Getest: Peaty’s Loam Foam en Foaming Drivetrain Degreaser

Voor sommigen het minst favoriete onderdeel van onze sport: poetsen. Je ontkomt er gewoon niet aan om met enige regelmaat je bike te poetsen.

Nu zijn er talloze middelen op de markt, maar het idee om hartje winter de handen in een emmer met water te stoppen, vinden veel bikers allesbehalve aantrekkelijk. Gelukkig zijn er middelen te koop die dat goeddeels voorkomen.

Zoals Loam Foam van Peaty’s. ‘A shiny clean steed with minimal effort’; aan ons de schone taak dát eens te beproeven. En voor de aandrijflijn gebruikten we Foaming Drivetrain Degreaser.

Als er iets is dat bikers in het Verenigd Koninkrijk net zo vaak doen als het biken zelf, dan is het wel schoonmaken. Wij hebben aan deze kant van de Noordzee misschien vaak regen en troosteloze dagen. Dagen waarbij we lang twijfelen of we überhaupt wel buiten gaan spelen… Zij onderscheiden winter en zomer doordat de regen in de zomer simpelweg wat warmer aanvoelt… Rijden doen ze hoe dan ook. Met zo’n klimaat móet je wel goed poetsspul hebben, toch?

Nadat Steve Peat zijn Santa Cruz voor beroepsmatig om-het-hardst-fietsen aan de wilgen hing, verbond hij zijn naam én marketingskills aan een lijn tubeless kits en schoonmaak- en onderhoudsproducten. Peaty’s programma aan onderhoudsproducten omvat onder meer Loam Foam en de Foaming Drivetrain Degreaser voor het grondige schoonmaakwerk.

Loam Foam

Dit blauwe goedje komt in een literfles met daarop een spuitpistool. Een klepje op dit spuitpistool tovert de spray om tot een schuim. Peaty’s claimt dat je simpelweg het goedje op je smerige bike spuit. De iet wat hardnekkige plekken bij voorkeur met het spuitpistool in de schuim-stand. 3 tot 5 minuten laten inwerken en vervolgens afspoelen zou een schone bike moeten onthullen. Erg aangekoekt vuil ga je best eerst te lijf met een zachte borstel, aldus Peaty’s.

Met het klepje open spuit je de Loam Foam als spray op je bike. Met de klep gesloten maak je foam, schuim dus.

Mijn schoonmaakroutine begint echter altijd met simpelweg eerst de hele bike nat maken. Want ook erg aangekoekt vuil komt simpelweg beter los wanneer het opnieuw goed nat is. Na het aanbrengen van Loam Foam als spray of schuim en het laten intrekken, laat daadwerkelijk het meeste vuil los wanneer je de bike vervolgens afspuit. Dat klinkt als magie, maar het is toch echt gewoon chemie.

Spray…

… of schuim.

Peaty’s Loam Foam is niet het enige middel op de markt die dit voor elkaar krijgt. Al jaren gebruik ik de roze tegenhanger. Eveneens uit Engeland: Muc-Off. De exacte samenstelling van beide goedjes houden beide partijen voor zich. Ze bevatten echter beide minder dan 5% niet-ionogene en anionogene oppervlakteactieve stoffen en ook minder dan 5% EDTA. Deze stoffen zijn nodig voor de reinigende werking. Maar teveel en je loopt risico op schade aan materialen. Te weinig… en de algehele werking is… uh, bagger. Of ja… je houdt daar meer van over… aan je bike. Overigens is Loam Foam – net als zijn roze tegenhanger – biologisch afbreekbaar. Maar anders dan Muc-Off ruikt Loam Foam naar munt!

Overigens heeft Loam Foam geen nadelige invloed op je schijfremmen en het is niet schadelijk voor welk onderdeel van je bike ook.

Hardnekkig, inmiddels opgedroogd, vuil zoals dit maak je vooraf het beste even nat. Daarna spuit je het in met schuim.

Maar helemaal schoon krijgt Loam Foam dit soort hardnekkige plekken ook niet…

… tenzij je een zachte borstel gebruikt.

Niet koukleumem

In een rechtstreeks vergelijk gaan beide middelen behoorlijk goed met elkaar op. Neem de ‘inweektijd’ ter harte en veruit het meeste vuil komt goed los, en spoel je dus gemakkelijk weg. Maar net als bij de roze tegenhanger ontkom je er bij de Loam Foam ook niet aan dat je toch nog de borstel ter hand moet nemen voor die plekken waar het meest hardnekkige vuil zat. Doe je dat niet, dan blijft er op die plekken een dunne waas achter. Gelukkig zit er een handvat aan mijn borstel, dus worden mijn handen alsnog niet nat. En naast dat mijn bike in een korte tijd met minimaal werk goed schoon is, sta ik dan dus ook niet te koukleumen.

Nadelen? Je gebruikt best veel per wasbeurt. Ik was in amper 3,5 wasbeurt door een flacon van 1 liter heen. ‘Goed voor de handel’… En voor Peaty’s pensioen, wat naast de aangename munt-geur ook een aankoopargument voor je mág zijn, uiteraard. Met een prijs van € 11,99 komt dat dus neer op € 3,42 per poetsbeurt. Voor € 22,99 koop je een liter Loam Foam Concentrate. Dat is een navulling die je met 4 liter water aanlengt om 5 liter Loam Foam te krijgen. En daarmee zou ik bij hetzelfde verbruik € 1,31 kwijt zijn per poetsbeurt. Wil je nog verder optimaliseren dan kun je voor € 94,99 een 5 liter jerrycan Concentrate kopen.

Foaming Drivetrain Degreaser

Een schone aandrijflijn is een duurzame aandrijflijn. Enerzijds hou ik sterk rekening met het smeermiddel dat ik toepas, om er voor te zorgen dat de ketting zo minimaal mogelijk troep oppikt en dus een zwarte bende wordt. Anderzijds moet ‘ie ook gemakkelijk terug schoon te maken zijn, wanneer er toch een hoop natuur vermengd is geraakt met het smeermiddel. En voor dat laatste helpt een goede ontvetter ook.

Net als de Foam Loam is de Foaming Drivetrain Degreaser er een die zijn sterkste werking behaalt door flink te schuimen. De gebruiksmethode wijkt ook niet echt af. Na het natspuiten van je bike, spuit je de ontvetter ruim op de ketting. Dit doe je idealiter ter hoogte van de cassette, terwijl je achteruit trapt. Nóg handiger is het om de bike in een werkstandaard te hebben, zodat je naar al je versnellingen kunt terwijl je de ontvetter aanbrengt. Je zult dan zien dat er dan al redelijk wat troep van je cassette en ketting los komt.

Maar vervolgens is het – eveneens net als bij de Loam Foam – van belang een paar minuten te wachten om het hardnekkigere spul los te weken. Uiteraard is dat afhankelijk van de mate van vervuiling. Over het algemeen zijn de kettingen van mijn bikes altijd redelijk schoon. Maar ik gebruik ook verschillende smeermiddelen (niet door elkaar, uiteraard). Ik merk dat de ketting met Pedro’s Syn Lube sowieso wat meer aanlaadt dan die op de bike waarop ik Boeshield T-9 toepas. In beide gevallen was schrobben met een harde borstel onontkomelijk om de ketting voldoende schoon te krijgen.

Meerwaarde

In beide gevallen toont het goedje aan dat een specifieke ontvetter nuttig is. Want de kettingen werden aanzienlijk makkelijker schoon dan bij toepassing van Foam Loam of Muc-Off (in combinatie met nog meer borstelen) waarmee de rest van de bike gepoetst werd.

Ook de Foaming Drivetrain Degreaser is niet schadelijk voor schijfremmen of andere delen rondom je cassette en ketting. En het is oook biologisch afbreekbaar. Wel zo’n fijn idee. Maar dat heeft pas écht nut wanneer je kettingsmeermiddel dat óók is. En dat is lang niet altijd het geval… zoals ik nu ook pas realiseer ten aanzien van Boeshield T-9…

Je kan de Foaming Drivetrain Degreaser krijgen in een flacon van 500 ml voor € 11,99. Voor een liter betaal je € 17,99.

Meer informatie: peatys.co.uk
Distributie: Bowdy & Brave

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments