Test | WTB Vigilante en Trail Boss: Mountainbikebanden met bite

Betrouwbaar trailbike-duo voor buitenlandse paden

Meer van hetzelfde, dat is de indruk die je krijgt als je naar het huidige aanbod van banden voor trailbikes kijkt. Profielen, karkassen, compounds, het lijkt allemaal op elkaar. Althans, als je oppervlakkig kijkt. Ga je ermee rijden, dan blijken er toch verschillen. Tenminste, dat is de ervaring van Arjan, die afgelopen voorjaar op pad is geweest met een Vigilante en een Trail Boss van WTB. “Met name de Vigilante is heel goed bevallen, met heel veel grip op droge én natte trails.”

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

WTB Vigilante Trail Boss

Getest: WTB Vigilante 29 x 2.5″ en WTB Trail Boss 29 x 2.4″.

Trailbike-banden van WTB: welke moet je kiezen?

Profiel en volume

Toen WTB me vroeg of ik een paar trailbike-banden wilde proberen, viel het nog niet mee een keuze te maken. Die begint al met de vraag naar welk model het meest geschikt is. Omdat ik wel een voorstander ben van de gewoonte om rond het voorwiel een andere band te monteren dan om het achterwiel, ben ik voor de combinatie van Vigilante en Trail Boss gegaan. Die eerste voor, die tweede achter. De Vigilante is lekker grof genopt, voor veel grip aan de voorkant, de Trail Boss heeft een wat gematigder profiel, voor een lagere rolweerstand.

Maar goed, met het kiezen van het profiel sta ik nog maar aan het begin van de beslisboom. Want nu dienen zich de volgende vragen aan: welke breedte, welk karkas en welke rubbersamenstelling moet ik kiezen? De vraag over de breedte tackle ik het eerst: het worden bij voorkeur 2.4’s of 2.5’s. De reden: ik vind de traditionele 2.3’s in ruig alpiene terrein wat aan de smalle kant. En de extra brede 2.6 inch rubbers, die ik de afgelopen jaren ook regelmatig heb geprobeerd, vind ik vanwege hun grote volume iets te ongedefinieerd aanvoelen. De bandenmaat 2.4 à 2.5 valt hier mooi tussenin. Dat komt goed uit, want WTB brengt de Vigilante in 2.5 inch. De Trail Boss is er alleen in een puntje smaller, in 2.4 inch. Ook goed.

Karkas en compound

Dan het karkas. WTB heeft twee smaken: ‘Light’ en ‘Tough’. Het verschil is dat de tough-versie een extra karkaslaag heeft. Dat maakt de band sterker en stugger. Maar ook zwaarder. Ik wil de banden op een trailbike én op een e-mtb gaan proberen. Op die laatste is extra massa geen probleem, maar op een spierfiets wel. Ik kies daarom voor het lichtste karkas. Nou ja, licht: bij meting blijkt de Vigilante 2.5 toch nog 1.105 gram te wegen. De Trail Boss 2.4 komt op 978 gram. Tel daar voor de uitvoering met zwaarder karkas maar zo’n 250 gram bij op, per band.

Tot slot is er nog de compound, de rubbersamenstelling. Die wil je bij een trailbike aan de voorkant liefst wat zachter en stroever hebben, voor meer grip. En aan de achterkant wat harder, voor een lagere rolweerstand en minder slijtage bij remmen. Ook hier biedt WTB twee opties: ‘TriTec High Grip’ en ‘TriTec Fast Rolling’. Met de term ‘TriTec’ geeft WTB aan dat in een band drie verschillende rubbermengsels gebruikt worden. Een harde onderlaag, iets minder hard op het loopvlak en nog iets zachter bij de schoudernoppen. De termen high grip en fast rolling spreken voor zich. Bij de eerste is het rubber op het loopvlak wat zachter dan bij de tweede. Dat maakt de keuze simpel: ‘mijn’ Vigilante komt met TriTec High Grip-, de Trail Boss met Tritec Fast Rolling-rubbersamenstelling.

Wat zou jij hier kiezen? Veel grip of een lage rolweerstand?

WTB Vigilante Trail Boss

Een WTB Vigilante 29 x 2.5 inch aan de voorkant…

WTB Vigilante Trail Boss

… en een WTB Trail Boss 29 x 2.4 inch achteraan.

WTB Vigilante Trail Boss

Iedere derde schoudernop van de Vigilante verspringt naar binnen.

WTB Vigilante Trail Boss

Bij de Trail Boss staan ze allemaal netjes in één lijn.

De breedte van een banden meet je officieel inclusief de noppen. Maar omdat dat weinig zegt over het daadwerkelijke volume heb ik tússen de moppen gemeten. Hier de Vigilante 2.5…

… en hier de Trail Boss 2.4, beide gemeten met een druk van 1,2 bar op een WTB-velg met 30 millimeter binnenbreedte.

Harder rubber achter, zachter aan de voorkant.

Hier komen de grove noppen van de WTB Vigilante van pas.

Specificaties

WTB Vigilante 29 x 2.5 inch

• Karkas: TCS Light;
  • Compound: TriTec High Grip;
  • Gewicht (gewogen): 1.105 gram;
  • Prijs: € 69,90.

WTB Trail Boss 29 x 2.4 inch

• Karkas: TCS Light;
  • Compound: TriTec Fast Rolling;
  • Gewicht (gewogen): 978 gram;
  • Prijs: € 69,90.

Website fabrikant: wtb.com

Makkelijk monteren

Het omleggen van de beide WTB-banden is appeltje-eitje. Okay, zonder bandenlichters gaat in deze tubeless-tijd bijna geen enkele band meer rond de velg. Maar bij de WTB’s is dat geen gevecht, maar gewoon een routinehandeling. Daarna is het een kwestie van oppompen, laten ploppen en klaar. Misschien moet ik wel vermelden, dat ik de banden gereden heb met WTB’s eigen CZR i30-wielen. Behalve dat die een goede passing bieden, zijn ze ook lekker breed, 30 millimeter intern, zodat de banden mooi vallen.

WTB Vigilante Trail Boss

De CZR i30-wielen waarop de WTB-banden zijn getest hebben asymmetrische velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter.

Hoe rijden ze?

Op een e-mtb

Ja, zo gaat dat tegenwoordig, ik moet een band ook beoordelen op z’n geschiktheid voor een e-mountainbike. Geen probleem, dat doe ik graag. Maar voordat ik van wal steek even dit: alléén het dubbele tough-karkas is officieel goedgekeurd voor gebruik op e-mtb’s. De reden dat ik tóch voor een lichter karkas heb gekozen is dat ik de banden ook op mijn eigen spierfiets wilde proberen (zie hieronder). En dan zijn banden van dik 1.250 gram per stuk voor mij iets teveel van het goede.

M’n keus valt, ondanks het meergewicht van de e-bike, helemaal niet verkeerd uit. Niet zo gek ook, want ondanks dat het light-karkas het lichtste is dat WTB op de Vigilante en de Trail Boss aanbiedt, is het zeker niet té licht. Vooral in langzame, technische secties, zowel omhoog als omlaag, is een wat soepeler karkas juist fijn. Althans, ik ervaar dan meer grip en controle. Alleen bij volle-bak-omlaag-afdalingen over grove keien- en wortelpaden valt me op dat het karkas misschien iets stugger zou mogen zijn, om meer tegendruk te genereren. Dito voor snelle kuipbochten, hier zou een stugger karkas ook fijner zijn. Maar voor de manier waarop ik de banden gebruikt heb – geen bikepark, alleen maar ‘natuurlijke’ trails – is het lichte karkas me ook op een zware e-mountainbike prima bevallen. Stootlek? Geen enkele keer, ondanks een flink aantal luidruchtige indicaties van velg-op-rots-contact.

Vanwege dat laatste zou ik, als ik nogmaals een set WTB’s zou bestellen, aan de achterkant overigens wel voor het dikkere en zwaardere karkas gaan. De souplesse die ik aan de voorkant zo fijn vind, is aan de achterkant toch minder relevant. En dan kan je maar beter voor zeker gaan.

Uitgebalanceerde rijeigenschappen

In een band valt alles samen, dus ik vind het altijd lastig de rijeigenschappen te herleiden tot het een of het ander constructiekenmerk. Ik noemde het relatief soepele karkas al, waardoor de WTB-banden zich makkelijk plooien naar de ondergrond. Bij de Vigilante aan de voorkant resulteert dat, in combinatie met de grove noppen en de het zachte rubber rond de noppen, in een enorme bak grip in de bocht, zowel op doorregende paden als op zongeblakerde trails. Het stuurgedrag is daarbij aangenaam neutraal; de band voelt niet te rond, maar zéker ook niet te hoekig.

Bij de Trail Boss achteraan is die grip vanwege het wat hardere rubber en het minder uitgesproken profiel merkbaar minder, maar desondanks nog voldoende. Sterker: de band heeft méér grip dan ik op basis van het profiel verwacht had. De noppen liggen niet te dicht op elkaar, waardoor ze modder snel lossen. En de grote schoudernoppen bijten zich in snelle bochten goed vast. Verrassend is de tractie in beklimmingen. Het is best verbazingwekkend als je ziet waar de band nog tractie weet te pakken, zeker als je bedenkt dat je met een e-mtb veel steilere hellingen kunt overmeesteren en je bovendien veel meer vermogen wegtrapt.

Het enige waarin de Trail Boss tekort schiet, relatief gesproken, is de grip bij remmen. Hier bereiken het profiel en de rubbersamenstelling sneller hun grenzen dan banden met een grover profiel en zachter rubber. Daar staat tegenover dat de slijtage van de Trail Boss niet tegenvalt.

Op een gewone trailbike

Als je je bike zelf omhoog moet trappen, gaan bij je banden ineens hele andere zaken een rol spelen. Zoals gewicht en rolweerstand. De WTB’s wegen elk rond een kilo per stuk en dat voel je bij versnellen en klimmen. En dan is er de rolweerstand. Met name de Vigilante aan de voorkant is lastig op gang te houden. Zijn het de grote noppen? Is het de zachte, stroeve compound? Het zal een combinatie van beide zijn. Erg? Als je een Stravastrijder bent wel. Maar wie zoals ik de tijd neemt voor z’n beklimmingen, komt prima boven. En dan komt de beloning in de vorm van de afdaling.

Twee zaken vielen me verder nog op in vergelijking tot de ritten met de e-mountainbike. Allereerst kan op een spierfiets de bandenspanning omlaag. Logisch, de massa die de banden ondersteunen is immers veel lager. Daarnaast lijkt de souplesse van het karkas minder. Wat ook logisch is, wederom vanwege het lagere gewicht van de fiets. Toch meld ik het even, want het doorslaan van de band komt op een lichtere, motorloze trailbike minder voor, ondanks de geringere luchtdruk in de band. Of anders gezegd: op een motorloze trailbike, met mijn gewicht (plusminus 75 kilo) en mijn rijstijl, kom ik aan het lichtere karkas van WTB niks tekort.

Wortelpaden en hard rubber gaan slecht samen. Gelukkig is de rubbersamenstelling van de WTB Vigilante aan de voorkant zacht en stroef genoeg.

Ondanks het relatief ondiepe profiel beschikt de WTB Trail Boss aan de achterkant over verrassend veel grip.

Op dit soort doorregende bospaden ga je het grove profiel van de WTB Vigilante aan de voorkant waarderen.

Ook WTB’s ‘light’-karkas kan tegen een stootje. Letterlijk.

Conclusie

Ik heb in de bovenstaande impressie al een hoop weggegeven en ik wil niet in herhaling vallen. Dus laat ik het zo zeggen: wie eens iets anders wil dan het Duitse Schwalbe of het Taiwanese Maxxis kan voor een set trailbike-banden prima bij het Amerikaanse WTB terecht. De combinatie van Vigilante 2.5 aan de voorkant en Trail Boss 2.4 achteraan is ronduit goed bevallen. Okay, de keuze om dezelfde set banden op zowel een e-mtb als op een spierfiets te gebruiken zou ik, met de kennis van nu, niet maken. Voor een e-bike zou ik in ieder geval bij de achterband voor een steviger karkas kiezen. Aan de andere kant: bij het voorwiel draagt juíst de souplesse van dat lichtere karkas bij aan de fijne rijeigenschappen. En dat zónder lek te rijden.

“Okay, de rolweerstand valt van met name de Vigilante valt wat tegen, maar verder kan je alle vakjes aanvinken: stuureigenschappen, demping, bochtengrip, tractie… er is echt geen enkel punt waarbij deze WTB’s onder doen voor de banden waarmee je trailbike af fabriek geleverd wordt.”

Gaat het om nieuwe banden voor een gewone trailbike, dan kan ik de geteste banden zonder mitsen en maren aanbevelen. Okay, ééntje dan: de rolweerstand van de Vigilante is ronduit hoog. Maar staan héél veel positieve kwaliteiten tegenover: vertrouwenwekkende stuureigenschappen, goede demping, sublieme bochtengrip, dito tractie bij remmen… er is echt geen enkel punt waarbij de WTB Vigilante onderdoet voor de banden van de bekende merken waarmee je trailbike af fabriek geleverd wordt. De Trail Boss is wat minder een band van superlatieven, maar dat is bij een achterband – denk ik – een fijne eigenschap. Bovendien kun je ook bij deze band alle relevante vakjes aanvinken, inclusief een behoorlijke sltijtvastheid. Lang verhaal kort: prima duo, die WTB Vigilante en Trail Boss.