheid ++
Bediening ++
Montage ++
Prijs/kwaliteit +
++  Uitstekend
+    Goed
o     Voldoende
–     Matig
– –   Jammerlijk

 

Meer informatie: www.bbbcycling.com

Tekst: Coen de Jongh
Foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments