Review – RockShox TwistLoc: Draaien in plaats van drukken

Het is druk op de cockpit van mijn xc-fully. Twee remhendels, twee schakelaars, links nog een hendel voor een dropper-post en rechtsboven een hendel voor het simultaan blokkeren van de voor- en achtervering. Die laatste, een exemplaar van Fox, is een vervelend ding. Niet alleen omdat-ie bovenop het stuur zit, maar vooral ook omdat de vergrendeling in ruige afdalingen regelmatig spontaan losschiet.

Dat moet anders kunnen. De concurrent bracht me de oplossing. In plaats van drukken, draai ik nu…

In spannend terrein wil je écht niet dat die hendel losschiet, want dat betekent dat juist op het moment dat het echt niet uitkomt de gehele vering blokkeert. Dat heeft overigens niet alleen met die hendel te maken, maar ook met de Fox-vering zelf. De vork en demper in mijn bike, een Cube AMS 100 uit 2018, staan namelijk op slot als er géén spanning op de kabel van de afstandsbediening staat. In de neutrale stand, zeg maar. En open als die kabels wél gespannen zijn. Erg onpraktisch, het zou in mijn ogen veel logischer zijn om de vering juist open te laten staan in de neutrale stand. Daarover straks meer.

Echt helemaal uitgedrukt ben ik niet: je ontgrendelt de TwistLoc door op een knop te drukken.

Voor de oplossing van het ruimte- en lossschietprobleem ben ik te rade gegaan bij Fox’ concurrent RockShox. Die hebben de TwistLoc in het assortiment. Dat is een draaischakelaar-met-drukknop waarmee je je voorvork en achterdemper kunt blokkeren. Draaien om de boel op slot te zetten, drukken op een duimknopje om de vering te activeren. Die TwistLoc is uiteraard bedoeld voor vorken en dempers van RockShox, maar verrassend genoeg werkt het ding ook in combinatie met Fox. De catch? Het systeem werkt andersom. Drukken is vast, draaien is los. Erg? Niet echt. Hooguit even wennen. De montage van de TwisTLoc is simpel, de duurzaamheid lijkt goed en het bedien- en gebruiksgemak zijn hoog. Het enige nadeel is voor mij het harde rubber van de bijbehorende Sram-handvatten, die gespeend zijn van ieder comfort. Maar omdat ik op de parkoersen waar ik rij vanwege de vele asfaltpassages de vering vaak op slot zet, is de TwistLoc voor mij desondanks een blijvertje. Ook interesse? Je koopt ’m voor € 76,90.

Overigens: op de nieuwe Trek Top Fuel combineert ook Trek de RockShox TwistLoc met een Fox-onderstel. Het verschil met mijn eigen bike: de Fox-vering op de Top Fuel staat in de neutrale stand juist wél open. In eerste instantie snapte ik daar niks van, maar navraag bij Fox-distributeur Sabma leerde me, dat Fox het allebei aan fietsfabrikanten kan leveren. Dus vandaar dat het Fox onderstel van de Trek Top Fuel in de neutrale stand open staat, terwijl de Fox-vering van mijn Cube in de neutrale stand juist geblokkeerd is. Waarom je dat laatste überhaupt zou willen, is me een raadsel. Wie het weet mag het zeggen.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Posted in Reviews and tagged , , , , .