Test | RockShox Sid 35 Ultimate: capabele lichtgewicht

120 mm veerweg voor alles van croscountry tot trail-light

Sinds z’n introductie in 2020 hebben we veel met de RockShox Sid 35 Ultimate gereden. Niet gek, want vanwege z’n lage gewicht, hoge stijfheid én relatief schappelijke prijs zie je deze 120 mm vork tamelijk veel op lichtgewicht trailbikes en op zogenaamde ‘downcountry’ fullsuspensions, voor ruig terrein getunede xc-fullies. Omdat we de afgelopen seizoenen een aantal van die bikes hebben kunnen testen, een aantal zelfs langdurig, brengen we je hier een samenvatting van onze ervaringen met RockShox’ lichtste trailvork.
RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

Sinds z’n introductie in 2020 hebben we flink gereden met de RockShox Sid 35 Ultimate. Tijd dus voor een samenvatting van onze indrukken.

RockShox Sid 35 Ultimate: veel stijver, nauwelijks zwaarder

Als RockShox in 2021 z’n nieuwe crosscountry-wedstrijdvork Sid SL introduceert, komt er tamelijk onverwacht nog een konijn uit de hoge hoed: de RockShox Sid 35. Moest RockShox’ Sid vóór die tijd het gehele bereik tussen 90 mm en 120 mm veerweg afdekken, vanaf dat moment zijn er twéé Sids. De superlichte SID SL met 32 mm vorkpoten en 100 mm veerweg en een iets minder lichte Sid 35 met 35 mm vorkpoten en 110 of 120 mm veerweg. Collega Jeroen beschreef zijn ervaring met die eerste al uitgebreid op deze website, over die tweede ga ik het hier hebben. Een bijzondere vork, want ondanks z’n 120 mm veerweg en z’n dikke vorkpoten – dezelfde diameter als op de hardcore trailvorken Pike en Lyrik – weegt de Sid 35 in de Ultimate-uitvoering waarmee ik gereden heb maar 1.525 gram. En dat is ronduit licht.

De vorig jaar geïntroduceerde Fox 34 Step-Cast Factory weegt overigens min of meer hetzelfde. Maar waar je voor de RockShox Sid Ultimate 35 € 999,- betaalt, daar moet je voor de Fox 34 SC Factory anderhalf keer meer neertellen: € 1.499,00. Let wel: dit zijn de adviesprijzen, beide vorken worden online voor (veel) lagere bedragen aangeboden. Maar dat neemt niet weg dat het verschil groot is. Of die Fox de meerprijs waard is? Misschien als je echt álles wilt kunnen instellen, inclusief lowspeed en highspeed-compressiedemping. Op die Fox kan dat en op de RockShox niet. Maar wat kan, dat is niet altijd nodig. Ik loop nu een beetje op de zaken vooruit, maar als het om de instelmogelijkheden gaat, is de de relatieve eenvoud van de Sid 35 Ultimate wat mij betreft eerder een voordeel dan een nadeel.

RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

Natuurlijk is de Sid 35 Ultimate er in iconisch Sid-blauw. Maar voor wie houdt van wat meer ingetogenheid is-ie er ook in zwart.

We hebben de RockShox Sid 35 Ultimate onder andere gereden in het Duitse Ertsgebergte

RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

… maar natuurlijk ook op onze favoriete Nederlandse trails.

Alles nieuw

De RockShox Sid 35 Ultimate heeft op z’n kleur na geen overeenkomsten met z’n voorganger. Alles is nieuw. Maar ook de verschillen met de Sid SL Ultimate, z’n kleine broertje met 32 mm vorkpoten en 100 mm veerweg, zijn niet gering. Natuurlijk, beide vorken zijn van onder tot boven getuned op een zo laag mogelijk gewicht. En ze delen dezelfde Raceday-demper. Maar daar houden de overeenkomsten wel op. Ondanks z’n niet geringe stijfheid en verrassend comfortabele karakter is en blijft de Sid Ultimate SL in de kern een hardcore racevork. Terwijl de Sid 35 Ultimate veel meer is dan dat. Je kunt ermee aan de start van een xc- of marathonwedstrijd verschijnen, maar ook voor serieuze trails draait-ie z’n hand niet om.

Niet alleen de 35 mm vorkbuizen zijn hier een indicatie van, maar ook de remklauwbevestiging. Lichtgewicht 160 mm remschijfjes monteren? Vergeet het maar, die passen niet. Het moet minimaal 180 mm zijn. En, ook niet onbelangrijk, er passen dikke banden in. 2.35 inch is geen probleem en meer dan dat past ook nog wel. De uitvaleinden zijn geschikt voor Srams torque caps, speciale asdoppen met een grotere diameter die de verbinding tussen vork en naaf stijver maken. Maar als je kleinere asdoppen hebt, is het wel lastiger het wiel in te hangen. In een opvulplaatje, zoals op de huidige Pike en Lyrik, ontbreekt op de Sid.

RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

De diameter van de binnenpoten is net als bij RockShox trail-vorken Pike en Lyrik 35 mm.

RockShox SID 35

Boven de Charger-demper uit de oude Sid, onder de lichtgewicht Raceday-demper uit de nieuwe Sid SL en Sid 35 Ultimate

De uitvaleinden zijn geschikt voor Srams zogenaamde ’torque caps’ .

RockShox SID 35

Plek genoeg voor dikke banden.

Praktisch klemmetje voor de remleiding.

RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

Alleen remschijven van 180 mm of groter passen.

Treks Top Fuel volgt nauwgezet het concept van de Sid 35 Ultimate: licht, snel en capabel.

Afstellen: simpel maar effectief

Als het gaat om het in- en afstellen is de RockShox Sid Ultimate 35 zoals gezegd nogal simpel. Lucht erin, de rebound goed zetten en gaan. De compressie-demping, de demping van de ingaande slag, is niet instelbaar. Dat wil zeggen; niet in verschillende standen. Met het hendeltje op de rechter vorkpoot zet je ‘m óf open óf dicht, waarbij in die gesloten stand de grofste oneffenheden nog wel enigszins geabsorbeerd worden. Kortom, net als bij de Sid SL die collega Jeroen al eerder testte, hoef je voor de Sid 35 geen cursus hogere veringkunde te volgen. Jammer voor techneuten die over alle parameters controle willen hebben, maar voor de meeste bikers gewoon erg praktisch. Vooral omdat de standaardinstelling van de demping al ronduit goed is.

Net zoals bij andere RockShox-vorken zou je bij de Sid 35 Ultimate nog wel helemaal los kunnen gaan met volume spacers, vulbussen die je in de luchtkamer van de linker vorkpoot kunt monteren om de progressiviteit van de luchtveer te beïnvloeden. Maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Zoals de vork af fabriek wordt geleverd, zonder vulbus, is de progressiviteit namelijk al prima. Sterker, wie 65 kilo of minder weegt zou de Sid 35 Ultimate zelfs kunnen ervaren als iets té progressief.

Het luchtdruk- en rebound-advies van de RockShox TrailHead-app is een goede leidraad. Vanuit de geadviseerde waarde kun je de waarden vervolgens naar smaak aanpassen.

Je kunt ook de negatieve veerweg als instelhulp gebruiken. Met 20 tot 25 procent zit je over het algemeen redelijk goed.

RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

De demping van de uitgaande slag, de rebound, stel je in met deze inbus. Ga je voor een zo laag mogelijk gewicht, dan kun je de inbus er ook uit halen. Dezelfde inbus past ook op het ontluchtingsschroefje op de demper. Handig!

De demping van de ingaande slag, de compressiedemping, heeft maar twee standen: open of dicht. Die kies je zoals bij de afgebeelde Merida Ninety Six 8000 met behulp van de RockShox TwistLock links op het stuur…

… of zoals bij deze Kona Hei Hei gewoon met een hendeltje op de rechter vorkpoot.

Ondanks het geringe aantal instelmogelijkheden stelt de RockShox Sid 35 Ultimate in het terrein absoluut niet teleur. Integendeel!

Hoe rijdt-ie?

Soepel als het kan, stevig als het moet

Omdat ik inmiddels al langer en vaker met een RockShox Sid 35 Ultimate gereden heb, zou ik haast vergeten wat voor bijzondere ervaring de eerste rit met deze Amerikaanse vork was. Ik heb daarom m’n aantekeningen er even bijgehaald. Daar stond, onderstreept en voorzien van uitroeptekens, het woord “soepel”. Kleine oneffenheden worden moeiteloos opgepikt, haast alsof je met een Pike of een Lyrik rijdt. Nou zijn er natuurlijk wel meer vorken die aanvoelen alsof je met een hovercraft over de grond zweeft. Maar die vorken verbruiken in steile secties of bij grote klappen razendsnel hun veerweg. Precies wat je op zulke momenten niet wilt. De RockShox Sid 35 Ultimate geeft in het midden van z’n veerweg juist veel ondersteuning. Dat komt de controle absoluut ten goede, ook al omdat de stijfheid ronduit goed is.

Wel progressief, niet hard

Doorslaan doet de vork ondanks het ontbreken van volumespacers maar zelden. Natuurlijk, het gebeurt, maar dan moet je heel gek doen. De keerzijde van die progressiviteit is dat je eigenlijk altijd wel een klein beetje veerweg onbenut laat. Wat mij betreft geen probleem; liever veel controle met iets minder veerweg dan voortdurend alle veerweg opsouperen. Nu lijkt het misschien alsof de RockShox Sid 35 Ultimate stug is, maar dat is – en dat is de grote kracht van deze vork – is een onjuiste aanname. Want óndanks z’n progressieve karakter voelt de vering niet hard of stug aan. Hier werken de DebonAir-luchtveer in de linker en de Raceday-demper in de rechter vorkpoot harmonieus samen. Het is een mountainbikejournalistencliché, maar daardoor lijkt het alsof je met meer dan 120 mm veerweg onderweg bent.

Pas als je het écht gek maakt – denk aan aflopende bochten met meer wortels en stenen dan je lief is – lijkt de vork wat te verharden. De geringe veerweg speelt hier zeker een rol, maar ook van de demper kan je teveel vragen. Die Charger Raceday-demper is zoals gezegd fijn, maar ook erg klein. Dus superkrachten heeft-ie niet en als het écht tekeer gaat dwing je ‘m wel door de knieën. Om misverstanden te voorkomen: op Nederlandse parkoersen gebeurt dit eigenlijk niet, daarvoor zijn onze trails niet ruig en zeker niet lang genoeg.

Voldoende tegendruk in snelle bochten.

En tijdens staand klimmen houdt de RockShox Sid 35 Ultimate zich aangenaam koest.

RockShox SID 35 Ultimate 120 mm voorvork

Meer veerweg nodig zonder meer gewicht? De RockShox Sid 35 Ultimate is dan een fijne optie.

Conclusie

‘Veelzijdig’ is een woord dat in de mountainbikemedia zó vaak gebruikt wordt, dat het bijna een lege huls geworden is. Toch zou ik de Sid 35 Ultimate met dit woord willen karakteriseren. Van de gladgewalste Nederlandse knikkerbanen tot uitdagende buitenlandse trails, met deze lichtgewicht trailvork uit het huis van RockShox ben je echt overal klaar voor. De vork is licht genoeg voor verwende xc-piloten en capabel genoeg voor avontuurlijke buitenlandbikers. Niet voor niets is de Sid 35 Ultimate vaste prik op de downcountry-fullies en lichtgewicht trailbikes van de gevestigde merken. Dát, en de prijs natuurlijk, want ondanks al z’n kwaliteiten is deze 120 mm vork aanzienlijk goedkoper dan z’n tegenstrever van concurrent Fox, de 34 Step-Cast Factory. Mis ik alle toeters en bellen van de FIT4-demper op die Fox-vork? Eerlijk gezegd niet.

“Van de gladgewalste Nederlandse knikkerbanen tot uitdagende buitenlandse trails, met de lichtgewicht Sid 35 Ultimate uit het huis van RockShox ben je echt overal klaar voor. De vork is licht genoeg voor verwende xc-piloten en capabel genoeg voor avontuurlijke buitenlandbikers.”

“Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel”, zei de inmiddels bijna vergeten heer Bie inmiddels bijna vijftig jaar geleden op de nationale televisie. Maar je zou bijna denken dat hij toen al op de Sid 35 Ultimate doelde. Moet iedereen dan maar aan deze vork? Natuurlijk niet. Er zijn alternatieven genoeg, zowel van RockShox zelf als bij de concurrentie. Denk aan de goedkopere (maar zwaardere) Sid 35-modellen van RockShox zelf of aan de 34 Step-Cast uit de meer betaalbare (maar nog steeds behoorlijk prijzige) Performance-reeks van Fox. Maar kijk je naar het hele plaatje – gewicht, prestaties, bedieningsgemak en prijs – dan heeft RockShox met de Sid 35 Ultimate toch echt wel een winnaar in huis.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

RockShox Sid 35 Ultimate: prijs en specificaties

  • Prijs: € 999,- (adviesprijs)
  • Gewicht: 1.525 gram (120 mm veerweg)
  • Beschikbare wielmaten: 29″
  • Steekas: 110 x 15 mm
  • Veerweg: 110 en 120 mm
  • Veer: DebonAir
  • Volumespacers: af fabriek met 0, maximaal met 3
  • Demper: Charger Raceday
  • Offset: 44 mm
  • Minimale remschrijfgrootte: 180 mm
  • Maximale remschrijfgrootte: 220 mm

Meer info: sram.com/en/rockshox

Nog meer RockShox Sid 35 Ultimate in de praktijk?

Bij de onderstaande testbikes is deze voorvork in de balhoofdbuis gestoken.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments