Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Wie z’n vering goed wil laten werken, ontkomt niet aan het regelmatig controleren en afstellen van de luchtdruk. En dus is een demperpomp een essentieel onderdeel van je gereedschapskist. En die hoeft geen fortuin te kosten. Zo heb je al fatsoenlijk exemplaar voor zo’n drie tientjes. Als je een voorliefde hebt voor mooi gereedschap kun je het echter ook extravagant maken, zoals met de Silca Ultimate Shock Pump die ik onlangs ook probeerde. Eén van de uithangborden van Silca bij die demperpomp is de precisie. En dat is ook precies het punt bij de Digital Shock Drive van Lezyne. Met een prijs van 73,95 euro houdt-ie het midden tussen de meest gebruikte, meer generieke, analoge exemplaren en die demperpomp-in-Gucci-maatpak van Silca. Maar – en nu loop ik al even voor de fanfare uit – ondanks de scherpere prijs, is-ie nauwkeuriger dan de analoge Silca.

Lezyne Digital Shock Drive
De Lezyne Digital Shock Drive heeft naast z’n precisie – waarover straks uitgebreid meer – één duidelijk voordeel boven veel concurrenten: door het ontbreken van een grote, analoge manometer is de pomp behoorlijk compact. Daarmee is dit een van de meest ‘rugzakvriendelijke’ demperpompen op de markt. Zover je vaak met een demperpomp op pad wil. Zoals we van Lezyne gewend zijn, is de afwerking dik in orde. Het aluminium is mooi bewerkt en strak geanodiseerd, wat de pomp een luxe uitstraling geeft. Het kunststof deel van de digitale meter is relatief groot en steekt iets uit. Dat maakt het harde, transparante kunststof potentieel kwetsbaar bij een val of wanneer hij hard in aanraking komt met ander gereedschap.
De hogedrukslang zit met z’n ventielkop mooi geborgd in het compacte handvat. Zo zit de slang dus meteen stabiel vast én zit het handvat ook direct vergrendeld. Een leuk detail, al is het loshalen en vastzetten van de ventielkop soms wel even wat gepriegel. Het handvat is overigens vrij klein. Doordat het flink is afgerond ligt het desondanks lekker in de hand en blijkt het groot genoeg om fatsoenlijk te kunnen pompen.



Zeer nauwkeurig
De drukmeter van de Lezyne Digital Shock Drive werkt in stappen van 1 psi, wat veel fijner is dan de resolutie van 2,5 tot 5 psi die je bij analoge pompen ziet. Daarbij claimt Lezyne een meetafwijking van maximaal 1,5 procent. En door de duidelijke digitale weergave is de kans op afleesfouten natuurlijk tot nul gereduceerd. Met de knop waarmee je de pomp activeert, schakel je ook eenvoudig tussen een weergave in bar en psi. De weergave in psi werkt alleen met hele getallen, maar ook met een grotere schaal. Wil je dus zeer precies te werk gaan, is het het meest zinvol om je op de meetwaarde in pounds per square inch te focussen. Zie hier ook de reden waarom fabrikanten van voorvorken en dempers vooral met psi werken in plaats van bar.
De meter werkt continu tijdens het pompen, dus je ziet zeer precies wat je doet. Ook wanneer je druk aflaat. Maar waar ik bij een analoge demperpomp al snel voorbij de doelwaarde pomp en met het aflaten pas nauwkeurig terug naar die doelwaarde zak, merk ik dat ik met de Lezyne Digital Shock Pump juist door die actuele, nauwkeurige meetwaarde gemakkelijk naar mijn doelwaarde pomp.



Is nauwkeurig de druk meten wel zinvol?
Je kunt tegenwerpen dat de absolute druk niet zo nauw komt, omdat je vering vooral afstelt op basis van sag; de mate van inzakken van de vering zodra je op de fiets gaat zitten. Want daar heb je immers die O-ring rond de schacht van je achterdemper en de binnenpoot van je voorvork voor, toch? Ja en nee. Wat betreft achtervering is dat inderdaad de beste methode. Maar voor het instellen van geveerde voorvorken is het niet altijd de meest betrouwbare manier. De mate waarin je voorvork inzakt wordt namelijk sterk beïnvloed door je houding op de fiets tijdens het meten. En met houding bedoel ik niet of je buurvrouw nog vriendelijk groet terwijl je druk bent met het instellen. Nee, zit je net iets verder naar voren of achteren, dan kan dat al tot een aanzienlijke meetfout leiden. Daarom is het voor voorvorken beter om gewoon de door de fabrikant opgegeven druk te hanteren. Die vind je meestal in een tabel op de voorvork zelf. Rockshox geeft via z’n Trailhead-app zelfs zeer concrete waarden voor jouw specifieke voorvork en gewicht.
“Gemiddeld genomen gaat een paar psi meer of minder geen wereld van verschil geven voor de gemiddelde biker.”
En juist dan klinkt de nauwkeurigheid van de Lezyne Digital Shock Drive als een duidelijke meerwaarde. Toch is het géén must. Kijk ook nog maar eens goed naar de tabel in de handleiding of op de voorvork: in de meeste gevallen staat daar de druk geadviseerd voor rijdersgewichten met een behoorlijke bandbreedte. Zoals ik ook al eerder aangaf bij de test van de zeer precieze, analoge demperpomp van Silca, gaat gemiddeld genomen een paar psi meer of minder geen wereld van verschil maken voor de gemiddelde biker. En zolang je binnen het opgegeven bereik zit, zal dat ook opgaan voor de resulterende sag. De ruimte die er binnen de aanbevelingen per gewichtscategorie dan is, is er ook juist voor om de vering naar smaak af te stemmen.
Uiteraard is het zo dat je met enige regelmaat de luchtdruk in voorvork en achterdemper controleert en dan is het wel verrekte handig als je de exacte doelwaarde – die je uiteraard ergens hebt genoteerd – in een paar pompslagen meteen te pakken hebt. Met, zoals Lezyne dus claimt, een nauwkeurigheid van 1,5 procent.


Batterijduur
Nog even over dat scherm: dat toont óók de status van de batterij. Want uiteraard werkt deze digitale demperpomp op een batterij. Maar dat is meteen ook de grootste bedenking bij een digitaal apparaat zoals dit. Batterijen lopen in de regel ook leeg wanneer je een apparaat niet gebruikt. En zoiets als een demperpomp gebruik je niet dagelijks. Sterker; de kans dat de inhoud van de batterij aan je aandacht ontsnapt is groot, waarbij er dus een reëel risico bestaat dat de batterij compleet leeg is wanneer je onverhoopt toch je voorvork, achterdemper of je dropper-zadelpen moet oppompen. Het is dus zeker aan te bevelen om altijd een extra knoopcel op voorraad te hebben. Zeker omdat de Digital Shock Drive werkt met een CR1220-knoopcel. Dat is een minder gangbare maat en dus niet op elke straathoek verkrijgbaar.

Conclusie
De Lezyne Digital Shock Drive combineert een degelijke afwerking met ongekende precisie. Al is het maar omdat de kans op afleesfouten nul is. Nou ja, tenzij je de avond voor je dempertuning flink bent doorgezakt. Tja, tegen scheel kijken van de drank is geen enkele pomp opgewassen. Het compacte formaat maakt ‘m een van de meest ‘rugzakvriendelijke’ demperpompen op de markt. Hij neemt nauwelijks ruimte in en weegt daarbij ook niet veel. De kunststof behuizing vraagt misschien wel wat wat extra voorzichtigheid ten aanzien van opslag in een gereedschapskist, maar eigenlijk geldt dat voor ieder meetgereedschap. Dan is er nog die CR1220-batterij: goedkoop en makkelijk te vervangen, maar niet overal voorhanden en gegarandeerd leeg op precies dat moment dat je hem nodig hebt. Lezyne levert er sowieso géén mee met de Shock Drive, dus bestel er minstens twee, zodat je nooit zonder zit.
De geclaimde meetnauwkeurigheid van 1,5 procent is indrukwekkend, maar in de praktijk maakt dat géén wereld van verschil. Zelfs niet voor de meest fanatieke demperafsteller. Maar ook al weet ikzelf dat een paar psi meer of minder niet veel uitmaakt; het is een wel erg bevredigend gevoel om bij onderhoud mijn voorvork en achterdemper op exacte waarden te kúnnen instellen. Rationeel? Nee, verre van. Nodig? Ook niet. Maar als noodzaak je enige criterium is, had je überhaupt geen mountainbike gehad, wel?
Lezyne Digital Shock Drive: specificaties en details
Wat is de Lezyne Digital Shock Drive?
De Digital Shock Drive is een compacte, digitale demperpomp voor het oppompen van luchtgeveerde voorvorken, achterdempers en zadelpennen. Door het ontbreken van een grote analoge manometer is hij zeer compact, terwijl de digitale meter tot op 1 psi nauwkeurig afleest.
Welke specificaties heeft de Lezyne Digital Shock Drive?
- Manometer: digitaal LCD-scherm, resolutie 1 psi, weergave in psi of bar
- Nauwkeurigheid: ±1,5% volgens Lezyne
- Ventielkop: schroefbaar met nulverlies-ontwerp
- Slang: hogedrukslang, in handvat op te bergen
- Gewicht: ca. 120 gr
- Materialen: CNC-gefreesd aluminium, digitaal deel van kunststof
- Voeding: 1× CR1220-knoopcel (niet meegeleverd)
- Garantie: 2 jaar fabrieksgarantie op materiaal- en fabricagefouten (exclusief slijtage)
Wat kost de Lezyne Digital Shock Drive?
De adviesprijs is €73,95.
Voor welke ventielen is deze pomp geschikt?
Geschikt voor Schrader-ventielen, zoals standaard toegepast op luchtgeveerde voorvorken, achterdempers en dropper-zadelpennen.
Welke druk kan de Lezyne Shock Drive aan?
De pomp is geschikt tot een maximale druk van 325 psi (24,1 bar).
Voor wie is deze pomp interessant?
Voor bikers die waarde hechten aan hoge bouwkwaliteit en het gevoel van precisiegereedschap. De pomp is nauwkeuriger dan misschien nodig, maar staat toe om zeer nauwgezet veerelementen telkens opnieuw op de juiste druk te zetten.
Wat zijn de alternatieven voor de Lezyne Shock Drive?
Er zijn diverse goedkopere demperpompen op de markt van merken als Rockshox, Fox en Topeak, verkrijgbaar vanaf zo’n €30. Deze bieden minder luxe afwerking, minder nauwkeurige meting én aflezing, maar zijn consistent in hun prestaties én toereikend. Zoek je een digitaal alternatief, dan kun je terecht bij onder meer Rockshox, Fox en Topeak. Qua prijs ontlopen die de Lezyne Digital Shock Drive nauwelijks. Zoek je iets dat nauwkeurig meet, goed af te lezen is en niet afhankelijk is van een batterij, dan biedt Silca de Ultimate Shock Pump voor €149.
Waar vind ik meer informatie?
Website fabrikant: ride.lezyne.com










