Licht uit, spot aan! Sigma PowerLED EVO

In de categorie ‘bouwlamp‘ hebben we er in deze testronde nog één; met 900 lumen is de Sigma de ‘grootste’ van de lampen die we in deze serie bekijken. Het is met een set prijs van €209,95 ook meteen de duurste. Sigma Sport is geen onbekende naam in de fietsenbranche. Deze Duitse firma was er bij de opkomst van de digitale techniek half jaren ’80 al vroeg bij om elektronische apparatuur voor de fiets te maken. Je weet wel, die periode waar de vierkante Casio polshorloge nog als een digitale noviteit gezien werd.

Duits, dus hoge kwaliteit, want over-engineered door mannen in witte stofjassen. Of is dat misschien te s(t)igmatiserend? Enkele testkilometers op onze LPG (Light Proving Grounds) zullen uitsluitsel moeten geven.

De PowerLED EVO bouwt relatief compact met een diameter van 43 mm en een lengte van 59 mm. De behuizing is geheel uit aluminium vervaardigd en voelt daarmee Duits, uh… solide aan. 140 gram solide, om precies te zijn. De afwerking is strak en verzorgd en de druktoets achter op de lamp laat zich gemakkelijk, met een duidelijke klik, bedienen. Sigma voorzag ons van de Pro-K kit, waartoe een stuurmontage en een helmmontage behoren, alsook de Lion XL accu met een bijbehorende montagebeugeltje voorzien van klitteband. De Lion XL accu bestaat uit 4 cellen en is vrij fors vorm gegeven met afmetingen van 43 x 43 x 78 mm, weegt 210 gram en met het relatief korte kabeltje kun je dan ook niets anders dan de accu op je bovenbuis monteren.

In mijn geval bleef de accu – ondanks zijn gewicht – goed zitten, al kan het soms lastig uit komen met de kabels langs de boven- of onderbuis. Tijdens de wat meer stuurtechnische ritten hadden mijn knieën geen hinder van de accu en gelukkig is het accukabeltje lang genoeg om de positie af te stemmen. And best off all; waar Sigma voorheen accu’s had in de vorm van een bidon, heb je nu dus gewoon nog steeds de beschikking over een bidonhouder voor je sportdrank.

Een verlengkabel geeft je de optie om de accu in je achterzak te stoppen, maar dat is eigenlijk alleen nuttig wanneer je de lamp je helm monteert. Aangezien dat dat mijn persoonlijke voorkeur is bij offroad gebruik, beginnen we daarmee en meteen valt op dat de lamp zelf wel solide is, maar dat de beugel voor de helmmontage wat fragiel overkomt. De draaipunten zijn echter uitgevoerd met stevige vertanding, dus de lamp zit toch erg stabiel vast. Iets tè stabiel misschien. On-the-fly de lamp wat verdraaien om de lichtbundel juist dichtbij of verderaf te stellen kan dan ook alleen door het schroefje van de betreffende verbinding los te draaien. Ik kwam daar – helaas – pas achter nadat ik een knak hoorde en er iets door de gaten in mijn helm op mijn hoofd viel. En toen bleef enkel de stuurmontage nog over voor de rest van de testritten. De stuurmontage bestaat uit een stevige klem die gemakkelijk op elk gangbare diameter stuur te monteren is zonder daarvoor opvulstripjes of pasdelen te moeten gebruiken.

Qua lichtopbrengst is 900 lumen gewoon veel. Sigma claimt 3 uur brandtijd bij 900 lumen. In de praktijk, bij temperaturen net boven het vriespunt, kwamen we op net iets meer dan 2,5 uur. Met diezelfde Lion XL accu zou de ‘standaard’ setting met een lichtopbrengst van circa 600 lumen zo’n 5 uur rijtijd geven en de ‘low’ setting is dermate energiebesparend dat 11 uur brandtijd geclaimd wordt waarbij je ongeveer 270 lumen ter beschikking hebt.

De lichtbundel is redelijk wit van kleur, maar met een lichtblauwe zweem. Wat vooral erg opvalt is dat het licht erg egaal is. Daarmee doel ik op de manier waarop de lichtbundel voor je een rustig beeld weet te creëren. Hoewel de uitlichting aan de zijkant niet overdreven is, is er ook geen sterke spot-vorm herkenbaar. Deze combinatie heeft als resultaat dat de ogen snel aan de hoeveelheid licht wennen en je niet snel afgeleid wordt door het typisch sterke contrast tussen de donkere omgeving en de ‘zijkanten’ van een lichtbundel. De Sigma engineers hebben duidelijk werk gemaakt van de optimalisatie van de LED en lens combinatie en daardoor blinkt de lamp in ‘mijn ogen’ sterk uit in vergelijking met de andere lampen die we in deze serie uitprobeerde op onze LPG.

Conclusie
Sigma onderschrijft met deze lamp het eerder genoemde stigma. De solide lamp geeft ook een degelijke indruk op de trails. De helmmontage zou mijn inziens nog een optimalisatie slag mogen krijgen, maar buiten het niet helemaal vlekkeloos samen gaan van mijn lompheid (en gebrek aan RFTM) met deze lamp is er weinig aan te merken. De brandduur en de hoeveelheid licht zijn in de standaard setting met circa 600 lumen opbrengst ruimschoots voldoende voor een winteravond singletrack sessie, of je zet hem in bij een 24 uurs estafette wedstrijd, waarbij je teamgenoten ruim 5 uur de tijd hebben om te slapen. Het thema ‘degelijk’ komen we ook tegen bij de bekabeling waar gebruik is gemaakt van stekers die stevig in elkaar klikken zodat lostrillen tijdens de rit uitgesloten is.

De lamp is daarnaast van wat hersencapaciteit voorzien. Net als de Fenix BT20 is ook deze lamp voorzien van een automatische schakeling die bij een dreigende oververhitting van de lamp de lichtopbrengst terugschroeft. Zodra er weer voldoende koeling is, zal de lamp ook automatisch weer terug ‘opschroeven’ naar de hoogste setting die je ingesteld had. Super einfach, dus!

Wij gingen op pad met de meest uitgebreide Pro-K set, maar de lamp en de accessoires zijn allemaal los verkrijgbaar. Zodoende kun je dus zelf een set samenstellen naar gelang wens en/of budget.

Sigma PowerLED EVO
Lichtopbrengst 900 Lumen
Batterij Lithium ion
Opladen via netspanningadapter, laadtijd ±5 uur (Lion XL accu)
Standen 4 (900 lumen/2.5u, 650 lumen/5u, 270 lumen/11u, knipperstand/?u
Prijs € 209,95 (Pro-K set)

Score
Lichtopbrengst ++
Brandtijd +
Veelzijdigheid ++
Bediening ++
Montage +
Prijs/kwaliteit ++
++  Uitstekend
+    Goed
o     Voldoende
–     Matig
– –   Jammerlijk

Meer informatie: www.sigmasport.com

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews.
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jurriaan
Jurriaan
11 jaren geleden

Gebruik deze lamp al 2 winter seizoen naar volle tevredenheid. (‘levensreddend’ zelfs)

De lamp kan je, gemonteerd op je helm, prima verstellen. Daarvoor dien je het schroefje net strak genoeg aan te draaien. De lamp zakt dan niet als je door een kuil rijdt en is toch te verstellen van dichtbij tot veraf.

Rick de Mol
Rick de Mol
7 jaren geleden

Hoe kun je zien wanneer de batterij bijna leeg is?