Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Piepen, kraken, knarsen: als er iets is waar ik een hekel aan heb bij mijn fietsen, dan is het dat wel. Maar dat staat toch wel haaks op mijn poetslust; of eigenlijk vooral het gebrek daaraan. Want ik hou er eigenlijk niet van om na elke rit een hoop tijd te moeten spenderen aan het schoonmaken van mijn fiets. Maar ja, ook ik weet dat een schone fiets efficiënter is, langer meegaat én… stiller is. En dat gaat zéker op voor de ketting. Ook als ik een grondige poetsroutine oversla; de ketting hou ik toch wel nauwgezet in goede conditie met kettingwas. Maar alles wat je smeert, trekt vroeg of laat ook vuil aan. En dat betekent dat je eerst moet schoonmaken voor je opnieuw kunt smeren.
Nu is dit ook niet bepaald iets waarvoor lang moet zoeken naar oplossingen. Het aanbod van onderhoudsmiddelen voor fietsen is immers allerminst gering. Het Nederlandse Dynamic Bike Care begeeft zich eveneens in dit segment met een niet bepaald compact aanbod, waaronder de Bio Drivetrain Detox; een biologisch afbreekbare kettingontvetter.

Dynamic Drivetrain Detox kettingontvetter
Met een prijs van 24,99 euro voor een flacon van 1 liter, zit Dynamic met de Bio Drivetrain Detox in het rijtje van merken als Muc-Off, Peaty’s en Finish Line. En is daarmee dus wat duurder dan de opties van bijvoorbeeld BBB en Cyclon. Het is een kettingreiniger voor algemene reiniging van je ketting en dus niet een specifieke ‘deep cleaner’ die je nodig hebt vóórdat je een nieuwe ketting in de kettingwas wil zetten.
Dynamic noemt het goedje op z’n website “Next level ontvetter!” en dat schept verwachtingen. Het rode goedje komt in een transparante kunststof fles met pompspuit. De kop van de spuit is draaibaar, zodat je kunt kiezen tussen een egale, dunne straal of voor schuim. Mijn tip zou al meteen zijn om alléén de schuim-optie te gebruiken. De opgeschuimde Drivetrain Detox blijft namelijk veel beter aan je ketting, cassette en kettingblad hangen, zodat het ook kan inweken. Voor een goede werking beveelt Dynamic eveneens aan om het goedje zo’n minuut of drie te laten inweken.
Vooropgesteld; de schoonmaaktijd van je aandrijfonderdelen wordt natuurlijk sterk beïnvloed door het smeermiddel dat je gebruikt. Sinds heel wat kilometers smeer ik de kettingen van mijn mountainbikes en gravelbikes alleen nog met op was gebaseerde smeermiddelen. Daardoor worden mijn ketting, cassette en kettingbladen sowieso al een stuk minder smerig; was trekt nu eenmaal minder troep aan. Een van de testfietsen die ik onlangs hier had, was echter niet ge-wax’t, maar gesmeerd met … nou ja, iets dat beslist méér troep aantrekt. Een prima casus dus voor een detox.


Inschuimen en boenen
Met de inweektijd van een minuut of drie in acht genomen, moet er alsnog geboend worden. Ik gebruik hiervoor altijd een oude afwasborstel. En ja, bij de kettingen met de op was gebaseerde smeermiddelen, ben ik vrij snel klaar. Op de testfiets hier in beeld moest ik beduidend meer boenen. De herinnering aan de dagen dat ik nog geen kettingwas toepaste kwamen weer boven borrelen, gecombineerd met het subtiele geurtje dat Drivetrain Detox afgeeft. Na het boenen en afspoelen met water laat de detoxbeurt geen residu achter.
Overigens moet ik de eerste ontvetter waarbij je niet hoeft te boenen, nog tegenkomen. En al zou die al bestaan, moet je je afvragen of dat die wel zo gunstig zijn voor de overige onderdelen op je fiets (of je ledenmaten).
De “next level ontvetter!”-claim op de website van Dynamic geeft misschien de illusie dat het een wondermiddel is. Tja, illusie, wondermiddel… Dynamic Drivetrain Detox is – net als andere prima ontvetters – geen lapmiddel voor gebrekkige smeerhygiëne. Want wie minder wil poetsen, doet er vooral goed aan om een slimmere smeermiddelkeuze te maken. Maar ook dán ontkom je niet aan ontvetten. En zonder een wetenschappelijk onderbouwde analyse te geven, durf ik de uitspraak wel aan dat de Drivetrain Detox van Dynamic als ontvetter een prima overweging is. Het werkt; niet beter, maar ook zeker niet slechter dan veel andere goede ontvetters.




Conclusie
Het aanbod van schoonmaakmiddelen is groot. Op een paar goedkope en weinig indrukwekkende kettingontvetters na, doet het gros van wat ik de voorbije jaren heb geprobeerd hetzelfde. Veel werkt gewoon goed, maar een wondermiddel ben ik nog niet tegengekomen. Nee, wondermiddelen bestaan ergens tussen claims van influencers en mythen. Daarop is Drivetrain Detox van Dynamic Bike Care geen uitzondering. Het is een prima ontvetter voor een acceptabele prijs. Niet meer, niet minder, wél roder.
Dynamic Bike Care Drivetrain Detox: specificaties en prijzen
Wat is Dynamic Bike Care Drivetrain Detox?
Een biologisch afbreekbare kettingontvetter die veilig is voor aluminium, staal, titanium, carbon, kunststof en rubber onderdelen zoals banden en afdichtingen.
Kan ik Drivetrain Detox gebruiken om een nieuwe ketting voor te bereiden op kettingwas?
Nee, Drivetrain Detox is bedoeld voor regulier schoonmaken. Voor een volledig vetvrije start bij een nieuwe ketting heeft Dynamic de ‘Striptease’.
Hoe gebruik je Drivetrain Detox?
Breng het middel bij voorkeur als schuim aan, laat het circa drie minuten inwerken en boen daarna met een borstel. Afspoelen met water verwijdert de resten.
In welke verpakkingen en prijzen is het verkrijgbaar?
- 1.000 ml – €24,99 (24,99 €/liter)
- 5.000 ml navulverpakking – €69,99 (13,99 €/liter)
Waar kan ik Drivetrain Detox kopen?
Via de fabrikant dynamicbikecare.com en bij diverse fietswinkels en webshops.











Dasty werkt net zo goed en is een stuk goedkoper.
Wellicht, tegelijkertijd durf ik de gok te nemen dat Dasty nooit getest is op maar iets dat met een fiets te maken heeft, en denk ik dat je er hier ietsje meer op kan vertrouwen. Is dat belangrijk? Wellicht niet, totdat je er achter komt dat je goedkope (bio) ontvetter de seals van je master cylinder van je rem heeft aangetast en je €75,- bent……
Dasty is daar op getest. In het artikel gaat het over het reinigen / ontvetten van je keting. Hoe je dan bij de “mastercilinder” in je remgreep komt met dasty is mij onduidelijk. Je zou eerder denken aan de seals van je naaf / body. Gebruik Dasty al zo lang het bestaat, nooit problemen gehad met de seals.
Het ging me inderdaad om de generieke compatibiliteit met kunststoffen – wellicht dat mijn persoonlijke ervaring dan ook een compleet dwaalspoor was. Maar goed: Dasty gaat kennelijk dus hartstikke goed!
Ben wel benieuwd waar de productinfo dan is – ik kwam online alleen het hazmat veiligheidsbladje tegen en dat zei me niks mbt veiligheid rubber/kunststoffen