Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Fox 32 SC: compleet nieuw
Terwijl Fox de komst van de nieuwe 34 SL met veel tamtam wereldkundig maakte, bleef de introductie van de eveneens nieuwe Fox 32 SC wat onopgemerkt. Logisch, want in de rest van de wereld hebben ze heuvels en bergen en stenen en rotsen. En daar komt de 34 SL met z’n 110 tot 130 millimeter veerweg goed van pas. Maar hier, op de platgeslagen pannenkoek die niet voor niets Nederland heet, is zo’n 34 SL al snel te veel van het goede. Vering? Ja graag. Maar dan is 100 millimeter meer dan genoeg.
Lang verhaal kort: de nieuwe Fox 32 Step-Cast, kortweg 32 SC, zal zich in Nederland op minstens dezelfde populariteit kunnen verheugen als de oude. En misschien zelfs weer meer, aangezien Fox er eindelijk in is geslaagd een hoge mate van stijfheid te combineren met een laag gewicht. Sterker: Fox claimt dat de nieuwe 32 SC met 1.287 gram de lichtste xc-vork van dit moment is. Fox’ directe tegenstrever Rockshox kan daar met z’n Sid SL van 1.390 gram inderdaad niet aan tippen.
Echter, dat extreem lage gewicht betreft de 32 SC in de Factory-uitvoering. De vork die ik hier beschrijf is de goedkopere 32 SC Performance. Vanwege een aantal interne en externe verschillen doet die geen 1.287, maar 1.437 gram (gewogen). Met dat meergewicht van 150 gram bespaar je echter wel 520 euro. De 32 SC Performance kost 790 euro, de 32 SC Factory komt op 1.310 euro. Voor wat die prijzen waard zijn overigens. Bij de online aanbieders schieten ze namelijk alle kanten op.
De Fox 32 SC in detail
De reden dat ik jullie hier de Fox 32 Step-Cast in de Performance-uitvoering laat zien en niét de lichtere Factory-variant is simpel: ik heb met de eerste heel veel kunnen rijden en met die tweede niet. Mocht je interesse puur en alleen uitgaan naar het topmodel, dan moet je de test die collega Jeroen schreef van de Merida Big Nine even lezen. Daarin beschrijft hij behoorlijk gedetailleerd zijn ervaringen met de daarop gemonteerde 32 SC Factory. Ik beperk me hier tot de 32 SC Performance.
Niet dat dat behelpen is, want die Performance-uitvoering is ondanks z’n veel lagere prijs qua constructie grotendeels gelijk aan z’n duurdere stalgenoot. De verschillen tussen beide vorken zijn gering en overzichtelijk: de 32 SC Performance moet het stellen zonder goudkleurige Kashima-coating en heeft een minder lichte demper en een minder lichte steekas. That’s it! Ik kom daar later even op terug, eerst neem ik de rest van de vork even met je door.
Lichter en stijver
Om te beginnen de nogal in het oog springende brug aan de áchterkant van de vorkpoten. Volgens Fox is brug lichter dan die van de oude 32 SC en desondanks veertig procent torsiestijver. En dat is goed nieuws, want ondanks de update in 2020 heen blonk de oude 32 SC niet uit in stijfheid. Die nieuwe brug is net als de eveneens nieuwe kroon ontworpen met behulp van generatieve AI-software. Doordat deze software onafhankelijk werkt van het menselijk denkproces, worden vaak ideeën naar voren gebracht waar mensen zelf niet snel op zouden komen. Zo kan deze software constructies ontwerpen die aanzienlijk lichter zijn, maar toch bestand blijven tegen zware belastingen. Bijvoorbeeld de Fox 32 SC.
De karakteristieke uitsparingen waaraan deze vork z’n naam te danken heeft – de step-casts – zijn gebleven, maar nu aan de schijfremkant voorzien van een extra uitsparing om plaats te bieden aan de remklauw. De Fox 32 SC is en blijft een pure xc-vork, dus is de standaard schijfgrootte 160 millimeter. Maar zoals je ziet op onze testvork: met een adapter past 180 millimeter natuurlijk ook. Niet alleen zie je in het xc-circuit steeds vaker grotere (voor)remschijven, ook het volume van de gebruikte banden is toegenomen. Het is dus niet meer dan logisch dat de Fox 32 SC plaats biedt aan rubbers tot 2,4 inch breed.







Makkelijk instellen
Alhoewel het ontbreken van de gouden Kashima-coating het meest in het oog vallende verschil is tussen het topmodel 32 SC Factory en onze goedkopere 32 SC Performance, is dat niet het meest relevante verschil. Dat is namelijk de toegepaste demper. Op de 32 SC Factory is dat de nieuwe Grip SL-demper, op de 32 SC Performance een ‘gewone’ Grip-demper. Die laatste is verantwoordelijk voor een groot deel van het meergewicht van de 32 SC Performance. Maar zwaarder wil niet zeggen minder goed. Immers, technisch verschillen de Fit SL-demper en de Fit-demper nauwelijks van elkaar. Beide komen in de vorm van een cartridge met binnenin een interne zuiger en een stapeltje shims die door een spiraalveer op spanning worden gehouden.
Instellen van de demping is appeltje-eitje. Meer dan oppompen op de gewenste druk en vervolgens de rebound instellen is niet nodig. De tabel op de vorkpoot is daarbij een goede leidraad. En het luchtvolume dan? Naast luchtdruk is dat inderdaad een belangrijke variabele; een luchtkamer met minder volume resulteert in een progressievere veerkarakteristiek en vice versa. De 32 SC komt standaard met één volume-spacer in de luchtkamer. Afhankelijk van je gewicht, je rijstijl en het terrein kun je met die ene vulbus als uitgangspunt alle kanten op.
Bij onze testvork met afstandsbediening op het stuur heeft de demping van de ingaande slag, de compressiedemping maar twee standen: open en dicht. Parallel hieraan biedt Fox de 32 SC ook aan met een drietrapsdemping: open, medium en firm. Die optie komt echter zónder hendeltjes aan het stuur, maar uitsluitend met een stelknop op de rechter vorkbuis.




Hoe rijdt de Fox 32 SC Performance?
Ik heb de Fox 32 Step-Cast Performance gereden als onderdeel van een test van een Cube Reaction C:62. Alles bij elkaar heb ik zo’n 500 kilometer met deze fiets afgelegd. Al bij de eerste rit is m’n indruk van de 32 SC erg goed. Ondanks z’n lage gewicht voelt de vork niet nerveus aan. Zelfs bij mijn gewicht van 75 kilo is de toegenomen stijfheid merkbaar, met name lastige secties die je met grote snelheid neemt.
Ook de vering en demping staan op een hoog niveau. Punt is alleen: de vorige 32 SC was ook al een zeer gevoelige vork met een prima demping. Laat ik het daarom zo zeggen: de nieuwe 32 SC voelt minstens zo soepel aan als de oude en slaagt er derhalve uitstekend in kleine trillingen weg te filteren. Dat merk je vooral op een hardtail als de Cube Reaction, waar de vork het grootste deel van het werk doet. Naast comfort biedt dat vooral ook grip; hoe gek je het ook maakt, de voorband lijkt wel vastgelijmd aan de ondergrond.
Prettig: de vork blijft redelijk hoog in z’n veerweg staan en soupeert ook bij grote klappen niet gelijk alle veerweg op. En mocht de klap zo groot zijn dat de vork tóch het eind van de veerweg bereikt, dan gaat dat vanwege een kunstrubber bumper in het binnenwerk zonder geweld gepaard. Ik heb geen volumespacers toegevoegd of uitgenomen; de vering is in de fabrieksafstelling bij mijn gewicht progressief genoeg
In ben zelf niet het type rijder dat z’n vork bij iedere bult en ieder stukje asfalt op slot zet, maar ik snap de rijders die dat wel doen. En al helemaal bij de gesloten stand op de 32 Step-Cast. Daarmee muteert de Cube Reaction namelijk gevoelsmatig in een volledig starre fiets. Wat ik bedoel: de dichte stand van de Grip-demper is echt behóórlijk dicht. Maar gelukkig wel met een blow-off die het oliecircuit opent als het voorwiel op hoge snelheid een kuil of wortel raakt.
Conclusie
De uitgaande Fox 32 Step-Cast was (en is) een zeer goede vork. Maar met de nieuwe 32 Step-Cast weet Fox de lat toch weer wat hoger te leggen. Met name op het vlak van stijfheid en gewicht is Fox erin geslaagd significante verbeteringen door te voeren. En dat is knap, want meer stijfheid en een lager gewicht zijn geen zaken die vaak samengaan. Hier dus wel.
Of Fox met de nieuwe 32 Step-Cast ook grote stappen zet als het gaat om de vering en demping is minder duidelijk. Zoals gezegd, daarin was de oude ook al heel erg goed. En áls er al verschillen zijn, dan zijn die wat mij betreft marginaal. Dat wil zeggen; als het gaat om de hier geteste Fox 32 Step-Cast Performance, het basismodel binnen Fox’ 32 SC-reeks. Het topmodel, de 32 Step-Cast Factory, is namelijk uitgerust met de nieuwe Grip SL-demper. En het zou best kunnen dat de vork met die lichtgewicht demper nóg betere prestaties levert. Aan de andere kant: alhoewel collega Jeroen in zijn test van de Merida Big Nine erg enthousiast was over de Fox 32 Step-Cast Factory op die bike, was zijn ervaring zeker geen revelatie.
Als ik even terugval op mijn eigen ervaring, dan kan ik de Fox 32 Step-Cast Performance aanraden aan iedereen die op zoek is naar een lichtgewicht xc-vork. Maar een goed onderbouwd antwoord op de vraag of de upgrade naar de veel duurdere 32 Step-Cast Factory loont, kan ik je niet geven. Mijn eigen afwegingen vanuit de onderbuik wil ik echter best wel met je delen: als ik een mountainbike zou hebben met een Fox 32 SC Performance, dan zou ik geen seconde overwegen om die te vervangen voor de (veel) duurdere pendant uit de Factory-serie.
Fox 32 SC Performance: prijs en specificaties
Wat zijn de specificaties van de Fox 32 SC Performance?
- Veer: Float Evol-luchtveer
- Veerweg: 100 mm
- Volume spacers: 0–3 (1 af fabriek gemonteerd)
- Demper: Grip (push-to-lock)
- Gewicht: 1.439 g (gewogen, 100 mm veerweg, ingekorte vorkbuis)
- Wielmaat: 29″
- Steekas: 110 x 15 mm
- Offset: 44 mm
- Remschijf compatibiliteit: minimaal 160 mm, maximaal 180 mm
- Maximale bandenmaat: 2.4″
- Prijs: € 790
Wat kost de Fox 32 SC Performance?
Afhankelijk van het verkooppunt ligt de prijs rond € 800. Ter vergelijking: de Fox 32 SC Factory kost rond de € 1.300. Die is wel zo’n 150 g lichter dankzij een andere demper en een lichtere steekas.
Wat kan ik verstellen aan de Fox 32 Step-Cast Performance?
Je stelt de vork eenvoudig af met:
- Luchtdruk: voor de juiste sag (af fabriek komt de vork met één volume spacer).
- Rebound: onderaan de rechter vorkpoot.
- Compressie: afhankelijk van uitvoering met remote (open/dicht) of met een draaiknop (open/medium/firm). Geen fijnverstelling binnen de standen mogelijk.
Wat zijn de belangrijkste verschillen met de Factory-uitvoering?
De 32 SC Performance heeft geen Kashima-coating, geen Grip SL-demper en geen ultralichte Kabolt SL-as. Daardoor is hij circa 150 g zwaarder, maar tevens € 500 goedkoper.
Is 100 mm veerweg anno 2025 nog voldoende?
Voor vlak tot licht glooiend terrein, zoals de meeste Nederlandse XC-parkoersen, is 100 mm nog altijd genoeg. Veruit de meeste xc-hardtails en nog talloze xc-fullsuspension zijn ontworpen met 100 mm veerweg vooraan.
Hoe zwaar is de Fox 32 SC Performance?
De vork weegt 1.437 g (gewogen testmodel, met ingekorte vorkbuis). Dat is 150 g meer dan de Factory-uitvoering (1.287 g), maar nog altijd lichter dan de Rockshox Sid SL (1.390 g).
Welke banden en remschijven passen er in?
De Fox 32 SC biedt ruimte voor banden tot 2.4″. Voor remschijven geldt: minimaal 160 mm en maximaal 180 mm.
Welke fabrieksgarantie geeft Fox?
Fox geeft standaard 1 jaar garantie op de 32 SC Performance. Voorwaarde is wel dat de vork volgens de voorgeschreven service-intervallen wordt onderhouden.
Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de Fox 32 SC Performance?
De meest directe concurrent is de Rockshox Sid SL, die qua gewicht en prijs dicht bij de Fox zit. Andere alternatieven zijn de DT Swiss F 232 One, Manitou R8 Pro en SR Suntour Axon Werx.
Waar vind ik meer informatie?
De officiële Fox-website: ridefox.com.












