Silca Grinta Handlebar en Roll Top Bag: compacte tassen voor snelle gravelavonturen

Niet elke gravelrit is een bikepacking-avontuur. Toch weerhoudt dat menig gravelbiker er niet van om tassen op en aan z’n gravelbike te hangen. En of je een rit van een uurtje of van een halve dag maakt zónder overnachting; er is wel wat te zeggen voor wat extra opbergcapaciteit, zodat je je regenjas of arm- en beenstukken niet in de toch al kleine achtervakjes van je fietsshirt hoeft te proppen. Silca’s Grinta Bags zijn vooral voor dit soort toepassingen bedoeld. Er is een stuurtas met een maximale inhoud van 2 liter en een zadeltas waar tot 5 liter aan bagage in past.

‘Fastpacking adventures’

In het persbericht noemt Silca de serie Grinta-tassen z’n eerste ‘fastpacking adventure bags’. Waar dat ‘fast’ op slaat is gissen. Gaat het over snel inpakken? Een nieuwe sport voor de insiders onder bikepackers, ontstaan in de krochten van de gravelscene, waar de snelste inpakker een extra shot cafeïne krijgt bij de volgende lactosevrije cortado? Of gaat het hier over wie het snelst kan bikepacken? Ik zou zeggen: na het opbouwen van de tent, meteen afbreken en doorbuffelen en je wint glansrijk. Slapen doen we als we dood zijn wel, toch?

Je merkt; enig cynisme is mij niet vreemd, wanneer het over tassen voor gravelbikes aangaat. Want zelfs op korte gravelritten zie ik sommige gravelbikers méér op en aan hun fiets hangen dan een gemiddelde ezel op Santorini. Maar cynisme en argumenten als ‘hoort er nu eenmaal bij voor de looks’ terzijde; ik snap het ook wel. Althans, als je op pad gaat in veranderlijk weer zoals we momenteel hebben. Want een regenjas of gevoerd jack past niet altijd even gemakkelijk in het krappe vakje achterop je shirt. En een rugzak? Wie is er nou de pakezel? Ikzelf blijkbaar, want dat is mijn manier om eten, drinken en een regenjas mee te nemen. Maar dat dát niet voor iedereen werkt, snap ik ook wel. En alleen al om die reden zijn er óók compacte tassen voor gravelbikers. En het Amerikaanse Silca presenteert in dat segment nu de nieuwe Grinta-tassen.

Silca Grinta Handlebar

‘Easy access’ is één van de uithangborden van Silca’s nieuwe Grinta Handlebar Bag. De cilindervormige stuurtas heeft namelijk een ritssluiting bovenop, zodat je vrij gemakkelijk iets uit je tas kunt halen. De tas is gemaakt van polyethyleentereftalaat, beter bekent onder de afko PET. Het materiaal en de ‘AquaGuard’ rits van YKK zijn niet waterdicht, maar wel ‘weatherproof’, aldus Silca.

Silca Grinta Handlebar Bag stuurtas gravelbike

De Silca Handlebar Bag is 23 centimeter breed/lang en heeft een diameter van 11 centimeter. Daarmee heb je dus twee liter aan opslagruimte. Aan de binnenzijde zit een plastic voering die de tas in z’n vorm houdt en waardoor het geheel stijf en stabiel genoeg is om de rits met één hand tijdens het rijden te kunnen openen. Je monteert de Grinta Handlebar Bag aan je stuur met twee riemen die met rubber zijn gecoat voor grip. Een derde riem trek je rond je stuurpen om de tas stabiliteit te geven. Schuimrubber blokken rond de riemen dienen als afstandhouders en geven ook demping en stabiliteit.

Silca vraagt voor de sjieke Grinta Handlebar Bag een redelijk stevige 115 euro.

Silca Grinta Handlebar Bag stuurtas gravelbike

De Handlebar Bag is volgens Silca met één hand tijdens het rijden te openen en sluiten.

Silca Roll Top Bag

Silca’s nieuwe Roll Top Bag is precies wat de naam aangeeft: een tas die je vanaf z’n open bovenkant dicht rolt. Zodoende is de opslagcapaciteit ook variabel, waarbij je tussen de twee en vijf liter aan volume kwijt kunt onder je zadel. De bovenzijde gaat dicht met een klikgesp, zoals zo je eigenlijk altijd ziet bij dit soort tassen. Vervolgens zijn er twee Boa-spanners om de tas zo compact en stabiel mogelijk onder je zadel te monteren. En om dat oprollen te vergemakkelijken zit onderop een ontluchtingsventiel dat overdruk voorkomt. Oók de Silca Roll Top Bag is gemaakt van PET, waarbij de individuele panelen zijn gelast om de tas eveneens ‘weatherproof’ te maken. Verder is het materiaal gecoat om water- en vuilafstotend te zijn.

De volume-prijsverhouding voor deze Silca Roll Top Bag ligt, net als bij de Handlebar Bag ook wat hoog, want deze zadeltas kost 195 euro.

Silca Grinta Roll Top Bag - zadeltas gravelbike

Silca Grinta Roll Top Bag – Zadeltas gravelbike

Je rolt de Rol Top Bag op en gespt hem dicht.

Met de Boa-spanner onderop trek je het geheel strak en compact.

Ook de montage aan de zadelpen trek je strak met een Boa-spanner.

Meer info: silca.cc

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments