Test | Bontrager GR2-gravelschoenen

Stijlvolle, duurzame gravelstappers en -trappers met brede leest

Met de Checkpoint-modellen heeft Trek een flink aanbod voor allerlei gravelbikers. Onder het eigen Bontrager-label bieden ze ook diverse accessoires aan, waaronder de GR2-schoenen. Duidelijk geïnspireerd op zijn mountainbikeschoenen ogen de Bontrager GR2’s zowel robuust als retro, of ‘casual’, zoals marketeers het graag noemen. Een combinatie die we vaak zien in het gravelgenre. Maar hoe ze er uitzien, zegt nog niets over hoe ze dragen of zich over lange duur houden. Mark trapte in de afgelopen maanden heel wat kilometers op zijn gravelbike om daar antwoorden op te vinden.

Bontrager GR2 gravelschoenen

Bontrager GR2-gravelschoenen: robuust en lekker retro.

Uiteraard doen de prestaties er het meest toe, maar toch begint bij mij de selectie van eigenlijk alles voor mijn fietspassie bij de looks. Want als ik mijn hard verdiende centjes besluit uit te geven aan iets, dan mag het ook wel naar mijn smaak zijn, toch? Net als dat de koffiebonen van die fairtrade koffieboer op een hoge berghelling in Peru tussen zwarte bosbessen gedroogd zijn, en volgens het label ‘de allerlekkerste espresso’ maakt, komt het allemaal neer op persoonlijke smaak. ‘Old style gold’ noemt Bontrager de kleur op deze GR2-gravelsloffen; bij mij komen vooral associaties op met een latte macchiato. En dat mag ik maar wát graag. Maar mocht jij dat niets vinden, dan zijn ze er ook in koffiedik-zwart, of ‘black’, zoals Bontrager het noemt.

Netjes afgewerkt

Niet alleen de latte macchiato-kleur geven bij deze Bontrager GR2’s een retro-look; ook de vetersluitingen. En aan veters ook geen gebrek, want ze zijn erg lang. Om te voorkomen dat ze rond je pedalen draaien is een elastieken lus halfweg de tong voorzien, waaronder je de uiteinden kunt wegstoppen. Het kunstlederen bovenwerk is op de gevoelige schuur- en schaafplaatsen rondom ingepakt met ‘GnarGuard’-rubber. De aansluitingen zijn overal strak en netjes. En die indruk wekken de schoenen eigenlijk op elk detail.

Bontrager GR2 gravelschoenen

Solide bescherming van de hielkuip. Of past bij een chique schoen als deze de aanduiding ‘contrefort’ beter ?

Bontrager GR2 gravelschoenen

Het surplus aan veters laat zich wegstoppen onder elestieken bandje.

Semistijve profielzool

De buitenzool doet niet echt onder voor die onder een mountainbikeschoen. Het ‘Tachyon’-rubber is redelijk ‘sticky’. Het profiel is zelfs ronduit grof en zou zéker niet misstaan onder een volbloed mtb-schoen. De rubber zool zit rondom een nylon-composiet binnenzool, die moet instaan voor voldoende trapstijfheid. Niettemin heeft Bontrager hem bewust niet kneiterstijf gemaakt, zodat een stukje lopen naar je favoriete koffiebar geen moeite kost. Bontrager geeft de GR2-gravelschoenen een stijfheidsindex van 6 op een schaal van 14. Verder valt het op dat het bovenwerk relatief stug is.

Bontrager GR2 gravelschoenen

De profielzool onder de Bontrager GR2’s zou ook onder een mountainbikeschoen niet misstaan.

Brede pasvorm

De ‘InForm Race’-leest is door Bontrager bewust aan de ruime kant gehouden. En dat bevalt me persoonlijk erg goed, want mijn voeten zijn dusdanig breed, dat ik bij andere schoenen al snel geneigd ben om een halve of hele maat groter te kiezen. Maar in plaats van maatje 46 bleken mijn brede maat-45-voeten gewoon goed in een Bontrager GR2-gravelschoen van maat 45 te passen.

Dunne inlegzolen

Een goede pasvorm is niet alleen aan de leest en de sluiting te danken. Oók de binnenzool is daarin cruciaal. En met de standaard meegeleverde binnenzolen van Bontrager kan ik echter bijzonder weinig. Dat kan ik slechts Bontrager ten dele aanrekenen. De binnenzolen in deze GR2-schoenen zijn – met name aan de voorzijde – flinterdun en bieden mij nauwelijks tot geen ondersteuning. Maar mijn voeten hebben sowieso de neiging flink door te buigen. En dat is bij elke schoen een probleem. Bontrager biedt zelf oplossingen in de vorm van inForm BioDynamic inlegzolen die er drie verschillende diktes zijn. Ik zocht mijn oplossing echter via een setje modulaire inlegzolen van Lintaman, waar collega Jeroen en ik al eerder een uitgebreid testverhaal over publiceerden.

Bontrager versus Lintaman inlegzolen

Op beide plaatjes zie je rechts de originele inlegzool die Bontrager met de GR2-schoenen levert. Die zijn voor mijn voeten te dun en geven te weinig ondersteuning aan mijn voetbogen. Bontrager heeft echter inForm BioDynamic met méér ondersteuning los leverbaar. Ik koos er echter voor om met een setje modulaire inlegzolen van Lintaman aan de slag te gaan. Die zie je er links naast liggen, waarbij de carbon voetboogondersteuning dus naar wens geplaatst kan worden.

Trappen en stappen

Met de Lintaman-inlegzolen passen de Bontrager GR2’s me als gegoten. Dat blijkt onder meer uit het gegeven dat ik de veters niet snoeihard hoef aan te trekken. Ook het relatief stugge kunstlederen bovenwerk en de dun gepolsterde hielcup sluiten daardoor goed aan, waardoor de GR2’s erg comfortabel dragen. En dat niet alleen op de korte ritten naar en van mijn werk, maar ook op de langste ritten die ik tot dusver ooit op een tweewieler heb gemaakt. Dankzij de gravelbike fiets ik meer dan ooit. En ik durf dan ook te stellen dat deze GR2’s al meer kilometers gezien hebben in die paar maanden dat ik er mee op pad ben, dan welke van mijn mountainbikeschoenen dan ook in de voorbije vijf jaar.

Bontrager GR2 Lintaman inlegzolen

De zool is stijf genoeg voor sportief fietsen en soepel genoeg om tijdens het lopen niet oncomfortabel aan te voelen.

Op de gravelbike rij ik de regel gewoon gezapig. Ik trap wel door, maar sprintjes? Nah. Qua stijfheid zijn de Bontrager’s me nooit in negatief zin opgevallen. Niet op de pedalen en niet tijdens het lopen. En die twee dingen staan eigenlijk haaks op elkaar voor wat betreft eisen aan de zool. De keuze van Bontrager om de GR2 een zool te geven die een stijfheidsindex heeft van 6 op een schaal van 14 kan ik getalsmatig niet staven. Wel kan ik zeggen dat het voor mij prima past bij wat ik er mee doe. Op geen van mijn ritten heb ik ooit last gehad van eventueel doorbuigen van de zool, terwijl de de Time Atac-pedalen waarmee ik rij toch niet gezegend zijn met een groot contactoppervlak.

En bij het lopen vind ik de schoenen voldoende buigen en afwikkelen, zonder dat mijn hielen daarbij loskomen van de hielcups. In die zin passen ze perfect bij mijn eigen definitie van gravelbiken. De veters zijn ook bij de langste ritten prima op spanning gebleven. Ik heb geen enkele rit de veters opnieuw moeten aansnoeren, omdat ze losser kwamen te zitten. Ook niet na langere looppassages.

Een Boa- of klittenbandsluiting is ‘in the bush’ niet zo gemakkelijk te repareren. Dus niet alleen zijn veters ‘hip’, met oog op bikepacking zijn ze ook gewoon een slim en praktisch.

Niet warm, niet koud

Bontrager zet de GR2-gravelschoenen niet expliciet als zomer- of winterschoenen neer. Ze zijn niet extreem dik gepolsterd en de leest is rondom redelijk geperforeerd voor ventilatie. De gaten zijn alleen wel klein en hebben de neiging om dicht te slibben met modder en stof. Toch had ik op de warmste dagen geen last van warme voeten. Echt extreme kou hebben we de afgelopen maanden nog niet gehad. Maar die keren dat ik het pekel hoorde opspatten tegen de onderbuis op weg naar mijn werk, vond ik ze warm genoeg; ik heb nog geen enkele keer last gehad van koude tenen.

Wel gebruikssporen, maar nauwelijks slijtage

Na heel wat pedaalomwentelingen tekenen de beugels van de mijn Time Atac-klikpedalen zich iets af in zool. Dat gebeurt altijd bij mijn schoenen in combinatie met deze pedalen. Bij de Bontrager GR2-gravelschoenen gebeurde dat niet sneller, maar ook niet minder snel dan bij veel andere schoenen die ik gebruikt heb. Alle stik- en lijmnaden zijn ook nog prima en zowel het rubber van de zool als de bescherming op neus en hiel zien er prima uit. Terwijl juist dit de punten zijn waarop schoenen waarmee veel gelopen wordt het ’t meest te verduren krijgen.

Stabiel en duurzaam bovenwerk

Nog altijd dragen de schoenen erg comfortabel. Wederom vooral te wijten aan het simpele gegeven dat ze – mede dankzij de voor mijn voeten goed afgestemde Lintaman inlegzolen – me erg goed passen. Na heel wat kilometers voelt alles nog solide aan en hoef ik de veters niet strakker te trekken dan toen ze nog relatief ‘vers’ waren. De elastieken lus waaronder je de enorm lange (!) veters weg kunt stoppen, is nog net zo elastisch als op dag één. Ook de veters houden zich na talloze ritten door de regen bij hoge en lage temperaturen prima. Ik had het wel slimmer gevonden als Bontrager alle vetergaten had voorzien van metalen ringen. Nu zitten die alleen rond de bovenste vetergaten. De gaten direct daar onder zijn – ondanks dus niet overmatig strak trekken van de veters – inmiddels wat ovaal getrokken.

Buiten de aftekening van de beugels van mijn Time Atac-pedalen…

…en inmiddels iets afgesleten kunststof noppen onder de neus, valt er eigenlijk maar weinig te zien aan de Bontrager GR2-gravelschoenen wat op een aanstaande vervanging zou duiden.

Conclusie

Heb je specifieke gravelschoenen nodig? Dat hangt er maar net vanaf wat jij onder gravelbiken verstaat. Het hele idee van gravelbiken blijft voor mij wel dat laatste deel van het woord, ‘biken’, fietsen als activiteit dus. Oftewel; de schoenen moeten vooral goed werken als fietsschoen. Daarin stellen de Bontrager GR2-gravelschoenen me niet teleur. De zool is stijf genoeg voor efficiënt en comfortabel trappen tijdens lange ritten. En ondanks het relatief stugge bovenwerk wikkelen de schoenen voldoende af om er comfortabel een flink stuk mee de lopen. De veters blijven ook goed op spanning, iets wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had en tot dusver voor mij altijd reden was om Boa- of klittenbandsluiting te prefereren.

Dankzij die veters ogen de GR2’s lekker retro, maar dat schijnt bij het gravelgenre te horen. Ik zou niet eerlijk zijn wanneer ik zou zeggen dat ik niet gevoelig ben voor dat soort modegrillen. Het is ook de reden dat ik koos voor de latte machiatto-kleurige exemplaren. Maar modegrillen of niet; ze moeten vooral goed werken en blijven werken. De Bontrager GR2-gravelschoenen hebben me aangenaam verrast op het vlak van duurzaamheid. Maar meer nog in de mate van comfort, vanwege onder meer de brede leest. Heb je dus – net als ik – brede voeten en zoek je een setje stijlvolle schoenen voor je graveltochten: voor € 154,99 koop je de Bontrager GR2-gravelschoenen.

Vind je overigens de ‘old style gold’ kleur die ik koos niets, dan kies je gewoon de zwarte. En blijken ze uiteindelijk toch geen goede match voor je, dan ruil je ze met Bontrager’s 30 dagen onvoorwaardelijke garantie eenvoudig om of krijgt je geld terug.

Tekst & foto’s: Mark ten Napel

Website fabrikant: www.bontrager.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments