Surly introduceert de Ghost Grappler: do-it-all drop-bar trail bike

Mountainbikes, gravelbikes, vakantiefietsen… allemaal namen die we gebruiken om fietsen te categoriseren. Bij Surly Bikes zijn ze niet wars van denken buiten dit soort strak afgebakende kaders. Met de Ghost Grappler introduceert Surly namelijk een offroad-bikepacker met een racebocht (of ‘drop bar’ op z’n Engels) die met 29 x 2.5″ of 27.5 x 2.8″ banden zowel thuis is op brede landwegen als op singletracks.
Surly Ghost Grappler

Surly Grappler: trail-mountainbike met drop bar.

Tijdens de opmars van het gravelbikegenre, enkele jaren terug, was bikepacking voor menig marketeer dé kapstok om de racefiets-met-dikke-banden te promoten. Maar de gravelbike liet zich niet in zo’n strak omkadert hokje duwen. Inmiddels zijn er gravelbikes in alle soorten en maten, simpelweg omdat gravelbiken voor velen niet per se niet gelijk staat staat met bikepacken. Sterker; veruit de meeste gravelbikes worden daarvoor niet gebruikt. Maar toch is bikepacking in de voorbije jaren ontegenzeggenlijk populairder geworden. Ongetwijfeld heeft de pandemie hier nog een schepje bovenop gedaan.

Surly Ghost Grappler

Voor Surly Bikes redenen om Ghost Grappler te ontwikkelen, een fiets  voor serieus offroad-bikepacking. De Grappler is ontworpen voor gebruik met een racebocht of specifiek gravelstuur en heeft een geometrie en ruimte voor banden die thuis zijn op ruigere ondergronden. Ideaal “for quick-and-dirty bikepacking trips — weekend excursions, weeknight romps, and spontaneous off-road escapes”, aldus Surly over de Ghost Grappler.

Surly Ghost Grappler – Bikepacking

Dropbar mountainbike

Maar in plaats van in een gravelbike ruimte creëren voor serieus dik rubber, koos Surly voor een andere strategie. Een gravelbike is door zijn op racefietsen of cyclocrossers geïnspireerde geometrie veelal beperkt in zijn offroad-capaciteiten. De Ghost Grappler is dus ook niet zo zeer een relaxte gravelbike, maar eerder een mountainbike met dropbar.

Drop bar trailbike

De dropbar – een Salsa Cowchipper in dit specifieke geval – was hét uitgangspunt voor Surly bij de ontwikkeling van deze Ghost Grapper trailbike.

In feite grijpt het eigenzinnige merk hiermee terug op mountainbikes uit de eerste dagen van de sport. Zo ‘gewoon’ als een (relatief) recht stuur op een mountainbike nu is, zo alles behalve gewoon was dat in het prille begin van de sport, in de jaren ’70 van de vorige eeuw. De argumenten voor een racebocht – of dropbar – zijn voor velen logisch; ze bieden simpelweg méér posities voor je handen. En daarmee dus verschillende zitposities. Moderne mountainbikes zijn alleen te lang om goed met zo’n stuur te kunnen werken. Surly ontwierp de Ghost Grappler dus als trailbike vanaf de eerste pennenstreek met de veelzijdigheid van een dropbar als uitgangspunt.

Geometrie

Dat de Ghost Grappler vooral een mountainbike is, blijkt ook wel uit de geometrie. De wielbasis doet niet echt onder voor menig moderne hardtail. En dat kan ook gezegd worden voor de stuur- en zithoek. Zelfs de achtervork is met 425 mm opvallend kort. De balhoofdbuis is vooral langer dan bij moderne hardtails en dus is de stack juist hoog, wat volledig is afgestemd op het gebruik van een dropbar.

Surly Ghost Grappler geometrie

Details

Net als alle andere frames van Surly is ook de Ghost Grappler gemaakt van chromoly-staal. De bovenbuis, zitbuis en onderbuis zijn verjongd. De verbinding tussen bovenbuis en balhoofdbuis is bovenaan versterkt met een zogheten gusset. Terwijl tegenwoordig stuurbuizen taps toelopen van 1.5″ onderaan naar 1 1/8″ bovenaan, heeft de stalen voorvork van de Ghost Grappler een 1 1/8″ stuurbuis over de gehele lengte. Dat is een relatief korte voorvork. Surly heeft de Ghost Grappler dan ook niet ontworpen om compatibel te zijn met geveerde voorvorken die een grotere inbouwhoogte hebben. Comfort haal je bij deze bike dus vooral uit de grotere banden. Vind je 29 x 2.5″ banden je niet voldoende volumineus, dan kun je de Grappler ook voorzien van 27,5″ wielen met banden tot een breedte van 2.8″, waarbij er ook nog ruimte overblijft voor spatborden.

Surly Ghost Grappler – Bandruimte

29 x 2.5″ of 27.5 x 2.8″: kies maar. In beide gevallen is er nog ruimte over voor spatborden.

Surly Dinner Fork

De ‘Dinner Fork’, zoals Surly hem noemt is – net als alle frames van het merk – van staal en voorzien van allerlei montagepunten voor wat je er ook maar aan wilt hangen. De vorkbuis is een recht 1 1/8″-exemplaar.

Op zowel voorvork als frame zijn talloze montagepunten voorzien om extra bidonhouders of alles-houders te monteren. De bottom bracket schroef je in het frame en de remleidingen en schakelkabel(s) – de Ghost Grapper kan ook mét voorderailleur worden afgemonteerd – lopen allemaal buiten langs. Wel is er onder aan de zitbuis een opening gemaakt om een kabel voor een dropper-zadelpen naar binnen te voeren.

Zowel voor- als achteraan vind je steekassen. Bij de voorvork wordt een 110 x 15 mm naaf gemonteerd. Achteraan heb je echter méér opties. Zonder wisseldelen in de dropouts kun je zowel 142 x 12 mm als 148 x 12 mm naven monteren. Surly heeft de dropouts dus ergens op een inbouwbreedte gezet tussen beide naafstandaarden, zodat je de vrijheid hebt te kiezen wat je past. ‘Gnost-Boost spacing’, noemt Surly dat. Die dropouts zijn horizontaal, dus mocht je de Ghost Grappler als singlespeeder op willen bouwen, dan kan dat dus ook.

Horizontale uitvaleinden die compatibel zijn met zowel 142 x 12 mm als 148 x 12 mm achternaven. Zin om zónder versnellingen op pad te gaan? Kan ook!

Surly Ghost Grappler als complete fiets of los frame

De Ghost Grappler wordt door Surly geleverd in één afmontagevariant. Ietwat opvallend is de aandrijflijn. Die komt noch van Sram, noch van Shimano. Het betreft een Microshift AdventX 1×10-groep, met een 11-48t-cassette. De TranzX dropper-zadelpen bedien je vervolgens met de linker schakelaar gemonteerd op de Salsa Cowchipper dropbar. Als complete fiets levert Surly de Ghost Grappler met 27.5″ wielen met daar omheen 27.5 x 2.5″ Teravail Ehline tubeless-ready banden. Hij kost € 1.999,00 Een los frame inclusief voorvork kost € 839,00.

De Surly Ghost Grappler is verkrijgbaar als complete bike voor € 1.999,00.

Of als losse frameset inclusief voorvork voor € 839,00.

Meer informatie: surlybikes.com
Distributie: cosmicsports.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments