Rockshox Sid SL tóch vernieuwd voor 2026
In het Rockshox-universum stonden de voorvorken Sid SL en Sid de afgelopen jaren zij aan zij als hét duo voor alles dat tegenwoordig crosscountry behelst. De Sid SL met 32 millimeter binnenpoten en 100 of 110 millimeter veerweg voor grammenjagers en de Sid met z’n 35 millimeter binnenpoten en 110 en 120 millimeter veerweg als antwoord op de steeds technisch uitdagendere parcoursen. De trend naar méér veerweg en stijvere voorvorken zette stevig door en dus leek het lot van de Sid SL bezegeld: overbodig, afgeschreven, op weg naar de uitgang.
Rockshox hintte daar zelf al op, door in 2024 enkel de Sid te trakteren op een nieuwe DebonAir+-luchtveer. De Sid SL bleef onaangeroerd, maar kreeg wel de optie voor een driestanden-verstelling van de ingaande demping. De achterliggende gedachte? Bij 120 millimeter veerweg is de dikkere, stijvere Sid al snel de betere keuze. En als iedereen toch die kant op beweegt, waarom dan nog een slankere Sid SL in stand houden?
Maar tegen verwachting in bleef de Sid SL vanwege z’n lage gewicht tóch populair, zo leerden we onlangs toen we een presentatie van Rockshox bijwoonden. En dus werd het schrappen van de Sid SL uh… geschrapt. Sterker; de techneuten gingen aan de slag met vernieuwingen en voor 2026 krijgt de Sid SL dus een grondige make-over.
Sid SL 2026: stijver, soepeler en met 1.390 gram de lichtste crosscountryvoorvork met 110 millimeter veerweg
Toegegeven; je ziet het er misschien niet meteen vanaf, maar de Rockshox Sid SL voor modeljaar 2026 is nagenoeg compleet nieuw. Maar eerst wat hetzelfde is gebleven: de Sid SL behoudt z’n 32 millimeter binnenpoten en komt nog steeds met 100 en 110 millimeter veerweg. Maar die is nu wel verpakt in een nieuw chassis, dat de Sid SL met 1.390 gram nog steeds de lichtste crosscountryvoorvork met 110 millimeter veerweg op de markt maakt. De onderpoten bieden nu ook wat meer ruimte voor bredere banden. Nu paste een 2.4 inch brede band op zich wel, maar bij de 2026-versie is er rondom meer simpelweg meer moddervrijheid.
De glijlagers in de onderpoten zijn verder uit elkaar gezet. “De nieuwe Sid SL is daarmee qua torsie en in rijrichting stijver is dan de ’32’ de ’34’-voorvorken van een niet nader te benoemen concurrent”, aldus de productmanager van Rockshox tijdens de presentatie. Maar je hoeft geen wiskundige te zijn om die getallen te kunnen interpreteren; die refereren overduidelijk aan het aanbod van die Amerikaans concurrent Fox. De vergrote afstand tussen de glijlagers betekent dat de wrijving ook lager is en daarmee spreekt de 2026-versie van de Sid SL ook soepeler aan, aldus Rockshox.
Debonair+
De Sid SL krijgt nu alsnog de Debonair+-luchtveer die twee jaar geleden bij de Sid werd geïntroduceerd. Door de vergrote negatieve luchtkamer moet de Sid SL soepeler aanspreken en bovenin z’n veerweg fijngevoeliger zijn, voor meer tractie en comfort, aldus Rockshox. Verder is de veercurve veranderd om halverwege de veerweg meer ondersteuning te bieden.
Aan de Charger Race Day 2-demper is niets veranderd. Daarbij heb je nog steeds de keuze tussen een tweevoudige (2p: open, lock) of drievoudige (3p: open, pedal, lock) verstelling van de ingaande demping. Dat kan middels een knop op de vorkkroon of via een remote op het stuur. De Flight Attendant blijft als optie beschikbaar, waarbij er sinds kort ook een hardtail-specifieke afstelling beschikbaar is.
Sid SL-modellen modeljaar 2026
Rockshox brengt van de Sid SL wederom diverse modellen. De Sid SL Ultimate is met 1.390 gram de lichtste en kost 1.079 euro. De Ultimate is er ook met de automatische, elektronische Flight Attendant-demperregeling, en kost 1.499 euro. De goedkoopste, los verkrijgbare Sid SL is de Select van 819 euro. De overige modellen zijn niet los te verkrijgen en alleen te bestellen door fietsfabrikanten. In alle gevallen is er de optie voor 100 óf 110 millimeter veerweg. Verstellen van de veerweg kan achteraf alleen door de luchtveer te vervangen.
De Ultimate-modellen zijn er in de karakteristieke ‘Electric Red’-kleurstelling en glanzend zwart. De overige modellen zijn er in het zwart.
* Elektronisch, automatisch geregeld
Service en onderhoud
De onderhoudsinterval van de 2026 Sid SL blijft hetzelfde. Rockshox beveelt aan om elke 50 uur rijtijd de onderpoten los te halen, schoon te maken en opnieuw te smeren. En om de 200 uur rijtijd een volledige servicebeurt, waarbij niet alleen de onderpoten, maar ook de luchtveer en demper worden schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
Rockshox Reba 2026: breed inzetbare vorkserie krijgt Sid-technologie
De Reba is met 80 tot en met 130 millimeter veerweg al jaren een werkpaard in het Rockshox-gamma en blijft dat ook in 2026. Maar stilstand is achteruitgang, en dus krijgt ook deze populaire voorvork een stevige opfrisbeurt. Het chassis behoudt z’n 35 millimeter dikke binnenpoten, wat ‘m geschikt maakt voor crosscountry én licht trailgebruik. Maar de binnenkant krijgt nu een flinke update.
Alle Reba-modellen verruilen hun SoloAir-luchtveer voor de op de Sid gebaseerde DebonAir-luchtveer. Daarmee spreken de Reba-modellen nu gevoeliger aan en zijn wat beter in te stellen. De compleet nieuwe Reba Gold met 100 tot 130 millimeter veerweg krijgt nu de Isolator-demper die Rockshox introduceerde bij de Psylo Gold. Die demper is wat fijngevoeliger dan de MotionControl-demper je nog wel tegen komt in de Reba RL.
Nieuw is ook de toevoeging van ABS-compatibiliteit. Dat wil zeggen: de onderpoten hebben hierbij specifieke bevestigingspunten voor het Bosch eBike ABS-systeem én volledige spatborden.
Heb je een oudere Reba?
De luchtveer van de nieuwe modellen is gebaseerd op de DebonAir-technologie die we eerder al als upgrade testten. Daarmee geef je je vork een flinke comfort- en tractieboost.
Lees onze test van de DebonAir upgrade voor Reba-voorvork.
Reba-modellen modeljaar 2026
In het prijssegment waar de Reba gepositioneerd wordt is de losse verkoop van voorvorken geen grote business. Rockshox biedt de 2026-Reba dan ook alleen los aan in de Gold-uitvoering voor 545 euro. De overige modellen worden alleen fietsfabrikanten verkocht.
Bron en meer info: rockshox.com