Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Alles nieuw: profiel, karkas en rubbermix
Aan huismerkproducten van fietsfabrikanten kleeft altijd een wat minderwaardig imago. Soms terecht, maar vaak ook niet. Dat laatste gaat zeker op voor de banden van Specialized. Die doen namelijk niet onder voor de rubbers van de gespecialiseerde merken. Althans, dat was tot voor kort mijn ervaring. En nu ik deze zomer met Specializeds vernieuwde trailbike-banden Butcher en Eliminator op pad ben geweest, word ik daarin bevestigd. Want hoe je het ook wendt of keert: dit is een fijn duo.
Nieuw zijn de Specialized Butcher en Eliminator allerminst. Dit bandenpaar gaat alweer een tijdje mee, waarbij de Butcher over het algemeen aan de voorkant de honneurs mag waarnemen en de Eliminator achteraan gebruikt wordt. Ik heb de voorgangers van de huidige modellen onder m’n e-mountainbike liggen, waarbij met name de grip en demping van de voorband er in positieve zin uitspringen. Dus toen ik de gelegenheid kreeg de nieuwste uitvoering van de Butcher en Eliminator te proberen, hapte ik natuurlijk gelijk toe.
Alles is nieuw: het profiel, het karkas en de rubbermix. Nieuw, maar niet schokkend anders; Specialized heeft gepoogd de look & feel van de oude modellen te behouden en daaraan wat extra’s toe te voegen. Extra’s als meer grip en ondersteuning. Daartoe zijn de noppen vergroot, nam het luchtvolume toe, werd er wat gesleuteld aan de rubbermix en kreeg het karkas een update. Als het om trail- en enduro-karkassen gaat heeft Specialized er twee: Grid Trail en Grid Gravity, waarbij dat laatste karkas het dikst en het zwaarst is. In de nieuwe banden zou het Grid Trail-karkas wat meer ondersteuning bieden, terwijl het Grid Gravity-karkas juist over wat meer souplesse zou beschikken.
Als het gaat om rubbermixen voor trail- en endurobanden heeft Specialized er eveneens twee: Gripton T9 en Gripton T7. Beide compounds zijn zoals gezegd niet nieuw, maar Specialized claimt dat het verbeterde T7-rubber wat meer grip oplevert en dat T9 nu wat meer demping biedt. Dat klinkt spannend, want de oude Butcher met T9-rubber is op dat vlak ook al bovengemiddeld goed, zo is mijn ervaring.
Testbanden: Butcher Grid Trail T9 en Eliminator Grid Trail T7
Omdat ik de nieuwe Butcher en Eliminator rond de wielen van m’n trailbike wil leggen, doet het gewicht van de banden er absoluut toe. Om te kunnen afdalen moet ik immers eerst boven zien te komen. En dan is lichter altijd beter. Daarom opteer ik bij beide banden voor het lichtste karkas: Grid Trail. In 2.4 inch komt de Butcher daarmee op 1.067 gram, de Eliminator doet in dezelfde maat 1.012 gram. Nog steeds niet niks natuurlijk, maar voor potente trailbanden zeer acceptabele waarden. Omwille van maximale grip heeft de Butcher relatief zacht T9-rubber, terwijl de Eliminator op het hardere, meer slijtvaste en vooral ook snellere T7-rubber rolt. Merk op: de Butcher valt iets breder en de Eliminator juist iets smaller dan de 2.4 inch die door Specialized wordt aangegeven.
De prijs van de banden is in lijn met die van huismerken in andere branches. Oftewel: zeer schappelijk: de Butcher en de Eliminator kosten maar 59 euro per stuk. En dat is toch al snel tien tot twintig euro minder dan de banden van de concurrentie.


Gebruikt in Italië, Zwitserland en Oostenrijk
Afgelopen lente- en zomermaanden zijn m’n Raaw en dus ook de Butcher en de Eliminator meerdere keren mee geweest naar de Alpen. Plan de Corones in Italië, Lenzerheide in Zwitserland, Saalbach-Hinterglemm in Oostenrijk. Ik heb daar zowel over wandelpaden en onverharde bergwegen gereden als over speciale biketrails. Klimmen is in eerste instantie een tegenvaller, maar dat is klimmen met een zware trailbike in mijn beleving eigenlijk altijd, zeker als je van een lichtgewicht crosscountry-bike met dito banden komt. Je moet je hoofd als het ware weer even opnieuw kalibreren. Maar eenmaal aan de nieuwe set-up gewend, valt het omhoog peddelen helemaal niet tegen.
Natuurlijk, op egale, harde ondergronden voel ik de vibratie van de noppen van met name de Butcher doordringen tot m’n handen, maar die sensatie is bij deze voorband subtieler dan bij voorbeeld Schwalbe’s Magic Mary. In technische klimmetjes biedt de Eliminator aan de achterkant volop tractie. Een zachtere compound zou uiteraard nóg meer grip genereren, maar gecombineerd met het effectieve profiel en het relatief soepele karkas vindt de Eliminator ondanks het relatief harde T7-rubber eigenlijk overal voldoende houvast. Plus: achterbanden met zacht rubber slijten als een malle. En van slijtage heeft de T7 Eliminator maar weinig last.
Nog even ter referentie: met mijn tachtig kilo inclusief rugzak rijd ik bij tochten door de bergen met zo’n anderhalve bar in de achterband en vooraan net iets minder.
Omlaag
Als het pad omlaag gaat beleef ik direct een aha-moment: als het gaat om grip, demping en controle doet de nieuwe Specialized Butcher er in vergelijking tot z’n voorganger nog een flinke schep bovenop. En dat is fijn, want meer grip, demping en controle resulteren in meer snelheid en vertrouwen. En onderschat dat laatste niet. Ik ben technisch een allesbehalve perfecte rijder en iedere band die me helpt m’n foutjes op te vangen is m’n vriend. En de Butcher is absoluut zo’n band. Aan de achterkant is de ervaring eveneens positief. Niet alleen oogt de nieuwe Eliminator dankzij z’n grovere profiel robuuster, zo voelt-ie ook aan. Dat robuuste gevoel manifesteert zich niet alleen in bochten, maar ook tijdens remacties. Het grovere profiel genereert meer grip. Ook het grotere volume en de rondere dwarsdoorsnede zijn voelbaar; de Eliminator wisselt beslist vloeiender van kant.
Zoals gezegd heb ik met de Specialized-rubbers niet alleen tochten gereden, maar ben ik ook het bikepark in geweest. De rubbermix en de profielen staan ook in snelle kuipbochten en harde compressies hun mannetje, maar het relatief soepele Grid Trail-karkas zakt in een bikepark wel door z’n hoeven. Na een paar keer burpen en wat bijna-uitglijders, heb ik de luchtdruk flink verhoogd. Twee bar in de Eliminator achteraan, ietsje minder in de Butcher aan de voorkant. Dat lijkt overdreven veel, maar als ik iéts vervelend vind, dan is het wel een band die onder me wegknikt en zich onvoorspelbaar gaat gedragen.
Dat is overigens niet typisch voor dit specifieke trail-karkas van Specialized. Ook vergelijkbare karkassen de concurrentie, denk aan Super Trail van Schwalbe of Exo+ van Maxxis, hebben hiermee te maken. Horses for courses. Oftewel: zou ik uitsluitend bikepark rijden, dan zou ik in ieder geval aan de achterkant gaan voor het stuggere Grid Gravity-karkas. Met een meergewicht van 300 gram als prijs die je betaalt voor de extra ondersteuning. Maar voor allround gebruik zoals in de test, waarbij je op spierkracht de berg moet bedwingen, is het Grid Trail-karkas naar mijn idee de beste keuze.
Praktisch
Ik heb de Butcher en de Eliminator met verschillende carbon en aluminium wielen gereden en het monteren was in alle gevallen appeltje eitje. Omleggen met een klein beetje hulp van een bandenlichter, laten ploppen met een vloerpomp, klaar. Het anti-leksap van dienst komt ook bij Specialized vandaan. In het Zwitserse Lenzerheide, als een scherpe rots een wang van de achterband doorboort, slaagt deze vloeibare latex er helaas niet in om het sneetje te dichten. En ook een plug faalt. Om toch verder te kunnen leg ik een binnenband om en ’s avonds maak ik de band grondig schoon en plak ik ‘m aan de binnenkant. Daarna houdt de band het prima.
De slijtvastheid van de beide banden is verrassend goed. De foto’s laten de banden zien zoals ze er bijstaan op het moment dat deze test gepubliceerd wordt. Ik ben niet zo goed in het bijhouden van afstanden en hoogtemeters, maar ik vermoed dat ik gedurende de afgelopen maanden toch wel zo’n twintigduizend dieptemeters heb afgedaald met de Specialized-banden. Ik ben weliswaar niet zo zwaar, maar inclusief rugzak kom ik toch op een kleine tachtig kilo. Het helpt natuurlijk dat ik een aanzienlijk deel van de dieptemeters over snelle, gladgewalste bikepark-trails heb afgelegd. Op zulke paden hoef je niet zoveel te remmen en spaar je dus je banden. Maar dan nog: de Butcher en de Eliminator lijken ruim voldoende slijtvast te zijn.

Conclusie
Ik denk dat Specialized met z’n nieuwe trailbike-banden een hele goede greep heeft gedaan. Niet dat de oude, uitgaande modellen slecht waren. Integendeel. Maar de nieuwe profielen, karkassen en rubbermixen hebben van de Butcher en de Eliminator betere banden gemaakt dan ze al waren. Grip, demping, ondersteuning, lekbestendigheid, het is allemaal dik in orde. En dat voor prijzen die lager zijn dan van de concurrentie.
Ik denk overigens niet dat het ineens zal storm lopen bij de Specialized-dealers. Daarvoor zijn de naam en faam van de gevestigde bandenmerken als Schwalbe en Maxxis nou eenmaal te groot. Plus: welke mountainbiker met een trailbike van Cube, Trek of Scott wil gezien worden met banden van het concurrerende Specialized? Mijn advies: stap daar overheen en probeer die Specialized-rubbers eens. Ze zijn namelijk serieus goed.
Specialized Butcher en Eliminator: prijzen en specificaties
Butcher 29 x 2.4 inch
- Karkas: Grid Trail (60 tpi)
- Compound: Gripton T9
- Gewicht (gewogen): 1.067 gram
- Prijs: € 59,90
Eliminator 29 x 2.4 inch
- Karkas: Grid Trail (60 tpi)
- Compound: Gripton T7
- Gewicht (gewogen): 1.012 gram
- Prijs: € 59,90
Meer informatie: specialized.com
















